Alkolås - Vad gäller ??

tkdrille

Guest
Nu fick jag bil med alkolås. Sketbra, de nya är ju så mycket bättre än de där gamla man var tvungen att blåsa till man blev röd i huvudet.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Så kom ni fram till nåt sätt att lura alkolåset eller?
Ska upp tidigt imorrn och köra skolbarn, men känner att jag måste sänka en vinare till för att kunna somna.
Svara snabbt!!!!1!!1!1111!!!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så kom ni fram till nåt sätt att lura alkolåset eller?
Ska upp tidigt imorrn och köra skolbarn, men känner att jag måste sänka en vinare till för att kunna somna.
Svara snabbt!!!!1!!1!1111!!!

Låt ett av barnen blåsa?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
..nyss kom det en avhandling om att pårökta människor kör försiktigare och säkrare än helt nyktra, så vi kanske ska avskaffa nolltoleransen?
Om säkerhet kommer före moral, så ja det borde vi.
Men nu är det inte så.
Moral kommer först, politiska poäng sedan.
Vetenskap? Rätt ointressant såvida den inte
överensstämmer med faktor ett och två,
då blir den plötsligt väldigt vederhäftig. :huvet

Finns ju även undersökningar som visar att man blir mer skärpt av alkohol.
Vid låga alkoholhalter.
Det borde vara obligatoriskt att ta en liten pruttare innan man kör.
Självklart för säkerhetens skull alltså, inte för att det är gott! :öl
Typ handsfacksvarm Campari! :gnissla

.....bredsladd 100meter.....
:yoparty

Låt ett av barnen blåsa?
Ehh, har du träffat stockholmsungdomen?
Risken finns att ungen är fullare än chauffören. :hihi

Wunder får köpa en egen mätare och screena
fram ett nyktert glin innan han kan rulla iväg. :tummenupp

/e

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Det kan vara så att det stämmer. Själva ansökan i sig tar lite tid (men den har han ju haft på sig), och alkolåset är registrerat på föraren (klienten) utan koppling till det juridiska ägandet av fordonet. Installationen tar bara ett par timmar.
Det finns några enkla sätt att kolla om han ljuger.
1. De enda alkolåsen han får använda är antingen Dräger eller SmartStart - inga andra!
2. Det ska sitta en liten vit etikett på på handenheten med hans personnummer och en text om villkor 105 eller 107.
3. Han kommer att göra utandningsprov under färd med ojämna intervall.
4. På körkortet står det om ett villkor 105 eller 107. Det är krav på alkolås.

Stämmer inget av ovanstående så vet du vart skåpet står.

Lagen om rattfylleri ändrades den 1/1 2012, så nu är det mycket mindre kostsamt att ha ett alkolås för denna verksamhet. Ansökningsavgifterna är borta, färre läkarbesök, längre serviceintervall (om man inte gör dumma saker med alkolåset). Räkna med att det kostar kanske 30´för de som får den kortaste spärrtiden på ett (1!) år.
Glöm inte heller dagsböterna på 10-20.000.

PS/ Jag har varit med och sett till att man nu även får installera alkolås på hoj. Det var inte möjligt tidigare. Yrkesskadad? Japp!!!!

Tack för svaret. Skönt med information bland allt OT svammel. Hade jag tänkt efter skulle jag också insett att bilen inte behöver ägas av honom, med tanke på alla yrkesfordon som har alkolås.

Läxan vi lär av detta: Grov rattfylla är inget hinder. Har du bara pengar kan du glatt köra vidare..
Vad är ett straff värt om straffet inte ger några konsekvenser? ( retorisk fråga )

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Räknar man alla som föredrar lättöl, cider eller svagdricka framför mjölk eller läskeblask som alkolister nu?

Du som vet, är det ens realistiskt att använda svagdricka som berusningsmedel? Kommer inte mättnaden tidigare än fyllan? Ni snålänningar kanske har någon muterad variant som skickar sinnena i omloppsbana men i övrigt är det väl som en något obskyr måltidsdryck, eller?

För Far min är det inget julbord värt namnet om det icke finnes svagdricka och lutfisk, men att det skulle utmynna i berusning har jag aldrig upplevt. är det ens möjligt? Googlade alkoholhalter och fick intrycket att det skulle vara lika jobbigt som att dricka sig oskicklig på lättöl. Skulle ett kulturellt och traditionsenligt glas svagdricka göra bror din till en sämre plogbilsförare? Jag är skeptisk.

Upplys mig.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du som vet, är det ens realistiskt att använda svagdricka som berusningsmedel? Kommer inte mättnaden tidigare än fyllan? Ni snålänningar kanske har någon muterad variant som skickar sinnena i omloppsbana men i övrigt är det väl som en något obskyr måltidsdryck, eller?

För Far min är det inget julbord värt namnet om det icke finnes svagdricka och lutfisk, men att det skulle utmynna i berusning har jag aldrig upplevt. är det ens möjligt? Googlade alkoholhalter och fick intrycket att det skulle vara lika jobbigt som att dricka sig oskicklig på lättöl. Skulle ett kulturellt och traditionsenligt glas svagdricka göra bror din till en sämre plogbilsförare? Jag är skeptisk.

Upplys mig.

Svagdricka ligger på samma alkoholhalt som lättöl.
Jag tror att det är omöjligt att dricka tillräckligt för att få ens en mätbar promillehalt.
Men alkolåset är så känsligt att det ej går att starta bilen på två timmar efter en lättöl.
Men enligt nolltoleransmaffian (bestående av en person - Totalt - I hela västvärlden) är det mordförsök att köra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Svagdricka ligger på samma alkoholhalt som lättöl.
Jag tror att det är omöjligt att dricka tillräckligt för att få ens en mätbar promillehalt.
Men alkolåset är så känsligt att det ej går att starta bilen på två timmar efter en lättöl.
Men enligt nolltoleransmaffian (bestående av en person - Totalt - I hela västvärlden) är det mordförsök att köra.

Enligt dom som har provat och jobbar med alkolås går det alldelens utmärkt att blåsa igång bilen efter max 5minuter efter en lättöl.

Dom som säger annat gör det för att dom vill kunna köra efter en starköl, eller fem...

Även om man inte skulle kunna blåsa igång efter en lättöl (vilket alltså går utmärkt) så skulle man ju få anpassa sig efter det då, det är inte alls svårt.

Jag passade på att prata med en busschaufför i dag, han blåser lätt igång bussen efter lunch med lättöl, så antingen småsuper dom som påstår något annat och skyller på lättöl till maten eller så är deras alkolås trasiga.

Dom kanske "av misstag" råkade ta en starköl till lunch den där gången dom blev stående.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag passade på att prata med en busschaufför i dag, han blåser lätt igång bussen efter lunch med lättöl, så antingen småsuper dom som påstår något annat och skyller på lättöl till maten eller så är deras alkolås trasiga.

Umgås du med alkoholister?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Umgås du med alkoholister?

Jo, men jag tror inte att just han är alkoholist, för jag är övertygad om att han skulle avstå från lättölen till lunch om det krävdes av honom för jobbets skull.

Däremot har jag i många år arbetat med alkoholister på olika arbetsplatser och umgås fortfarande med en av dom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...Jag tyckte att det inte kunde vara en så jävla stor uppoffring att låta bli lättöl dom dagar man absolut måste köra bil direkt efter maten...

Så vilka andra "små" uppoffringar tycker du att en arbetsgivare kan kräva av sin personal? Inte behöver dom väl någonstans att värma sin lunchlåda? Dom kan väl lika gärna äta en kall sallad eller lite youghurt? osv.

Jag personligen skulle klara mig bra utan lättöl men utan min mjölk skulle jag verkligen inte vilja vara. Och om jag tar fram mina empatiska sidor så kan jag faktiskt förstå att för någon annan kanske den där lättölen är lika viktig som min mjölk. Och eftersom lättölen knappast ger mätbara promillehalter så kan jag inte förstå varför någon har så svag förståelse för andra människors önskemål om livsstil.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vilka andra "små" uppoffringar tycker du att en arbetsgivare kan kräva av sin personal?

Tja, jag är rätt säker att många arbetsgivare kräver att man inte knarkar, ens på sin fritid.
Många arbetsplatser har förbjudit parfymer
Många arbetsplatser har förbjudit bärande av smycken
Många arbetsplatser har förbjutit personalen att använda vissa produkter som innehåller silicone.
Många arbetsplatser har infört rökförbud osv...

Kan man inte ställa upp på företagets regler kan man söka annat jobb.

Av alla som ska köra någon sorts fordon tycker jag att man kan kräva att dom ska låtabli alkohol, är det enormt viktigt för folk att få dricka lättöl till maten får dom väl göra det till den måltid dom äter när dom har jobbat färdigt och ska ha sin lagstadgade dygnsvila.

Likväl som man kräver av en billackerare att hon inte ska använda produkter som innehåller silicone, av en sjuksköterska att han inte ska använda parfym eller röka osv osv...

Jag kan till och med försvara återkommande urinprover av piloter för att se att dom inte nyttjar narkotikaklassade preparat på sin fritid.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja, jag är rätt säker att många arbetsgivare kräver att man inte knarkar, ens på sin fritid.

Jag är ganska säker på att ditt intellekt räcker till för att inte blanda ihop knark med lättöl.

Jag tycker min personal ska avstå från kaffe eftersom kaffe är urindrivande och jag gillar inte att dom slösar bort dyrbar arbetstid på toaletten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är ganska säker på att ditt intellekt räcker till för att inte blanda ihop knark med lättöl.

Jag tycker min personal ska avstå från kaffe eftersom kaffe är urindrivande och jag gillar inte att dom slösar bort dyrbar arbetstid på toaletten.

Du får väl sätta kaffelås på deras maskiner.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati