alkolist varning??

Ekerholm

Guest
det var några på jobbet som hade en diskution angående just detta.. vilket av dessa alternativ mest alkolist varning? att dricka 15öl varje lördag året runt eller att dricka 2öl varje kväll året runt.. vilket av dom alternativen är risken störst att trilla ner i den skiten tror ni??

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
2 öl varje kväll. För det blir bara 14 öl i veckan! :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det beror snarare på hur man är som person än hur man dricker, tror jag. Med de där 2 alternativen så blir man alkis i bägge fallen, om man har anlag för det.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Det beror snarare på hur man är som person än hur man dricker, tror jag. Med de där 2 alternativen så blir man alkis i bägge fallen, om man har anlag för det.

Svaret är inte enkelt. Mycket beror på VARFÖR man dricker oxå, inte bara hur mycket.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror helt det beror på hur man är 'lagd'. Jag dricker nån om dagen men det är inte direkt så att jag saknar det när jag inte har eller inte kan dricka (om man ska ut och köra på kvällen eller så). Skulle gärna tagit ett alkoholfritt alternativ om det fanns såna som var lika goda. Lyckan hade ju lätt varit att kunna ta med sig öl i ryggsäcken på hojen ner till stranden.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Känner man ett stort sug efter alkohol hela tiden och samtidigt har ångest över det suget så bör du nog fundera en gång extra innan du öppnar burken.
Jag har en kompis som har åkt dit och han käkar antabus frivilligt sedan nåt år tillbaka men han har haft det jäkligt tufft. Han vaknade antagligen upp en dag och insåg att inte kunde hålla på som han gjorde och tog tag i det, många kommer inte ens så långt i sitt tänkande.
Jag har inga "missbrukar-gener" (om det ens finns sånt) så jag är inte orolig över att fastna i det men ibland har det hänt att jag har känt ett extra sug efter en grogg och då jag istället förbjudit mig själv att ta en. Svårare än så behöver det inte vara.
Sen kan du intala dig "jag dricker bara för att det är gott, inte för att dämpa min ångest" hur mycket du vill antar jag...

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
har för mig att bingedrickande ska vara värre, jsust den frågna finns med i testa-dig-själv-trestet systemet hade om jag inte missminner mig. För när man häller i sig råmycket chockar man systemet och man börjar snabbare tåla mera alkohol. och med högre tolerans ökar risken för alkoholism. därför löper också personer som har hög "naturlig" tolerans för sprit större risk att bli alkisar.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Alkis är man väl då man är onykter mesta delen av dygnet?

Nej..så behöver det inte vara.

Man kan vara alkoholmissbrukande utan att vara onykter konstant. Det är en besatthet av alkoholen som sådan. Man dricker för att det är "så man gör och alltid gjort" och det finns liksom inga andra alternativ som duger. Klart att man skall dricka för att man är ledig, för att det regnar, för att man KAN!

Ångest innan man dricker och ångest efter att man druckit ( då man är bakfull) och en otrolig harmoni då man börjar bli berusad.

Allt detta blandat med sociala påtryckningar och påverkan samt genetik kan göra en person väldigt svag i alkoholens grepp!

Last edited by a moderator:

metalhead

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Hoj
GSX 1100 EF 87
Om man inte förnekar att man dricker så är man en festprisse...

Alkolist blir man väl bara när man förnekar att man dricker

Dark_Messenger

Guest
Jag har hört att EN öl om dagen är bra??

F.ö röstar jag givetvis i sann Svensk anda på att alkot är den som dricker två om dagen. 15 på lördagen är bara sunt.
:dricka

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alkoholister går på möten, så jag kan inte vara det, jag är bara en festprisse!

Jag växte upp i en tragisk bruksort, där man skulle dricka sig full varje fredag till söndag och hela semestern.
Mina föräldrar hade lyckligtvis inte det beteendet.

När jag sen kom upp i den åldern att jag och kompisarna började festa så hade man ju intrycket att det var obligatoriskt med fredag/lördag och så småningom blev det även dom flesta onsdagarna.

Två av mina bekanta blev alkoholiserade, båda var med om (helt separata) alkoholrelaterade olyckor och blev rullstolsburna.

Vad som skiljde deras drickande från oss andra var att båda två drack "två om dagen" medans vi andra sänkte en låda öl på helgen.

I dag dricker jag väldigt sällan, av två orsaker, för det första så kan jag bli så sjukt jävla bakis att jag är mossig i huvet två dagar efteråt, för det andra har jag en strikt 24 timmarsgräns efter sista glaset innan jag kör bil/mc.

Även om det är pissigt väder kvällen man går ut kan det ju vara underbart MC väder dan därpå, och det offrar jag inte på en meningslös fylla.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Alkoholister går på möten, så jag kan inte vara det, jag är bara en festprisse!

Jag växte upp i en tragisk bruksort, där man skulle dricka sig full varje fredag till söndag och hela semestern.
Mina föräldrar hade lyckligtvis inte det beteendet.

När jag sen kom upp i den åldern att jag och kompisarna började festa så hade man ju intrycket att det var obligatoriskt med fredag/lördag och så småningom blev det även dom flesta onsdagarna.

Två av mina bekanta blev alkoholiserade, båda var med om (helt separata) alkoholrelaterade olyckor och blev rullstolsburna.

Vad som skiljde deras drickande från oss andra var att båda två drack "två om dagen" medans vi andra sänkte en låda öl på helgen.

Med den logiken skulle hela sydeuropa vara alkoholiserat och så är det ju som bekant inte. Frågan är nog lite mer komplex än så, ungefär som Nursey beskrev.

Dark_Messenger

Guest
Även om det är pissigt väder kvällen man går ut kan det ju vara underbart MC väder dan därpå, och det offrar jag inte på en meningslös fylla.

En förlorad fylla kan du ALDRIG få igen! :mad:

Tänk på det nästa gång du GnELleR. :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Med den logiken skulle hela sydeuropa vara alkoholiserat och så är det ju som bekant inte. Frågan är nog lite mer komplex än så, ungefär som Nursey beskrev.

Nja, jag försökte nog inte få det till en absolut sanning, utan mer bara berätta mina erfarenheter.

En förlorad fylla kan du ALDRIG få igen! :mad:

Tänk på det nästa gång du GnELleR. :gnissla

Näe, och inte nog med det, jag riskerar att få höga halter av blod i alkoholomloppet också!

Men jag är modig! :yoparty

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Ur hälsosynpunkt är det bättre att dricka två öl om dagen än 15 vid ett och samma tillfälle.
Alkohol är ett gift som bekant, och är skadligare i desto större (koncentrerad) mängd man får i sig.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Lite offtopic. Men stämmer detta, tar det så lång tid inna du kan köra bil?

5 stora stark = förbränning på 22,5 timmar? Känns som det tar jäkligt lång tid?

Hur snabbt går alkohol ur kroppen?

Kroppen förbränner i genomsnitt mellan 1,5 och 2 centiliter 40-procentig alkohol i timmen (vad det betyder i lite mer begripliga termer ser du här nedanför).

Så snabbt, eller långsamt, går det oavsett vad man gör. Att dricka starkt kaffe, bada bastu eller röra på sig gör alltså varken från eller till.

Om man väger mer än genomsnittet går det en aning snabbare, och väger man mindre än genomsnittet går det långsammare.

en flaska mellanöl (33 cl) ca 2 timmar
en burk mellanöl (50 cl) ca 3 timmar
en flaska starköl (33 cl) ca 3 timmar
en burk starköl (50 cl) ca 4,5 timmar
ett glas vin (15 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska vin (37,5 cl) ca 6,5 timmar
en flaska vin (75 cl) ca 14 timmar
ett glas starkvin (8 cl) ca 2,5 timmar
en snaps (4 cl) ca 2,5 timmar
en halv flaska sprit (35 cl) ca 23 timmar

Tänk på att du inte är helt återställd bara för att alkoholen är förbränd. Så undvik aktiviteter som kräver att du är skärpt under de första timmarna efter det att alkoholen gått ur kroppen. Förmågan att köra bil har till exempel visat sig vara nedsatt med hela 20 procent även när testpersonerna varken haft alkohol kvar i kroppen eller känt sig bakfulla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...