alkotester

IronMike

Guest
War-psycho skrev:
2258994
Att hålla på att balansera på lagkravet om promillegräns är bara omdömeslöst.
Det beror väl lite på hur man gör också.. Eller vad man definerar "dricka". Själv är jag lite kontinental av mig, jag dricker ofta, men mindre mängder än svennsons som dricker sig dyngpackade mer sällan än vad jag dricker ofta.

Tycker man gott å väl kan ta 2 folköl å se en fotbollsmatch..och med 100% rent samvete köra efter matchen. Enkelt beräknat på mängden sprit man konsumerat, samt hur lång tid man haft på sig att förbränna skiten.

Men att toksupa en hel kväll + natt, och sen fundera på att köra föra lunch dagen efter är en HELT annan sak....
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
IronMike skrev:
2259047 Det beror väl lite på hur man gör också.. Eller vad man definerar "dricka". Själv är jag lite kontinental av mig, jag dricker ofta, men mindre mängder än svennsons som dricker sig dyngpackade mer sällan än vad jag dricker ofta.

Tycker man gott å väl kan ta 2 folköl å se en fotbollsmatch..och med 100% rent samvete köra efter matchen. Enkelt beräknat på mängden sprit man konsumerat, samt hur lång tid man haft på sig att förbränna skiten.

Men att toksupa en hel kväll + natt, och sen fundera på att köra föra lunch dagen efter är en HELT annan sak....
Jovisst, jag håller med i mycket du säger.

Men känner man med sig att man är så osäker att man vill testa med en alkometer, så tycker jag man bör avstå från att köra istället.
Det var det jag menade med att "balansera på gränsen". :)
 

IronMike

Guest
War-psycho skrev:
2259051 Jovisst, jag håller med i mycket du säger.

Men känner man med sig att man är så osäker att man vill testa med en alkometer, så tycker jag man bör avstå från att köra istället.
Det var det jag menade med att "balansera på gränsen". :)
Då e jag med :p ...vadfan. Känner man sig osäker. Så känner man förmodligen av alkoholen också. Sen är en del bättre/sämre på matematik.

En normal man/kille bränner 2-3 cl i timmen ..säg 2. Sen plussar man på några timmar för att få marginal.

10 starköl, man dricker inget efter 03, men började vid kl 22:

5 liter öl,. 5,5% = 0,275 l sprit = 0,55 liter 50% vodka. Säg 0,6 liter absolut vodka. Nästan ett helrör mao :hihi

Iaf 27,5 cl sprit .. säg att kroppen förbränner 2 cl / timmen = ca 14 timmar. Men beroende på tillstånd sovandes /vaken förbränner man olika mkt... 20 timmar är då lagom tid att vänta, under de första timmarna man konsumerar så förbränner man inte så mkt vad jag hört.

En del polare räknar fel, tar dom säg 0,275 l alkohol, som inte ens en kvarting "vadfan, det förbränner man på några timmar, slaggar 05, tar bilen 11 på förmiddagen" :död

ghandi skrev:
2259053 Startade en tråd med filmen och kan väl slänga in den här oxo då.

http://www.youtube.com/watch?v=2E7hSMYogWk

Kanske lite att tänka på före om man är osäker när man sätter sig på hojen / i bilen.
:( hemskt! .. någon som vet vad låten heter i filmen ?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
War-psycho skrev:
2258936 Som sagt... är du minsta osäker = avstå från att köra.

Det är inte bara promillegränsen som gör dig till en sämre förare dan efter.

Största faran är ju inte att åka fast.

Nä det håller jag med om! men om man säg delat på en flaska vin med frugan eller tagit några öl dagen innan.. Man va varken onykter då eller bakis dagen efter men bara är osäker på om det finns nått kvar i kroppen så lär ju en alkomätare visa ja eller nej ialla fall! jag skiter i halten jag vill veta om det finns alkohol eller inte i kroppen!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
brorsan köpte en dyring.
dom va på nån träff där polisen mätte folk innan dom skulle iväg.
stämde exakt med polisen utrustning.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cervantes skrev:
2259203 Nä det håller jag med om! men om man säg delat på en flaska vin med frugan eller tagit några öl dagen innan.. Man va varken onykter då eller bakis dagen efter men bara är osäker på om det finns nått kvar i kroppen så lär ju en alkomätare visa ja eller nej ialla fall! jag skiter i halten jag vill veta om det finns alkohol eller inte i kroppen!

Det skiljer ju sig som sagt en del mellan att ta ha taget ett par glas vin dagen innan och ha haft en fylla som är helt normal för den genomsnittlige svensken dagen innan.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
acura skrev:
2259577 Det skiljer ju sig som sagt en del mellan att ta ha taget ett par glas vin dagen innan och ha haft en fylla som är helt normal för den genomsnittlige svensken dagen innan.

Har man haft en fylla dagen innan ska man hålla sig ifrån bilen!
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Cervantes skrev:
2260241 Har man haft en fylla dagen innan ska man hålla sig ifrån bilen!
Nej då ska man sätta sig i bilen och köra närmare 30 mil, det sa någon tidigare i tråden. Men det fattar ju alla att man måste kunna åka och festa och sedan köra där ifrån, det är ju mycket skönare att sova hemma det vet alla. :3freak
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Jag förstår inte hur du kan få köra med 0.2 promille i blodet?!

Enligt JAR bestämmelserna ska du som pilot vara i flygbart skick 8 timmar innan start. Flygbart skick innebär 0.2 promille, men då Måste du vänta 8 timmar.
JAR bestämmelserna gäller inom hela Europa.

Helt otroligt att inte detta gäller bilkörning.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
pogo skrev:
2261215 Jag förstår inte hur du kan få köra med 0.2 promille i blodet?!

Enligt JAR bestämmelserna ska du som pilot vara i flygbart skick 8 timmar innan start. Flygbart skick innebär 0.2 promille, men då Måste du vänta 8 timmar.
JAR bestämmelserna gäller inom hela Europa.

Helt otroligt att inte detta gäller bilkörning.

Tacka vet jag tysklad t ex.. sänkte för nått år sen från 0.8 till 0.5 :skrämd
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
pogo skrev:
2261215 Jag förstår inte hur du kan få köra med 0.2 promille i blodet?!

Enligt JAR bestämmelserna ska du som pilot vara i flygbart skick 8 timmar innan start. Flygbart skick innebär 0.2 promille, men då Måste du vänta 8 timmar.
JAR bestämmelserna gäller inom hela Europa.

Helt otroligt att inte detta gäller bilkörning.

Troligtvis därför att det vore så svårt att efterleva och att mäta då om man letar tillräckligt väl vid ett blodprov hittar du över 0,0 promille många dagar efter alkoholintag. Detta problem har man i Ungern där jag bor, lagen säger 0,0 men praktiken blir en annan då det är för svårt att efterleva.

Fast man blir mörkrädd när man ser ex schweiz där de för några år sedan sänkte från 0,8 till 0,5 för att därefter i fjol åter höja till 0,8 då sänkningen inte gav färre trafikdödade och då var inskränkningen av den personliga friheten inte uppvägd.....
:tomten
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Scorpion.SE skrev:
2258524 Köpte en på OKQ8, tycker den funkar fint...

Har testat dem med ett gäng polare, krökat väntat ett tag och blåst...

Verkar funka då våran promille stigit i en jämn takt och inte varierat för mycket...


HAHAHA. Det är ju så man skall använda sin alkometer, för att kolla att man är ordentligt packad när man festar!

"Okej, nu har jag 1,5 promille - dags att gå upp och dominera på dansgolvet! :banana
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
IronMike skrev:
2259078 Då e jag med :p ...vadfan. Känner man sig osäker. Så känner man förmodligen av alkoholen också. Sen är en del bättre/sämre på matematik.

En normal man/kille bränner 2-3 cl i timmen ..säg 2. Sen plussar man på några timmar för att få marginal.

10 starköl, man dricker inget efter 03, men började vid kl 22:

5 liter öl,. 5,5% = 0,275 l sprit = 0,55 liter 50% vodka. Säg 0,6 liter absolut vodka. Nästan ett helrör mao :hihi

Iaf 27,5 cl sprit .. säg att kroppen förbränner 2 cl / timmen = ca 14 timmar. Men beroende på tillstånd sovandes /vaken förbränner man olika mkt... 20 timmar är då lagom tid att vänta, under de första timmarna man konsumerar så förbränner man inte så mkt vad jag hört.

En del polare räknar fel, tar dom säg 0,275 l alkohol, som inte ens en kvarting "vadfan, det förbränner man på några timmar, slaggar 05, tar bilen 11 på förmiddagen" :död


:( hemskt! .. någon som vet vad låten heter i filmen ?


Appappapp!!!

Du förbränner 2cl starksprit i timmen! Inte ren alkohol alltså, utan 40% sprit.

Alltså blir det enligt din beräkning ca 28 timmar!


Jag brukar räkna 2,5-3 timmar/ 50cl starköl. Då tar jag tiden från att jag börjar dricka eftersom man börjar förbränna nästan direkt. Detta är förutsatt att man har ett hyffsat jämnt tempo.


Edit: Teknikens värld har testat alkomätare. Dom hittade en som var bra, som hela tiden visade lite för mycket. Den var fullt användbar för att se om man kunde köra eller ej. Kostade omkring 7-800:- Ska kolla om jag hittar numret under dagen.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
juha01 skrev:
2261762 Appappapp!!!

Du förbränner 2cl starksprit i timmen! Inte ren alkohol alltså, utan 40% sprit.

Alltså blir det enligt din beräkning ca 28 timmar!

En grogg tar ca 3 timmar att få ur kroppen!? Efter att uppskattningsvis ha druckit ett 15-tal groggar på midsommarafton (började runt 15-tiden, avslutade runt 03-tiden) så borde jag inte ha kört ens sent på lördagkvällen? Om så är fallet så är det läskigt då jag körde runt 19-tiden på lördagkväll, dock kände jag mig helt nykter och var dessutom ute med båten och fiskade utan större problem.
Iofs så låter 15 groggar inte så mycket på 12 timmar då man alltid sitter med en grogg i näven och de räcker ju knappast mer än 30 minuter :död
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Dee_cati skrev:
2262005 En grogg tar ca 3 timmar att få ur kroppen!? Efter att uppskattningsvis ha druckit ett 15-tal groggar på midsommarafton (började runt 15-tiden, avslutade runt 03-tiden) så borde jag inte ha kört ens sent på lördagkvällen? Om så är fallet så är det läskigt då jag körde runt 19-tiden på lördagkväll, dock kände jag mig helt nykter och var dessutom ute med båten och fiskade utan större problem.
Iofs så låter 15 groggar inte så mycket på 12 timmar då man alltid sitter med en grogg i näven och de räcker ju knappast mer än 30 minuter :död

Sedan så är ju förbränningen individuell, men så ser det ut om man räknar med 2cl/timme.

Jag räknar alltid med tre timmar/öl så att jag är säker på att jag kan köra. Dessutom är det enkelt om man vet att jag ska köra på morgonen vid en viss tid, så kan man begränsa sitt drickande utan att för den skull helt avstå.

Edit: Har funkat för mig flra ggr bla. när jag körde av en finlandsfärja och fick blåsa direkt. Hade druckit på kvällen, men räknat som ovan. Blåste noll såklart!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top