Alla fotointresserade - var köpa kamera, objektiv etc etc?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det är dags att införskaffa en systemkamera och den jag är ute efter specifikt är en Canon Eos 5D Mark iii (http://www.rajalaproshop.se/Produkt...D-Mark-III-kamerahus--106547-p0000012855.aspx)

Priset ligger runt 24k för kamerahuset, sen tillkommer objektiv och det ena och det andra, beroende på vad man vill ha.

I Stockholm finns det en del bra fotobutiker, tex Goecker på Söder, samt Rajalaproshop.

Jag vill veta andra butiker det kan vara bra att kolla upp, men även de som säljer kameror via sajter här i Sverige.

Dessutom lär det finnas utländska sajter, som antagligen kan bli billigare vid ett köp - vilka skulle dessa sajter kunna vara?

Nytt liksom begagnat är av intresse.

Tacksam för svar.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Scandinavian Photo har jag bara bra att säga om både rep och köp har fungerat bra där.

mina 2c

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Scandinavian Photo (iaf butiken i Bankeryd) är riktigt duktiga. Vet att min bror köpte sin kamera där och jag själv har varit där och kikat några gånger. Alltid blivit väldigt bra bemött.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag beställde min 6D frå http://www.ac-foto.com/onlineshop/ac-foto/index.php Canon har ju WW-garanti, så det ska inte vara några problem.

Nikon också. Problemet som kan uppstå om man köper från t ex ebay. är kvitto och garantikort.

Jag fick t ex ett korrekt garantikort på en pryl jag köpte. Dock var det helt blankt, serienummer inte ifyllt och köpdatum var tomt. Så det kan säkert krångla.

Men visst, köper man från en stor handlare typ B&H i NY så funkar allt sånt där säkert klockrent. Min uppfattning var bara att man inte sparar tillräckligt mkt. Sparade typ 500:- på en glugg och 1500:- (exkl frakt) på ett hus.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rajala skulle jag inte rekommendera. Om de inte har ryckt upp sig. Men jag har beställt därifrån en gång och det känns som att det räcker.

Cyberphoto brukar jag oftast beställa från. Det brukar gå snabbt och smärtfritt. Den enda gången jag har behövt hantera ett garantiärende via de så fungerade det också bra.

Scandinavian Photo och Hegethorns har jag också näthandlat från utan problem. Det var från Hegethorns jag köpte mitt nuvarande kamerahus. När jag köpte det så var det knappt några butiker i Sverige som hade det huset hemma, Hegethorns hade ett kit med ett objektiv också men eftersom jag inte behövde objektivet var de snälla nog att bryta kitet och sälja huset löst.

Japan Photos och Fotokungens butiker har jag besökt och det har inte avskräckt mig från att göra det igen.

Att köpa från USA är inte lika billigt som det brukade vara. Förut kunde det lätt bli 30-40% billigare än i Sverige. Jag ser nu att B&H tar $3399 för ett 5DmkIII hus, konverterat till svenska kronor så blir det inte långt från det svenska priset och fastnar det dessutom i tullen så blir det ganska dyrt.

Hur det ser ut med prisbilden i t.ex. övriga EU vet jag inte. Men jag tror att Canon siktar på att ligga på en ganska så jämn nivå med priserna i en så stor del av världen som möjligt. De har som sagt var en garanti som ska fungera över hela världen. Men jag är inte beredd att riskera minsta lilla extra strul vid ett garantiärende bara för att kamerahuset blev en tusenlapp billigare.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Fotokungen köpte jag min kamera hos. Ligger ju på bekvämt avstånd för dej också.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
usa-priserna verkar inte så mycket billigare än här hemma.

men att tjakka från asien, tex hong kong, singapore etc etc? kan det vara nåt? och då menar jag via sajter...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu är det som sagt var fem år sedan jag beställde därifrån senast så de kan ju ha förbättrat sig.

Det som strulade då var att jag skulle köpa en fotoryggsäck. Ryggsäcken fanns i svart och grönt. Och jag vill ha en svart för att minimera skogsmullefaktorn, och Rajala var de enda i Sverige som skulle ha en svart i lager så det blev beställning därifrån.

Efter några dagar mailar de att lagersaldot på hemsidan varit fel men att de kan skicka en grön istället. Jag accepterade det eftersom jag började känna mig lite smått desperat och fick bekräftat att de hade tagit emot att jag accepterade det. Sedan går det ett par-tre veckor utan ett ljud tills de plötsligt ringer mig en dag. För att berätta att lagersaldot på hemsidan hade varit fel, och undrar om jag kunde tänka mig att välja en grön väska istället för den svarta som jag hade beställt... Där efter tog det ändå någon vecka eller två tills ryggsäcken dök upp. En grön alltså.

Det som jag var missnöjd med var alltså:
* Opålitligt lagersaldo.
* Att de inte håller koll på om de haft kontakt med en kund och vad de då har sagt.
* Förbaskat långa leveranstider.

Jag är lite osäker på de exakta tidsramarna. Men tror att jag har beklagat mig över det i tråden "Diskutera Digital Fotografering här" någon gång. Så den som är intresserad kan ju kolla där.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
* Opålitligt lagersaldo.
* Att de inte håller koll på om de haft kontakt med en kund och vad de då har sagt.
* Förbaskat långa leveranstider.

ok, låter ganska mycket som 'otur' just där och då, snarare än att de kanske är mongos hela tiden.

hursom, tack för tipsen - keep 'em comin'!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fotokungen tog något jävla stämjärn och försökte sabba min sambos makro när hon satt på fel del som hon hade blandat ihop så de skall inte röra något kostar mer än en hundralapp är min åsikt. Hon åkte sen till om det är Rajala eller vad det heter nere runt Birger Jarlsgatan, eller kanske var det Kameradoktorn och de undrade också om han på fotokungen var pårökt typ. Samt att de fixade problemet hur lätt som helst.

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Några har nämnt WW-garanti för både Nikon och Canon. Kolla upp det en extra gång - sist jag kikade på det så hade båda märkena delat in det i regioner istället (Nordamerika, Europa, Asien...). Garantin gäller då bara i den region som huset/objektivet ursprungligen köptes i.

Med andra ord så kan det bli knepigt om gluggen eller huset som du hittar någon tusenlapp billigare i Asien behöver skickas in på ett garantiärende.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO