Alla fräsgurusar huka er

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Att fräsningen av den där hjälmen är manuellt programmerad tror jag inte en sekund på. Jag ser snarare den här filmen som ett bevis för att man numera kan laserskanna en figur i 3D och sedan automatiskt "skriva" ut den ur ett block metall. Det var i allafall en nyhet för mig. :)

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
man använder mycket laserskanning när man ska göra proteser för komplicerade delar till kroppen. Tex skannar man av kulleden för höfter och sedan tillverkar man en liknande åt patienten. Eller som den här killen använder det till:
http://www.youtube.com/watch?v=GKr1PUhpv5Q

Att fräsningen av den där hjälmen är manuellt programmerad tror jag inte en sekund på. Jag ser snarare den här filmen som ett bevis för att man numera kan laserskanna en figur i 3D och sedan automatiskt "skriva" ut den ur ett block metall. Det var i allafall en nyhet för mig. :)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
:brinnerup jäklarns!
och jag som tycker vi har sjyssta fräsar på jobbet!
men dom kostar ju BARA ca 500 000, vill inte tänka på hur mycket den där går loss på,
och hur mycket arbete det var innan fräsningen kom igång!

Fundamentet till den fräsen jag står i på jobbet kostade över miljonen :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Gör lite sport av det hela o kör det programmet blockvis :D

Hahaha.. när du kommit 1/10 genom programmet har du slitit ut execute knappen.

På förra jobbet så köpte dom in en okuma multus 400 precis innan jag slutade.. Den var frän! Själv fick man köra vanliga. Mestadels en Thosiba BMC-80. Den var lika gammal som mig. -86, den var inte allt för snabb i snabbtransport men stabilare maskin får man leta efter! skönt med 125 verktygsplatser och pallettväxel med 6 platser. tror den kostade ca 2,5 milj när den anskaffades.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
man använder mycket laserskanning när man ska göra proteser för komplicerade delar till kroppen. Tex skannar man av kulleden för höfter och sedan tillverkar man en liknande åt patienten. Eller som den här killen använder det till:
http://www.youtube.com/watch?v=GKr1PUhpv5Q

Jo, jag vet att man i flera år använt dylik teknik inom t.ex. antropologin för att kopiera unika fossil, men då sker kopieringen i mjuka material. Det är onekligen snäppet värre att fräsa i metall. :)

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
På förra jobbet så köpte dom in en okuma multus 400 precis innan jag slutade.. Den var frän! Själv fick man köra vanliga. Mestadels en Thosiba BMC-80. Den var lika gammal som mig. -86, den var inte allt för snabb i snabbtransport men stabilare maskin får man leta efter! skönt med 125 verktygsplatser och pallettväxel med 6 platser. tror den kostade ca 2,5 milj när den anskaffades.

Kostar fräsen 2,5 miljoner gäller det att använda den så länge det bara går, snacka om investering. Att jämföra en maskin från 80-talet med den i videon är inte riktigt rättvist mot någon av dom :tungan

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Kostar fräsen 2,5 miljoner gäller det att använda den så länge det bara går, snacka om investering. Att jämföra en maskin från 80-talet med den i videon är inte riktigt rättvist mot någon av dom :tungan

Den hade betalt sig själv några gånger ja:) nej jag jämför inte den med fräsen i videon:D Men när den var ny så... ojjoj:tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Såg den här klumpen på milanomässan.Skala 1/1.Måste va ett "hyfsat" stort arbetsstycke på den maskinen.:banana

Bifogat

• SANY1237.jpg
    SANY1237.jpg
    236.1 KB · Visningar: 170

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Såg min fräsarmästare fräsa ut käkbensimplantat baserad på inscanning av en handgjord plastmodell. Det var tydligen en faslig massa steg i konverteringen från scannad fil till ett vektoriserat format som gick att bereda. 4-5 steg och lika många, och dyra, mjukvaror. Eller finns det bättre genvägar/applikationer till sådant numera?

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
[QUOTESåg länk på annat forum till denna

Ja vad säger man

http://www.youtube.com/watch?v=RnIvhlKT7SY[/QUOTE]

Såg den också för några veckor sen på ett annat forum.

Vill ha! :fakta

vad är det för spännande forum ni hittar sånt på?

Jag visade den för fräskillarna på jobbet men dom skakade mest på huvet åt det och började muttra om programering och orealistiskt mm.. hehe

Fullskalig lerfräsning är fräckt att kolla på, fast bäst är ju att göra det för hand.
[YOUTUBE-ID]TqokK03BJsM[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]72SOcRv6pjE[/YOUTUBE-ID]

Jag sköter bland annat våra 3D printers på jobbet och har kört ut nån egen pryl, kan kanske kanske köra nått åt nån annan, fråga går.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...