Alla lampor blinkar i takt med blinkers.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
Har ett problem med min fars virago 1100 -96. Efter en besiktningskontroll så blev det nedslag på att bromslyse blinkar (svagt) när blinkers slås på. Detta händer både på vänster samt höger sida.

Hojen står just nu i mitt garage och jag försöker hjälpa han med att finna problemet. Upptäckte att nästintill alla lampor blinkar, till och med neutral indikator lampan. Det jag tänkte först är naturligtvis ett uppenbart jordfel. Så jag har haft isär nästintill alla kontakter rengjort och smort. Kollat jorden (finner dock endast en kabel till chassit). Har tittat på alla glödlampor (ej huvudlyset), fann att det var väldigt mycket korrosion i de bakre blinkerskontakterna. Trodde att jag äntligen funnit felet. Men kopplade bort kablarna till dessa och problemet var kvar.

Monterade ner instrumenthuset samt kontakthuset där man använder blinkers på styret. Gjort rent allt och tittat efter några uppenbara fel.

Jag hittar ingenting... Problemet är kvar och jag undrar om det är någon som sitter med något bra tips för att få väck detta problem??

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
På en sån där gammal sillhink brukar kablaget vid styrhuvudet börja gå sönder och då får man en massa konstiga symptom.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Kolla om det finns ordentlig jord till baklampan. Dra en ny jordkabel direkt från batteriet och prova.

Sjöbuse

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2013
Hoj
2005, Suzuki Gixxer 1000
På en sån där gammal sillhink brukar kablaget vid styrhuvudet börja gå sönder och då får man en massa konstiga symptom.

Har stått still i över 10 år och gått endast 1200 mil. Så det är mint condition på denna :) Men skall titta på detta.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Spänningsfallet kan vara nästan var som helst på både plus och/eller jordsidan, fixa en multimeter som är snabb nog att hinna med svängningar i spänningen i blinkfrekvensen är mitt tips.

Eller byt till diodlampor i blinkers och montera ett lastoberoende relä så slutar det blinka.

Edith: Förvånansvärt petigt av dom, jag har rejält spänningsfall vid blink på lastbilen och det gick så bra så...

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Skall kika på detta och testa!
Du har sannolikt ett gravt jordfel nånstans...
Tag en grov kabel (2.5kv) och provjorda lite här och var.
Ena änden på motorblock eller batteriminuspol..
Glöm inte att prova med att förbinda batteriminus med motorblock!
Seriösa mc-tillverkare har en extra jordkabel mellan motor och gaffel för att hindra att ström passerar styrlagret..
Andra mindre seriösa tillverkare litar på att manöverwirarna ska jorda bra...:dummer
Prova lite, inte så mkt besvär..

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...