Alla poliser kan bli trafikpoliser

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
gthyni skrev:
Jag förstår inte hur jag utsätter andra för fara när jag kör
utan bilbälte. Skulle vilja ha exempel och statistik på hur ofta de
exempelen skadat någon annan är den bälteslöse själv.

Det fina med att utfärda bilbältesböter är att det är snabba
lättlösa brott så de hjälper upp inkomsterna och brottsstatistiken :huvet

1. Tror du att du sitter kvar i sätet på en bil som voltar ut på en åker utan bälte? Lika stor som risken är att du åker ut genom rutan är den att du mosar personen bredvid. Samma sak gäller om du sitter i baksätet på en bil utan bälte, och det blir tvärtstopp, han framför dig mår inte bra av 2 ton gthyni i ryggen.

2. Polisen tjänar inte ett NICKEL på bötesbrotten, det där har ni fått från amerikanska filmer. Alla sådana pengar går till statskassan och våra kära politiker som bestämmer vad som ska göras med dem (säger inte mer om detta :3freak ). Dessutom kommer det direktiv uppifrån hur många blåskontroller osv som ska utföras varje år, detta är inget som poliserna själva tycker är så jättekul att utföra, vilket kanske ofta märks på dem i kontrollerna. :hihi

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
ft skrev:
Oki, så förändringen är bara att kriminalpoliserna kan bli satta på att låta folk blåsa på överblivna stunder?

Jag lovar, svenska kriminalpoliser har få överblivna stunder :tungan

Dessutom är de sällan ute och kör runt, det är bara i Beck-filmerna på TV....

Åtgärden syftar nog mest till ingripandeverksamheten och möjligen närpoliserna.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
VenTurA skrev:
1. Tror du att du sitter kvar i sätet på en bil som voltar ut på en åker utan bälte? Lika stor som risken är att du åker ut genom rutan är den att du mosar personen bredvid. Samma sak gäller om du sitter i baksätet på en bil utan bälte, och det blir tvärtstopp, han framför dig mår inte bra av 2 ton gthyni i ryggen.

baksätet förstår jag, det var därför jag skrev kör utan bälte,
och en massa hypotetiska fall kan man hitta på, det var därför jag
efterfrågade statistik på oskyldiga offer.

Om man kör obältad är det oftast i stan och i måttliga hastigheter,
och det är där bälteskontrollerna sker också till 99%.
Ja jag vet att det är dumt och farligt för mig, men det gäller i än
högre grad om jag kör motorcykel, eller hur?

blåskontroller osv som ska utföras varje år, detta är inget som poliserna själva tycker är så jättekul att utföra, vilket kanske ofta märks på dem i kontrollerna. :hihi

Jag har blåst 3-4 ggr på de 26 år jag haft körkort,
samtidigt har jag blivit fartmätt 3-4 ggr i månaden.
Jag blåser gärna oftare!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Menar ni att poliser gör annat än att ta folk för bälten och sånt? Lösa brott trodde jag inte dom hade tid med. Eller jag vet att älvsbypolisen har tagit nån knarkare och inbrottstjyvar men det är nog alltid för att dom stannat dom för att kolla bältet ungefär. Lata svin är vad dom är.

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
gthyni skrev:
baksätet förstår jag, det var därför jag skrev kör utan bälte,
och en massa hypotetiska fall kan man hitta på, det var därför jag
efterfrågade statistik på oskyldiga offer.

Om man kör obältad är det oftast i stan och i måttliga hastigheter,
och det är där bälteskontrollerna sker också till 99%.
Ja jag vet att det är dumt och farligt för mig, men det gäller i än
högre grad om jag kör motorcykel, eller hur?

Jupp, det var därför jag tog kommentaren med att tumla runt i bilen först, för det kan ju gå illa även om det är du som kör. Det är ju därför man ska ha lastnät och grejor. Nåt sorts underlag finns säkert, det kan ju inte vara så att det är lag på det i så många länder bara för att myndigheter ska jävlas med oss, eller? Dessutom vet ju inte jag hur det ligger till med dig men jag tänker iaf på mina efterlevande...Men visst är det ett dilemma, men gränsen måste dras någonstans, så jobbigt är det ju inte den sekunden det tar att knäppa fegsnöret. Ska man börja ha regler för var i bilen man ska ha bälte osv och inom vilka områden blir det nog mest besvärligt. Bättre att knäppa det när man hoppat i bilen och knäppa upp när man går ur...

gthyni skrev:
Jag har blåst 3-4 ggr på de 26 år jag haft körkort,
samtidigt har jag blivit fartmätt 3-4 ggr i månaden.
Jag blåser gärna oftare!

Hehe, jo, håller med dig där, blåser gärna oftare än de mäter på mig :hihi Men det är antagligen en av anledningarna till den omtalade ändringen, att det ska bli fler blåskontroller. Som det är nu så hinner myndigheterna inte med...

Intressant diskussion, skål på dig med :fyllisar

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
honkiie skrev:
Menar ni att poliser gör annat än att ta folk för bälten och sånt? Lösa brott trodde jag inte dom hade tid med. Eller jag vet att älvsbypolisen har tagit nån knarkare och inbrottstjyvar men det är nog alltid för att dom stannat dom för att kolla bältet ungefär. Lata svin är vad dom är.

Det är ju så att den vanliga Svensson träffar fortfarande ofta på polisen i samband med kontroller, därför blir det ju en sådan mentalitet som gror hos dig.

Poliser som löser grövre brott står inte och har fartkontroller eller liknande, och de brotten de löser kommer ju oftast inte någon till kännedom, eller du vill ha en polismyndighet som "skryter" med sina uppklarade brott? Kan hålla med om att uppklarningsantalet på "vardagsbrotten" är KASS, men det är inte poliserna på gatan som råder över det. Däremot är det de som får ta smällen eftersom du kan känna igen en polis i uniform, men du känner inte igen en politiker som går på gatan....

De grövre brott som inte blir uppklarade blir det garanterat inte pga av lata poliser och dessutom är det oftast dessa som hamnar i Aftonblaskan...och den är det väl ändå ingen som tror på längre? :hihi

Men skål på dig med :fyllisar ...satan...börjar snurra nu

musse

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Derbi 125
ft skrev:
Oki, så förändringen är bara att kriminalpoliserna kan bli satta på att låta folk blåsa på överblivna stunder?

Vi lever i en förändlig värld och det är politikerna som sätter upp målen inom alla myndigheter, dvs var insatserna tex inom polisen läggs. Grundproblemet är väl att det saknas pengar inom myndigheten som i de flesta myndigheter.

Självklart kan en civilklädpolis göra blås-kontroll och det görs med all säkerhet redan, inte schemalagd tid utan mer när misstanke uppkommer.
Jag är inte så naiv och tror att alla poliser jobbar effektivt hela passen men de flesta jobbar hårt och ser till att vanligt folk faktiskt lever i en hygglig tillvaro.

ft skrev:
Vilket jag inte heller gjorde, om det var mig du avser.

Nej jag avser inte denna kommentar mot dig, som du säkert redan förstått.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
johan.simonsson skrev:
Det tar tid att stämpla rapporter med den röda
stämpeln "avskrivet"

Och sedan brygga nytt kaffe och handla småkakor tar tid,
fast det är klart på väg till konditoriet kanske de kan få någon minut över....?

Som omväxling, prova att uttala dig om något som du faktiskt känner till. :rofl

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
UltraMarine skrev:
Jag tycker det finns viktigare saker att göra än att kolla om folk har bilbälte...

Är poliser sysslolösa så tycker jag de ska patrullera runt i Alby,Tensta,Akalla och liknande förorter...

Trist för oss som har förstånd nog att använda bilbälte att få betala rehabilitering av övriga via skattsedeln. Det tycker jag är slöseri.

Jag bor inte i någon av de förorter du räknar upp och vill ändå gärna ha lite polisbevakning.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
CHROLO skrev:
Trist för oss som har förstånd nog att använda bilbälte att få betala rehabilitering av övriga via skattsedeln. Det tycker jag är slöseri.

Jag bor inte i någon av de förorter du räknar upp och vill ändå gärna ha lite polisbevakning.

Ja det kan väl du få.. Inga problem
Men istället så står ni som skitnödiga fegisar bakom trän och buskar och hoppar fram med laserpickan och gnäller över en strunthastighet..........

Sen är det världskrig i tre stadsdelar här i Uppsala och INGEN snut i sikte....

Ingen söker jobben där ni behöver vara...
Men det är väl ballare att bötfälla vanligt folk än att få smisk av en liten ligist.

Sen gnälla över att det är så farligt att köra fort........och nollvission
Det där är bara skitsnack.

Ja fyfan så allvarlig en av dina koleger var när han bannade och ojjade sig för 62 km istället för 50........Fy helvete vilken dryg djävel...
Som om jag bryr mig vad den jäkla fjanten tycker..........
Jag har kört hoj på gatan snart i 33 år...Och då fanns inte han ens..........
Fokusera er på gatuvåldet huliganer knarkare inbrott istället..

Om ni vill ha min sympati så ska ni skydda dom vanliga medborgarna och inte brottslingarna.........
Mitt förtroende för kan förbättras om jag uttrycker mig så.......

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
VRM Roffe skrev:
Ja det kan väl du få.. Inga problem
Men istället så står ni som skitnödiga fegisar bakom trän och buskar och hoppar fram med laserpickan och gnäller över en strunthastighet..........

Sen är det världskrig i tre stadsdelar här i Uppsala och INGEN snut i sikte....

Ingen söker jobben där ni behöver vara...
Men det är väl ballare att bötfälla vanligt folk än att få smisk av en liten ligist.

Sen gnälla över att det är så farligt att köra fort........och nollvission
Det där är bara skitsnack.

Ja fyfan så allvarlig en av dina koleger var när han bannade och ojjade sig för 62 km istället för 50........Fy helvete vilken dryg djävel...
Som om jag bryr mig vad den jäkla fjanten tycker..........
Jag har kört hoj på gatan snart i 33 år...Och då fanns inte han ens..........
Fokusera er på gatuvåldet huliganer knarkare inbrott istället..

Om ni vill ha min sympati så ska ni skydda dom vanliga medborgarna och inte brottslingarna.........
Mitt förtroende för kan förbättras om jag uttrycker mig så.......

Jag jobbar inte Uppsala och har därför lite svårt att ta ansvar för "skitnödiga fegisar".

Ditt sätt att uttrycka dig inger inte heller något övermått av förtroende :hihi

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
CHROLO skrev:
Jag jobbar inte Uppsala och har därför lite svårt att ta ansvar för "skitnödiga fegisar".

Ditt sätt att uttrycka dig inger inte heller något övermått av förtroende :hihi

Jag vet att du inte jobbar i Uppsala.............
Men i mitt jobb har jag fått lära mig att prioritera vad som är viktigt och det har inte Lindberg och dina kolegor här i Uppsala fattat.......
Utan här ska det jagas folk som är kissnödiga och andra lätta motståndare i er matchbild........

Min omgivning har inget problem med förtroendet till mig...det är solklart

Men förtroendet för er är mindre...... :rolleyes:

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...