Alldeles för varm dator.

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Tjena.

På senare tid har jag märk att min dator är mkt varmare än vad den brukade vara när jag köpte den.
Känns som att fläkten inte kyler ner lika bra nu som förr och den försöker kyla på över normalt fläktvarvtal = låter ganska så mkt. Sipprar bara ut massa varm luft. Förut var det iaf kall-pissljummen luft.
Vad kan det bero på? Kommit in för mkt damm kanske som bromsar kalla luften? Tycker att hårddisken gör en STOR del av värmen, ibland känns det som att man ska bränna sig.

Det är en ganska så extrem laptop. Fujitsu Siemens, AMD 64 3000+, 1024 RAM, 128Mb Raedon 9800(?) 60Gb hdd.

Tips innan jag tänker lämna in den?

Damm är en faktor ja, och en väldigt stor en...annars kan det vara kylpastan som är dålig etc..Sen kanske det är en teknisk bakgrund till det hela, kolla så att adaptern ger rätt volt?

Titta på tempen med Speedfan 4.2.1
Med lite tur så kan du kanske styra hastigheten på nån fläkt där.

Damm kan vara en stor bov. Vår laptop blev varm titt som tätt, så jag stängde av den och körde en ordentlig dammsugning i alla ventilationshål.
Blev genast mycket bättre!
Kör ett temp-prog före och efter för att se om det gjorde nån skillnad.

Vet inte hur bra CPUIdle funkar på en bärbar men programmet kan göra underverk på rätt system.
Jag hade en högljudd dator som gick från 48 grader till 33 vid idle 15 min efter att jag startat programmet. Nätaggregatet tystnade också pga den lägre strömförbrukningen.

http://www.cpuidle.de/

Blås rent.

Byt pasta.

Kolla HDD tempsen om hddn kändes varm, över 30-33 grader skadar disken, elr skadar och skadar det minskar livslängden.

Kolla i tex everest elr speedfan så fläktarna håller samma varvtal som innan.

Använd gärna luft på burk, är bra tryck i dom.

Och kolla självklart så inte nån fläkt gett upp helt.

Är det så du inte använt speedfan elr liknande program innan och när du installerar dom så ser du att tempen är på tok för hög (cpu över 60 tex och du har garanti kvar börja inte klydda själv utan lämna in den direkt, elr ja blåsa rent kan du ju göra).

Börja med detta.

Laddade ner SpeedFan 4.25
Där står det HD0: 49 grader och Temp1: 75 grader

EDIT. nu bidde det 50 grader... hmm

Last edited:
MikkE skrev:
Laddade ner SpeedFan 4.25
Där står det HD0: 49 grader och Temp1: 75 grader

EDIT. nu bidde det 50 grader... hmm

En HDD på 49 gradar, jag skulle stängt datorn illa kvickt med dom tempsen , vet dock inte vad normal är för en laptop men mina HDD´n ligger runt 31 grader. Vet att över 33-34 grader nått tar dom ganska saftig skada.

"Temp1:" på speedfan på min dator är moderkortet´s temp. Min ligger på stabila 34 grader.

Asså vill inte tänka på vad din CPU lär ligga på om ditt moderkort ligger på 75 grader.

Min CPU med moderkortet på 34 grader ligger på 42 grader, men nu har jag ställt allt till så tyst så möjligt för jag spelar inte så då snackar vi runt 1600 rpm på cpu kylaren, Det är väldigt väldigt lågt, Minsta steget jag kan ställa min kylare.

Detta låter inte bra alls! (Dock svårt att veta om man ska jämnföra med en vanlig stationär dator) men hårddisken tycker man ju iaf bör ta lika stor skada. Har du garanti på datorn in med den, dessa tempsen (om vi nu jämnför med stationär) är farliga för datorn. Om nu dina temps stämmer.

Hmm, skumma prylar det här. Nu känns den inte så varm, har kännt överallt och det visat 48 grader..
Verkar vara fel på programmet. 50 grader, då skulle det åtminstone lukta.
Dammsög den också, fick ut en propp :)

Padde skrev:
En HDD på 49 gradar, jag skulle stängt datorn illa kvickt med dom tempsen , vet dock inte vad normal är för en laptop men mina HDD´n ligger runt 31 grader. Vet att över 33-34 grader nått tar dom ganska saftig skada.
blablabla

Det är ingen fara. Det är inte alls säkert att Temp1 är moderkort, det är inte ens säkert att det finns en sensor där.
Tempraturerna kan visa helt kajko och ingen hårddisk går sönder bara för att den idlar över 40C.
Blås ur den och kolla om det händer något.

sen beror de mkt på vart sensorerna sitter, å de kan skilja ganska många grader..

if it work, dont fix it :hihi

Padde skrev:

"Temp1:" på speedfan på min dator är moderkortet´s temp. Min ligger på stabila 34 grader.

Asså vill inte tänka på vad din CPU lär ligga på om ditt moderkort ligger på 75 grader.

Min CPU med moderkortet på 34 grader ligger på 42 grader, men nu har jag ställt allt till så tyst så möjligt för jag spelar inte så då snackar vi runt 1600 rpm på cpu kylaren, Det är väldigt väldigt lågt, Minsta steget jag kan ställa min kylare.

Detta låter inte bra alls! (Dock svårt att veta om man ska jämnföra med en vanlig stationär dator) men hårddisken tycker man ju iaf bör ta lika stor skada. Har du garanti på datorn in med den, dessa tempsen (om vi nu jämnför med stationär) är farliga för datorn. Om nu dina temps stämmer.

Nono, en sprillans ny delldator kan ha hdd-temp på 45 grader. Inga problem

50 grader på laptop är ingen fara har jag hört, börjar det närma sig 65 så kan du vara orolig.

min sprillans nya laptop ligger på 49grader

Padde skrev:
Som flera redan påpekat så är det absolut ingen fara om diskarna är varmare än så. Ligger de under 40 grader så skulle inte jag brytt mig om det. Visst kan livslängden förkortas om de går alldeles för varma, men de mår inte bra av att vara för kalla heller. Lagom är bäst. Jag har alla mina diskar vattenkylda och har ökat flödet just vid diskarna för att inte så mycket värme ska hinnna avledas. Annars blir de helt enkelt för kalla.

När det gäller laptop så låter det ganska så normalt. De är inte byggda för att stå på länge och speciellt HDD:n är inte bortskämd med kylning. Har den börjat låta mer finns det väl dock anledning att blåsa rent och se över det hela. Kanske skulle den må bra av ny pasta, men stör du dig inte på oväsendet skulle jag inte funderat mer över det här.

Sen ska man vara medveten om att det inte finns en sensor som är lik en annan. Vill du ha reda på vilka temperaturer du verkligen har är det bara till att mäta själv.

Victor: Helt rätt, det påstod jag inte heller, Jag sa att min TEMP1 är mitt moderkort och det är det också, Sen utgick jag ifrån att det var samma på hans dator eftersom du får ju gå på nått.

Heimdal: Vill han att diskarna ska hålla nått längre tag ser man till att hålla dom på rekomenderade tempraturer.

Ljunghusen: Japp helt sant, MEN en hel del saker som säljs original har på tok för dålig ventilation också, En av mina datorer som köptes ny idlar CPU tempen på runt 50 grader, frågade runt en del och det var på tok för högt. I med annan kylare direkt. Kolla disken (satt bara en i då) gick också på tok för hett (nu snackar vi 10-15 grader över rekomenderat) så vad som säljs "original" är alltid bra att kolla upp. HDD kylning på dom sen la dom sig runt 30 grader där dom ska ligga för längst livslängd.

Solid: Kan säkert stämma, inte säker alls på att det är samma temps på en laptop som en stationär som jag tidigare nämt, Men när nått i datorn är på 75 grader. Ha!, jag skulle in med den DIREKT dit jag köpte den om garantin var kvar, 75 grader är farligt högt där sensorerna brukar sitta.

JockeW: På vilken sensor? Är det på samma ställe du och Mikke kollar på kanske det inte är nån fara på grejorna (om nu sensorerna sitter på rätt och samma ställe dvs).

Estremo: Vad andra säger, gå efter vad det rekomenderade tempsen för grejorna är ist. Är en rekomenderad temp runt 30 grader och hans HD ligger på runt 50, På tok för högt. Det går ju, hårddiskarna klarar en del men är man rädd om sakerna så är man och då bör man vara ganska försiktig med kylning osv. Har precis fått byta hårddisk i brossans tjej dator, den datorn har gått i kanske 1-1,5 år, det är ingenting för en hårddisk, den hade total gett upp då. Och det kan inte bero på så mycket annat än värme problem då jag kollade över det, så vill man att det ska hålla så.

Estremo: Självklart precis som du säger ljuger vart, varranat temp program. Men eftersom vad jag skulle tro att han inte helst öppnar datorn om garantin är kvar får han gå på det.

I ditt läge Mikke: Fråga vad du har för diskar, jämnför med andra Laptops, Går det för varmt är mitt råd till dig att göra nått åt det :död, Du går ju efter vem du vill men ta reda på mer exakta rekoemenderade temps innan du gör nått annat och jämnför med dina egna.

Edit: Estremo har du nåna bilder elr bättre spec på din dator men kan få kolla på? Håller på att bygga om datorn nu igen och blir gärna glad över lite inspiration. :)

Last edited:
Padde skrev:
Heimdal: Vill han att diskarna ska hålla nått längre tag ser man till att hålla dom på rekomenderade tempraturer.

Eftersom de rekommenderade temperaturerna oftast är 5-55 C så är det fortfarande ingen fara på taket.
Visst, ju lägre desto bättre (till en viss gräns), men hårddiskarna är byggda för att klara de temperaturerna, så 50 C skall inte innebära tragedi.
Vet inte vart du har hört att de börjar ta skada redan vid 33-34 C, men du kan ju ta en titt på tillverkarnas hemsidor om du inte tror mig...

Padde skrev:
Victor: Helt rätt, det påstod jag inte heller, Jag sa att min TEMP1 är mitt moderkort och det är det också, Sen utgick jag ifrån att det var samma på hans dator eftersom du får ju gå på nått.

Ljunghusen: Japp helt sant, MEN en hel del saker som säljs original har på tok för dålig ventilation också, En av mina datorer som köptes ny idlar CPU tempen på runt 50 grader, frågade runt en del och det var på tok för högt. I med annan kylare direkt. Kolla disken (satt bara en i då) gick också på tok för hett (nu snackar vi 10-15 grader över rekomenderat) så vad som säljs "original" är alltid bra att kolla upp. HDD kylning på dom sen la dom sig runt 30 grader där dom ska ligga för längst livslängd.

Solid: Kan säkert stämma, inte säker alls på att det är samma temps på en laptop som en stationär som jag tidigare nämt, Men när nått i datorn är på 75 grader. Ha!, jag skulle in med den DIREKT dit jag köpte den om garantin var kvar, 75 grader är farligt högt där sensorerna brukar sitta.

JockeW: På vilken sensor? Är det på samma ställe du och Mikke kollar på kanske det inte är nån fara på grejorna (om nu sensorerna sitter på rätt och samma ställe dvs).

Estremo: Vad andra säger, gå efter vad det rekomenderade tempsen för grejorna är ist. Är en rekomenderad temp runt 30 grader och hans HD ligger på runt 50, På tok för högt. Det går ju, hårddiskarna klarar en del men är man rädd om sakerna så är man och då bör man vara ganska försiktig med kylning osv. Har precis fått byta hårddisk i brossans tjej dator, den datorn har gått i kanske 1-1,5 år, det är ingenting för en hårddisk, den hade total gett upp då. Och det kan inte bero på så mycket annat än värme problem då jag kollade över det, så vill man att det ska hålla så.

Estremo: Självklart precis som du säger ljuger vart, varranat temp program. Men eftersom vad jag skulle tro att han inte helst öppnar datorn om garantin är kvar får han gå på det.

I ditt läge Mikke: Fråga vad du har för diskar, jämnför med andra Laptops, Går det för varmt är mitt råd till dig att göra nått åt det :död, Du går ju efter vem du vill men ta reda på mer exakta rekoemenderade temps innan du gör nått annat och jämnför med dina egna.

Edit: Estremo har du nåna bilder elr bättre spec på din dator men kan få kolla på? Håller på att bygga om datorn nu igen och blir gärna glad över lite inspiration. :)

50 grader på CPUn är inga problem!! Jag har själv kört datorer i många år med 50-55 grader, och dom funkar fortfarande klockrent

McFille skrev:
Eftersom de rekommenderade temperaturerna oftast är 5-55 C så är det fortfarande ingen fara på taket.
Visst, ju lägre dessto bättre, men hårddiskarna är byggda för att klara de temperaturerna, så 50 C skall nog gå bra.
Vet inte vart du har hört att de börjar ta skada redan vid 33-34 C, men du kan ju ta en titt på tillverkarnas hemsidor om du inte tror mig...

Orka argumentra. Oändlig fråga.

Vid 33 grader ska normala diskar hålla bäst. Vad dom ska tåla är en grej, Lär vad jag skrev till Estremo.

Se www.sweclockers.com

Ljunghusen skrev:
50 grader på CPUn är INGA problem!! Jag har själv kört datorer i många år med 50-55 grader, och dom funkar fortfarande klockrent

Ja, men nu snackar jag idle. Du snackar antaligen vid vanlig belastning. Jag snackar när datorn bara står. När den jobbar vid 50-55 grader är det ok, när du sitter som vanligt med den, Sätt igång din dator du har nu och låt den stå, den lär inte stå på 55 grader om några minuter. :tummenupp

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back