Alliansen och Sporthojar

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Hoj
H-D
kul om "de blå" vinner. Då är det väl bara att sälja cykeln. men men, jag fick ju iaf EN sommar på mc!!

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Nova skrev:
2446306 Syftade på hur det har varit i Kina. Kommunism du vet :pannkyss

Och JA jag har har varit i Kina.

Vem har sagt att min farsa har en fet plånbok? Jag bor inte hemma.

Dock har jag ingen lust att betala skatt till en massa bidragssnyltare. Jag antar att du är en sån eller?

Mitt liv går ut på att leva av såna som dig..:rolleyes:

Stymer skrev:
2446365 ..och en röst på sossarna har inget med kommunister och miljöpartister att göra?
Nej, faktiskt inte. Det har inte bildat en "politisk kartell" så som borgarna har gjort. Som jag ser det så har alliansen medfört att det finns färre val i svensk politik. Detta har inte deras motståndare gjort.

Jag tror inte att alla de som röstar på borgerliga partier tycker att detta är bra, för hur det än är så skiljer det en hel del dem emellan.

ozto skrev:
2446379
Det tycker ju bevisligen inte vänstern med sossarna i spetsen! Hade dom velat ha det så hade dom väl redan fixat det!!! Dom har ju fakitskt haft ganska bra med tid på sig att bygga upp sverige som dom ville! och hur gick det?

Jag tycker att de har lyckats ganska bra faktiskt. Om det fuskas med systemen så är det ju DET som man måste komma åt, inte försämra systemen för ALLA.

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
D_Sundsvall skrev:
2447067

Nej, faktiskt inte. Det har inte bildat en "politisk kartell" så som borgarna har gjort. Som jag ser det så har alliansen medfört att det finns färre val i svensk politik. Detta har inte deras motståndare gjort.

Det är nog lika mkt allians. Skillnaden är att man vet inte vilka frågor de tänker driva om man röstar på dem...

För er osäkra väljare: Gå in på svt.se, gör testet och få reda på vem ni skall lägga er röst på..

Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Suomalainen skrev:
2444076 Du får nog tänka om!

Citat ur nyheterna på förstasidan.
"För en motorcykel på 100 hästkrafter, t ex en Honda 600, ägd av en 25-årig man i Malmö ändras premien från 9 236 till över 18 000 kr."

Kul för er som har en GSXR 1000, R1 mfl... kommer få sälja dem för en skitsumma om ni ska få dem sålda med såna premier!

Varje hojtyp får väl helt enkelt bära de kostnader som den orsakar försäkringsbolagen i form att skadeutbetalningar.
Sett ur det perpektivet är det de riskbenägna och/eller klantiga hojägarna som orsakar de höga premierna på de mer avancerade/nya modellerna och att det är dessa försäkringstagare man kan ha orsak att ondgöra sig över när premierna förhindrar att kunna äga en sådan modell.
De som kallt kalkylerar med och utnyttjar att försäkringsbolagen tar hand om motorrenoveringen när de legat på varvstoppet i ett halvår på nyhojen.

Last edited:

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Stymer skrev:
2447369 Det är nog lika mkt allians. Skillnaden är att man vet inte vilka frågor de tänker driva om man röstar på dem...

För er osäkra väljare: Gå in på svt.se, gör testet och få reda på vem ni skall lägga er röst på..

Svar Nej ! De har ej bildat någon allians / politisk kartell. Om sossarna inte får tillräckligt med röster så kan de stödjas av V och mp ifall de kommer överens om en politik, gör de ej det så kan ej sossarna bilda någon regering.

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
dakota
rödsvart röra skrev:
2446813 kul om "de blå" vinner. Då är det väl bara att sälja cykeln. men men, jag fick ju iaf EN sommar på mc!!

blir samma för mig,,
men vi ska väll inte måla FAN på väggen ännu,
kan ju bli så att vi kan behålla dom en sommar till:tummenupp

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
gunnar_gt750 skrev:
2447376 Varje hojtyp får väl helt enkelt bära de kostnader som den orsakar försäkringsbolagen i form att skadeutbetalningar.
Sett ur det perpektivet är det de riskbenägna och/eller klantiga hojägarna som orsakar de höga premierna på de mer avancerade/nya modellerna och att det är dessa försäkringstagare man kan ha orsak att ondgöra sig över när premierna förhindrar att kunna äga en sådan modell.
De som kallt kalkylerar med och utnyttjar att försäkringsbolagen tar hand om motorrenoveringen när de legat på varvstoppet i ett halvår på nyhojen.
Men så funkar det ju redan nu, eller hur? :va
Hur anser du förresten att det har detta påverkat trafiksäkerheten/f-premierna?
Förslaget om omläggningen av trafikförsäkringen har för övrigt inget med motorrenoveringar att göra.

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
D_Sundsvall skrev:
2447395 Svar Nej ! De har ej bildat någon allians / politisk kartell. Om sossarna inte får tillräckligt med röster så kan de stödjas av V och mp ifall de kommer överens om en politik, gör de ej det så kan ej sossarna bilda någon regering.

Som att det är realistiskt att tro att sossarna får över 50%..? Vem skall de söka stöd ifrån om Vp och Mp ställer orimliga krav, M eller? Vet du vilka krav Vp och Mp kommer att ställa? Jag vet det inte, G.P vägrar att berätta... Jag hade möjligtvis röstat på sossarna om det vore majoritetsval, men nu... kommunister och trädkramare, nej tack.
Om man ogillar högerns politik må vara, men högerväljare vet då vad de röstar på.....

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Eureka skrev:
2447827 Gör dem ? :va :öga

Nej det gör de inte, en "arbetare" / lågavlönad som röstar på moderaterna i detta val är lika lurad som en invandrare som röstar på SD ( sverige demokraterna ).. Måhända att sossarna behöver stödpartier, men bland dessa så är dock sossarna störst, vilket medför att deras politik kommer att dominera,m precis som moderaternas politik kommer att dominera om borgarna vinner. Reinfeldt kommer att kn***a de andra i r***n.. Vilket medför att om man är emot detta förslag med omstöpning av trafikförsäkringen så finns det bara ett parti att rösta på och det är sossarna ! Sen kan man tycka vad man vill om Göran Persson, jag är inte heller något stort "fan" av honom som person..

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
D_Sundsvall skrev:
2448101 Nej det gör de inte, en "arbetare" / lågavlönad som röstar på moderaterna i detta val är lika lurad som en invandrare som röstar på SD ( sverige demokraterna )....
Tror nästan att vänsterpacket inte vill att alla skall få jobb utan vill ha lite utslaget folk som är beroende utav bidrag. Vem skulle annars rösta på dem?

Jag är för jobb och emot bidrag (generellt) dvs röstar jag blått.

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
repan skrev:
2448131 Tror nästan att vänsterpacket inte vill att alla skall få jobb utan vill ha lite utslaget folk som är beroende utav bidrag. Vem skulle annars rösta på dem?

Jag är för jobb och emot bidrag (generellt) dvs röstar jag blått.

Sakligt och bra inlägg !!! :rolleyes: :rolleyes:

Vad tycker du om förslaget om trafikförsäkringen ??

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Suomalainen skrev:
2444076 Du får nog tänka om!

Citat ur nyheterna på förstasidan.
"För en motorcykel på 100 hästkrafter, t ex en Honda 600, ägd av en 25-årig man i Malmö ändras premien från 9 236 till över 18 000 kr."

Kul för er som har en GSXR 1000, R1 mfl... kommer få sälja dem för en skitsumma om ni ska få dem sålda med såna premier!

Dagens I-landsproblem! Som sagt, jag kommer nog spara mina pengar i madrassen och skita i försäkring snart... Det ÄR redan så förbannat dyrt att försäkra!

Återigen, jag skulle aldrig rösta på ett visst parti för att min försäkring kommer att höjas. Sen tror jag at ALLA partier kommer att höja premien hursomhelst... Dom triggar ju varandra!

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
SWK skrev:
2448334 Dagens I-landsproblem! Som sagt, jag kommer nog spara mina pengar i madrassen och skita i försäkring snart... Det ÄR redan så förbannat dyrt att försäkra!

Återigen, jag skulle aldrig rösta på ett visst parti för att min försäkring kommer att höjas. Sen tror jag at ALLA partier kommer att höja premien hursomhelst... Dom triggar ju varandra!

Politikerna har ingen makt att höja en premie, däremot kan de, som alliansen gjort, arbeta för en förändring i kostnadsfördelning av skador och dödsfall i trafiken. Detta innebär att ni som tidigare resonerat att "om det blir för dyrt så kan man alltid köra med endast trafikförsäkring" kan känna er duktigt kn****de i r***n.. Trafikförsäkringen kommar man ju aldrig ifrån..

rödsvart röra skrev:
2446813 kul om "de blå" vinner. Då är det väl bara att sälja cykeln. men men, jag fick ju iaf EN sommar på mc!!

Nej inte speciellt kul, men det kan du påverka den 17:e sept.

Last edited:

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
D_Sundsvall skrev:
2448173 Sakligt och bra inlägg !!! :rolleyes: :rolleyes:

Om nu argumentet att "fordon" som grupp skall betala sin "sjukhusräkning" på sin trafikförsäkring, har man då ju tänkt på att det finns en privat sjukvårdsförsäkring (som jag har, och som dom blå förespråkar), ska jag betala dubbelt för min sjukvård då??

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Majk de Bajk skrev:
2448917 Om nu argumentet att "fordon" som grupp skall betala sin "sjukhusräkning" på sin trafikförsäkring, har man då ju tänkt på att det finns en privat sjukvårdsförsäkring (som jag har, och som dom blå förespråkar), ska jag betala dubbelt för min sjukvård då??
Ja, det är sagt att den ska vara knuten till fordonsförsäkringen som förslaget är nu. Du ska alltså betala den en gång för bilen och en gång till för hojen.
Kan inget om din privata, men min privata täcker 'bara' det som inte täcks av annan försäkring och summorna över sjukpenningnivån.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
SWK skrev:
2448334 Dagens I-landsproblem! Som sagt, jag kommer nog spara mina pengar i madrassen och skita i försäkring snart... Det ÄR redan så förbannat dyrt att försäkra!

Jag röstar på det parti som är mest fördelaktigt för mig själv och min privata ekonomi, moderaternas förslag om trafikförsäkringen är något som kommer kosta mig flera tusen extra i månaden! Du kan nämligen inte strunta i trafikdelen (om du inte vill vara outlaw förståss).

Majk de Bajk skrev:
2448917 Om nu argumentet att "fordon" som grupp skall betala sin "sjukhusräkning" på sin trafikförsäkring, har man då ju tänkt på att det finns en privat sjukvårdsförsäkring (som jag har, och som dom blå förespråkar), ska jag betala dubbelt för min sjukvård då??

Tredubbelt, du betalar väl för sjukvård via inkomstskatten också! :näsblod

Last edited:

jonatanh

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Yamaha R1-2003
Anarchist skrev:
2443230 Nej, alla företag ska privatiseras och sjukvården med så vi når Amerikansk standard! Då blir det som vi vill, eller hur?!:arsele
..

Ja, det vore nog bra. Amerikansk sjukvård är väldigt effektiv, även om försäkringssystemen är ineffektiva och stimulerar till överutnyttjande.

På tal om överutnyttjande så funderar jag på vad som gör att de flesta trafikfösäkringar är billigare i U.S.A. Kan det vara marknadskrafterna?

/J

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
jonatanh skrev:
2450418 Ja, det vore nog bra. Amerikansk sjukvård är väldigt effektiv, även om försäkringssystemen är ineffektiva och stimulerar till överutnyttjande.

På tal om överutnyttjande så funderar jag på vad som gör att de flesta trafikfösäkringar är billigare i U.S.A. Kan det vara marknadskrafterna?

/J

För att svara på den typen av frågor måste man ha klart för sig hur trafikförsäkringen gäller i USA, någon som kan svara på det ? Dvs vad täcker den ? I någon mening är den knuten till en viss person, men i övrigt hur fungerar den ? Måste man ange vilka fordon man kan tänkas färdas i, eller är det bara en allmän trafikförsäkring, samma oberoende av vilka fordon man kan tänkas färdas i / på ? Om den är samma för alla typer av fordon så delar ju yankies kostnaderna för trafikskadorna... Och i så fall väcks genast frågan "är de komunister !!??.."

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
D_Sundsvall skrev:
2448173 Sakligt och bra inlägg !!! :rolleyes: :rolleyes:

Jag bara fortsatte på ditt resonemang om vem som röstade på vem.

Förslaget om trafikförsäkringen tycker jag inte är något vidare, men man kan inte tycka om allt. Om jag inte minns fel så kom sossarna med ett förslag, för ett tag sen, om att förbjuda sporthojar. Och med Miljöpartiet som stödparti så kommer bensinen bli dyrare än spriten. Men men den viktigaste frågan för mig i detta val är jobb och ordning därför kommer jag rösta blått.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept