Alliansen och Sporthojar

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Hårding skrev:
2439485 Undra bara om ensamstående föräldrar vill betala för SVEMO eller nya banor, vad tror du?

Förälder, vem har sagt något om förälder? Vad menar du? :va

Lx3 skrev:
2439527 ja, att tävla i RR är ju i princip gratis eller?:3freak

Nej de e jätte dyrt, visste du inte det? Men i proposition(stavning) till hur kul det är att köra bana så är det värt det. Man måste inte tävla, träna och tävla när man känner att man har råd funkar också.

Priset för att köra väg med sporthoj är för högt i proposition till nöjet tycker jag.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag pratade idag med vår lokala moderata politiker om trafikförsäkringsfrågan. Först var det lite om det vanliga att om det bara privatiseras så blir det bättre av sig själv. Vet inte om jag ser privatisering som ett självändamål bara för att politiker verkar vara inkompetenta att leda verksamheter.
När jag förklarade min situation som fordonsentusiast och att det nöjet skulle bli väldigt dyrt blev det enkla svaret att "Du är väl ansvarsfull mot dina barn? Gör din fru glad och sälj motorcykeln". Hon verkar iaf. känna min fru... Tanken är nog sund, har ju hört det så många gånger förr - men jag gillar att köra hoj så dj-fla mycket :(

Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
En annan intressant detalj är att Reinfeldt (eller hur d nu stavas)stog i partiledardebatten i TV4 igår och sa att Sverige även med ett "alliansstyre" ska ha skattefinansierad sjukvård.
Varför ska man då deskriminera just fordonsägare, och i synnerhet hojåkare??:va
Då ska väl alla andra potentiellt farliga verksamheter som t.ex fotboll, ridning, hockey, cykling o.s.v o.s.v också stå för sina egna sjukvårdkostnader.(OK, visst, lite långsökt att jämföra fotboll och sporthojsåkning, men ni fattar va jag menar.) Drar man det till sin spets är det ju snart bara vanlig förkylning man kan få vård för, och det först efter att du bevisat att du inte utsatt dig för smittorisker i onödan!:rolleyes:
Antingen får vi bestämma oss för att ha en offentlig sjukvård som täcker allt och alla, eller så kan vi lika gärna gå över till ett helt försäkringfinansierat system som i USA.

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Det är redan så dyrt att försäkra en hoj idag så en höjning på 200:- skulle jag inte bry mig om... Det är bara att acceptera att man tillhör den "utsatta" gruppen(ung kille) och då kommer det fan att kosta varesig det blir blått eller rött.

Jag skulle aldrig rösta utifrån vad jag får för premie när jag försäkrar min hobby. Då finns det viktigare valfrågor!
(Inge illa ment mot trådskaparen för det är en bra fråga!)

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
SWK skrev:
2442876 Det är redan så dyrt att försäkra en hoj idag så en höjning på 200:- skulle jag inte bry mig om... Det är bara att acceptera att man tillhör den "utsatta" gruppen(ung kille) och då kommer det fan att kosta varesig det blir blått eller rött.

Jag skulle aldrig rösta utifrån vad jag får för premie när jag försäkrar min hobby. Då finns det viktigare valfrågor!
(Inge illa ment mot trådskaparen för det är en bra fråga!)

Bara 200 i månaden ? Det kan jag också leva med men tror att höjningen blir betydligt högre.:va

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
ladbol skrev:
2442920 Bara 200 i månaden ? Det kan jag också leva med men tror att höjningen blir betydligt högre.:va

Höjningen kommer att motsvara olycksrisken ( statistiken ) för motorcykeltypen. För vissa kanske det blir 200:- och för andra betydligt mer..

Men som sagt, man skall ju inte rösta efter en enskild fråga, men tyvärr genomsyrar nog den här typen av åtgärder moderaternas politik.. De andra borgerliga partierna kommer att få ge efter för moderaternas politik, eftersom moderaterna är det största partiet.. Detta kan jämföras med att V:s och mp:s politik för göra efterkall för sossarnas politik..

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen
Victor skrev:
2439577 Kompis!

Varför får man så ofta höra om "sossarnas" mystiska sammansvärjningar med allt från SÄPO till den hemliga grupp som kontrollerar all massmedia?
Vår massmedia är mycket fri, ialla fall från politiskt inflytande. Något annat är dumt att påstå.

Att hävda sånt gör ju att allt annat du säger framställs som osannolikt.
det är bara att rekvirera stadgarna från folksam då så kan du själv förkovra dig. Sakarias Winberg blev ju till och med sparkad för att hans politiska åsikter inte samanföll med folksams.. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,709946,00.html
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_10578738.asp

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
vx skrev:
2439300 Lär dej att stava innan du försöker dej på att vara politiker.
Och det är inga skräckexempel.

Ops, jag har ju gått i den svenska skolan i 12+4 år, pluggar till svensklärare för gymnasiet,.. men ändå kan jag stava fel!

Nej, de blå är hjärtlösa typer som är med i politiken för att djävlas med folk, sina egna familjer/släkt och vänner. lycka och välfärd kommer genom höga skatter och så många som möjligt i offentlig sektor. alltså: 100% i skatt, alla ska jobba åt staten, då når vi drömsamhälllet.. lr?

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
Jonken_ skrev:
2443147 Ops, jag har ju gått i den svenska skolan i 12+4 år, pluggar till svensklärare för gymnasiet,.. men ändå kan jag stava fel!

Nej, de blå är hjärtlösa typer som är med i politiken för att djävlas med folk, sina egna familjer/släkt och vänner. lycka och välfärd kommer genom höga skatter och så många som möjligt i offentlig sektor. alltså: 100% i skatt, alla ska jobba åt staten, då når vi drömsamhälllet.. lr?

Nej, alla företag ska privatiseras och sjukvården med så vi når Amerikansk standard! Då blir det som vi vill, eller hur?!:arsele

Och om försäkringen kan jag bara säga att jag kan lova dig att varken jag eller några av mina vänner hade slutat köra/kört försiktigare för att vi inte har råd med försäkringen! Snarare precis tvärt om, man blir förbannad, tar bort skylten och kör som fan..

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Jonken_ skrev:
2443147 Ops, jag har ju gått i den svenska skolan i 12+4 år, pluggar till svensklärare för gymnasiet,.. men ändå kan jag stava fel!

Kanske inte hjärtlösa, men egotrippade..
Det finns 2 partier i er allians som har relativt vettiga ideer, men jag fattar inte varför de har gett sig ilag med det gamla hederliga högerpartiet ( M )..
Tyvärr är det så att en röst på fp, eller C är i realiteten en röst på moderaterna, eftersom de är det största partiet. Jättetråkigt, därför röstar jag på "sosse Persson" ännu en gång, det finns helt enkelt inget alternativ..

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Kommer min trafikförsäkring gå upp till över 20.000 om året för en 10 år gammal hoj då kommer jag skena upp min försäkring i r*ven på regeringen.

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Anarchist skrev:
2443230 Nej, alla företag ska privatiseras och sjukvården med så vi når Amerikansk standard! Då blir det som vi vill, eller hur?!:arsele

sosse Blair har ju genomfört en sådan reform i England för att få mer omsorg för skattepunden. Jag vill inte ha något mer Amerika i sverige än vad vi redan har med utnämningspolitik och att det bara är de som har fet plånbok som kan nyttja privat vård. solidariskt finasierad sjukvård är väll en självklarhet för alla partier i riksdagen vad jag vet.

om inte medlen till det offentliga, gemensamma bästa kommer från privata företag som vi kan beskatta, eller att någon arbetar så vi kan beskatta det, varfrån kommer då pengarna till det gemensamma?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
(har är tråden jag letade efter)

en liten undran är varför inte kostnaderna för alkohol och drogskador fördelas ut på inköpspriset, det ger nog mer effekt än jaga försäkringskostnader på saker som gör nytta ibland men är förenat med en del olyckor.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Anarchist skrev:
2443230 Nej, alla företag ska privatiseras och sjukvården med så vi når Amerikansk standard! Då blir det som vi vill, eller hur?!:arsele

Och om försäkringen kan jag bara säga att jag kan lova dig att varken jag eller några av mina vänner hade slutat köra/kört försiktigare för att vi inte har råd med försäkringen! Snarare precis tvärt om, man blir förbannad, tar bort skylten och kör som fan..

Nu blev det intressant! Vi är i en tråd om dyra försäkringar och så tar du upp USA som fasansfullt exempel. Kolla vad MC försökringarna går på där borta så ska du nog se att inte allt är så fördjävligt där.

Där har du garanterat mer pengar över varje månad när du jobbar och betalt mat och försäkring på hojen!

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jonken_ skrev:
2443081
Victor skrev:
2439577
Vår massmedia är mycket fri, ialla fall från politiskt inflytande. Något annat är dumt att påstå.
Antar att du är för ung för att komma ihåg/veta vem som satte sitt folk på dagis, förskolor, vanliga skolan, TV (framför allt barn- och nyhets-programmen), tidningar och radio.
Det skedde med början -68 och fortsatte intensivt under några år för att numera ligga på en konstant, något lägre nivå.
Lyssna på BBC, Skynews, m fl. Läs utländska tidningar och jämför.
Det framstår då stjärnklart vilka urusla journalister (med några, mycket få, lysande undantag) vi har i Sverige. Man ser hur de tänker, vilken sida i olika konflikter de väljer att favorisera och vilken sida man ska klanka på (oavsett vad det gäller), hur nyhetsflödet runt olika partier behandlas, osv.

På 70-talet var det direkta lögner som producerades, inte minst av TV:s nyhetsredaktioner. Det blev till slut FÖR uppenbart så man fick dra ner på det. Istället kom "lögnen" som bestod i urvalet av presenterade nyheter, ett urval som inte ger båda sidors syn på saken.

Oräkneliga gånger var man tvingad att stänga av barnprogrammen pga av de totala och massiva försöken till indoktinering. Barn ska få vara barn utan att massmedia trycker i dem en skev bild av verkligheten!

Så det där med "fri massmedia" är i dagens läge en chimär, men är också ett verkligt tillstånd i staten att stilla bedja om.

Medlen är små, men effektiva. Den som inte är på sin vakt trillar dit och blir ett lydigt redskap för det stadsbärande partiet. Hur skulle det annars gå att år ut och år in, med världens högsta skatter, ge så lite tillbaka till de arbetande medborgarna??

http://www.enpartistaten.se/?p=305

Du har några år kvar till du är färdig svensklärare, väl?

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
ozto skrev:
2443518 Nu blev det intressant! Vi är i en tråd om dyra försäkringar och så tar du upp USA som fasansfullt exempel. Kolla vad MC försökringarna går på där borta så ska du nog se att inte allt är så fördjävligt där.

Där har du garanterat mer pengar över varje månad när du jobbar och betalt mat och försäkring på hojen!

Problemet är kanske att det jag citerade hade sprungit iväg från att handla om försäkringar till att handla om ren jävla reklam för partipolitik och borgarnas i synnerhet!
Tillåt mig att omcitera eftersom du uppenbarligen inte läst allt som står skrivet;

"Nej, de blå är hjärtlösa typer som är med i politiken för att djävlas med folk, sina egna familjer/släkt och vänner. lycka och välfärd kommer genom höga skatter och så många som möjligt i offentlig sektor. alltså: 100% i skatt, alla ska jobba åt staten, då når vi drömsamhälllet.. lr?"

LÄS OM LÄS RÄTT :rolleyes:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Anarchist skrev:
2444015 Problemet är kanske att det jag citerade hade sprungit iväg från att handla om försäkringar till att handla om ren jävla reklam för partipolitik och borgarnas i synnerhet!
Tillåt mig att omcitera eftersom du uppenbarligen inte läst allt som står skrivet;

"Nej, de blå är hjärtlösa typer som är med i politiken för att djävlas med folk, sina egna familjer/släkt och vänner. lycka och välfärd kommer genom höga skatter och så många som möjligt i offentlig sektor. alltså: 100% i skatt, alla ska jobba åt staten, då når vi drömsamhälllet.. lr?"

LÄS OM LÄS RÄTT :rolleyes:

ja men förklara gärna vad som är så fördjälvligt med den amerikanska modellen då?

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
KGK skrev:
2443376 (har är tråden jag letade efter)

en liten undran är varför inte kostnaderna för alkohol och drogskador fördelas ut på inköpspriset, det ger nog mer effekt än jaga försäkringskostnader på saker som gör nytta ibland men är förenat med en del olyckor.

Det låter som en vettig idé, låt spriten bära sina egna kostnader! Den chockhöjning det skulle innebära på bolaget skulle kunna ge fina förbrukningsminskningar runtom i landet. Slår hela grejen väl ut så skulle ju priset gå att sänka se'n när svenska folket inte längre har som gemensamt mål att supa ihjäl sig.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept