Alliansen och Sporthojar

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
ozto skrev:
2444040 ja men förklara gärna vad som är så fördjälvligt med den amerikanska modellen då?

Jag kan rekomendera en tripp till USA. Notera även den "höga" standarden på infrastrukturen. Det stannade av 1970. Som krydda på moset ligger USA i en ganska dålig ekonomisk sits just nu men det kan nog mer skyllas på inkompetens än "The American way" eller?

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Jonken_ skrev:
2437047 Kamrater!

Jag är både politiker, om än på fritidsnivå, och hojåkare. När vi ser siffrorna i skräckexemplen från den bruna massan (grönt+rött blir brunt som ni vet) skall vi ha i bakhuvudet att folksam, som är sossarnas försäkringsbolag är uppgiftslämnaren.

Jag går ju till val under orange falgg, med hopp om att jag nästa sommar ska ha råd att skaffa en egne hoj, skulle jag då driva en politik som dödar min dröm om att få känna fartvinen vina runt lockarna..? Nej, att flytta ut trafikförsäkringen är inget annat än rätt, jag fattar inte varför ensamstående föräldrar som bor i ngn stad med bra kollektivtrafik ska pynta den åt mig. Hojjen är ju mitt nöjje! Inkomstbounsen, allltså skattesänkningen för alla som jobbar motsvarar mer än väl den höjning på någon hundring i månaden det blir tal om för de flesta.

//Jonas

Har hört nånstans att du kommer få tillbaka typ 700 av skattesänkningen.
Så ja kan väl lika gärna sluta köra bil o mc för det kommer inte räcka till i kassan med 700 :arsele

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
SWK skrev:
2442876 Det är redan så dyrt att försäkra en hoj idag så en höjning på 200:- skulle jag inte bry mig om... Det är bara att acceptera att man tillhör den "utsatta" gruppen(ung kille) och då kommer det fan att kosta varesig det blir blått eller rött.

Jag skulle aldrig rösta utifrån vad jag får för premie när jag försäkrar min hobby. Då finns det viktigare valfrågor!
(Inge illa ment mot trådskaparen för det är en bra fråga!)

Du får nog tänka om!

Citat ur nyheterna på förstasidan.
"För en motorcykel på 100 hästkrafter, t ex en Honda 600, ägd av en 25-årig man i Malmö ändras premien från 9 236 till över 18 000 kr."

Kul för er som har en GSXR 1000, R1 mfl... kommer få sälja dem för en skitsumma om ni ska få dem sålda med såna premier!

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
GasGas FSE400, Highland Outback V2 950 (Till salu)
ozto skrev:
2444040 ja men förklara gärna vad som är så fördjälvligt med den amerikanska modellen då?

Med den amerikanska modellen? Är du seriös? Kolla på den amerikansa vården till exempel, det första du får visa när du kommer dit är dina försäkringar och har du inga, nej då är det tack och hej..
Menar du på allvar att Sverige borde sträva mer att efterlikna den "amerikanska modellen"? :confused:

MagnusK skrev:
2444066 Jag kan rekomendera en tripp till USA. Notera även den "höga" standarden på infrastrukturen. Det stannade av 1970. Som krydda på moset ligger USA i en ganska dålig ekonomisk sits just nu men det kan nog mer skyllas på inkompetens än "The American way" eller?

:tummenupp

Last edited:

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Anarchist skrev:
2444096 Med den amerikanska modellen? Är du seriös? Kolla på den amerikansa vården till exempel, det första du får visa när du kommer dit är dina försäkringar och har du inga, nej då är det tack och hej..
Menar du på allvar att Sverige borde sträva mer att efterlikna den "amerikanska modellen"? :confused:

:tummenupp

Precis som vi vill ha det. Inga fattiga stackare som snyltar på oss rika :D

Ska vi införa lika lön för alla också oavsett vilket yrke man har? Nej fy fan för vänsterpacket :tomten

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
ozto skrev:

Vet inte riktigt vad du menar, men jag antar att det är trafikförsäkringen som du är ute efter.. Jag har för mig att i USA så försäkrar man inte fordonet i sig, utan det är föraren som är försäkrad, vet inte om man då också får försäkra efter vilka fordonstyper man kör.... Antar att de även har någon form av försäkring på hojen, typ stöldförsäkring eller liknande.

Om det verkligen är billigare att köra MC i USA än i sverige, så kan inte de ha den modell som "Allians för sverige" förespråkar, utan kostnaden för skador och rehabilitering betalas av andra.. Kan även vara så att kostnaden tas av den frivilliga sjukförsäkringen, och hur premien på den påverkas av det faktum att man kör MC har jag ingen aning om..

Nån amerikan som kan svara på detta ??

Ifall man skall ha Alliansens modell på trafikförsäkring så finns det en uppsjö av områden där man kan resonera likadant, men då får man ganska snabbt ett "sköt dig själv och skit i andra" samhälle..

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Det ska väl ändå inte vara billigt att äga sporthoj eller hur?

Det ska kosta att ligga på topp, eller något..

För er som tror på rättvisan kan jag bara säga..
Världen är inte rättvis..:rolleyes:

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
b_randen skrev:
2444071 Har hört nånstans att du kommer få tillbaka typ 700 av skattesänkningen.
Så ja kan väl lika gärna sluta köra bil o mc för det kommer inte räcka till i kassan med 700 :arsele

500 pix blir kvar enligt en radiointervju med alliansens ledare Reinfeldt eller hur f-n han nu stavar.. Av de 500 skall du sedan ta till trafikförsäkring och , ifall du är med i facket, till fackföreningsavgiften som inte kommer att vara avdragsgill.. + annat ?

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
D_Sundsvall skrev:
2444149 500 pix blir kvar enligt en radiointervju med alliansens ledare Reinfeldt eller hur f-n han nu stavar.. Av de 500 skall du sedan ta till trafikförsäkring och , ifall du är med i facket, till fackföreningsavgiften som inte kommer att vara avdragsgill.. + annat ?

Så jävligt verkar det bli... :va

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jonken_ skrev:
2437047 Kamrater!

- Jag är både politiker, om än på fritidsnivå, och hojåkare.
- Nej, att flytta ut trafikförsäkringen är inget annat än rätt, jag fattar inte varför ensamstående föräldrar som bor i ngn stad med bra kollektivtrafik ska pynta den åt mig.
- Hojjen är ju mitt nöjje! Inkomstbounsen, allltså skattesänkningen för alla som jobbar motsvarar mer än väl den höjning på någon hundring i månaden det blir tal om för de flesta.

//Jonas

1. JAG är inte RÖKARE:

- Förklara för mig varför jag ska vara med och betala för de 2.500st rökare
som kostar stora pengar för sin intensivvård i "livets slutskede"...?

Du som är "politiker", kan du inte föreslå en försäkring för alla "olika" typer
av händelser som vi skattebetalare råkar ut för. Det här med rökare är bara
ett, du kan få en lång lista om du behöver argument för att vara med och
jobba emot dessa försök att selektera ut "vissa" typer ur det skattefinansierade sjukförsäkringssystemet.

KentW

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Anarchist skrev:
2444096 Kolla på den amerikansa vården till exempel, det första du får visa när du kommer dit är dina försäkringar och har du inga, nej då är det tack och hej..
En fördom som kommunisterna har planterat väl i de svagsinta. :tummenupp

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Neutral skrev:
2444169 En fördom som kommunisterna har planterat väl i de svagsinta. :tummenupp

Akutsjukvården kan nog vara skattefinansierad i USA ( vissa akutsjukhus, inte alla ). Där får du akutvård även om du är oförsäkrad, rehabilitering är inte skattefinansierad, då krävs det att du har försäkring, annars vete sjutton hur de gör. :va

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Det är nog väldigt få på denna sajt som är gamla nog för att ha varit allvarligt sjuka. Dvs ni har inte direkt någon erfarenhet om hur sjukvården funkar.

I Malmö som är Sveriges fattigaste komun med mer än 10000 invånare så funkar inte sjukvården överhuvud taget!!!!
Tro mig jag har haft cancer så jag har rännt runt på Malmö Allmänna sjukhus en hel del under en sex års period och det enda jag kan säga är:
SÄNK MIN SKATT MED 30-50% OCH LÅT MIG SJÄLV TA EN SJUKFÖRSÄKRING!

Jämför gärna vad folk betalar i skatt i Tyskland och Frankrike innan ni tycker den Svenska modellen funkar bra!

Vi betalar JÄTTE mycke i skatt och får inte speciellt mycket tillbaka.....

En liten del av sveriges befolkning kostar oss andra en jävla massa men ingen vågar sätta krav på den gruppen mäniskor.

Det ska löna sig att arbeta och inte sitta på sofflocket!

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Nova skrev:
2444131 Precis som vi vill ha det. Inga fattiga stackare som snyltar på oss rika :D

Ska vi införa lika lön för alla också oavsett vilket yrke man har? Nej fy fan för vänsterpacket :tomten

Jag vet inte riktigt om du är seriös eller ironisk men hursomhelst kan jag ju svara..

Jag tror inte jag känner till någon på vänstersidan som förespråkat lika lön för olika arbete, det är ingen som vill att alla ska ha samma lön oavsett arbete.. Däremot kan du ha hört argumentet lika lön för lika arbete och sedan missuppfattat det..

Neutral skrev:
2444169 En fördom som kommunisterna har planterat väl i de svagsinta. :tummenupp

Javisst, synd bara att de förklarade för mig hur det låg till när jag var med min lillebror på intensiven i lund.. Men det är klart, du vet väl bättre än dem? :rolleyes:

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Anarchist skrev:
2444306 Javisst, synd bara att de förklarade för mig hur det låg till när jag var med min lillebror på intensiven i lund.. Men det är klart, du vet väl bättre än dem? :rolleyes:
Uppenbarligen gör jag ju det och det vore passande om du kollade upp sånt här innan du för det vidare.

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Neutral skrev:
2444343 Uppenbarligen gör jag ju det och det vore passande om du kollade upp sånt här innan du för det vidare.

Eller är jag lite källkritisk och väljer att hellre lite på någon som faktiskt har yrket som det talas om än en snubbe som jag inte ens vet vem det är på ett forum.. tillåt mig att fundera.. :va

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Anarchist skrev:
2444352 Eller är jag lite källkritisk och väljer att hellre lite på någon som faktiskt har yrket som det talas om än en snubbe som jag inte ens vet vem det är på ett forum.. tillåt mig att fundera.. :va
Källkritisk..? Tillåt mig skratta. Du har snackat med någon som jobbar inom vården i SVERIGE. Hur vore det om du kollade med precis vem som helst i USA eftersom det är det som du sprider rykten om?

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Har alla som uttrycker sig om hur dåligt det är i USA ens varit där? De jag har pratat med där ger inte alls samma bild som många av er här.

Anarchist

Jag är vad jag heter
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Neutral skrev:
2444357 Källkritisk..? Tillåt mig skratta. Du har snackat med någon som jobbar inom vården i SVERIGE. Hur vore det om du kollade med precis vem som helst i USA eftersom det är det som du sprider rykten om?

Du som tycks veta allt med en säkerhet som endast gudarna skådat, var har du fått din fakta ifrån? Den där magkänslan som säger att alla som kritiserar USA är kommunister?
Jag har dessutom polare som bor i USA så ledsen om du fortfarande inte övertygar mig med dina vrålsäkra källor...????

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras