Allmänt kraftuttag ur 125'or.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jepp, det krävs enorma krafter för att komma upp i 300km/h med en 1000cc cykel.
runt 200hk kanske? drar bara till med nåt nu men gämför de mot de 50hk som krävs för 200km/h respektive de 10hk som krävs för att komma upp i 100km/h. Rätt sjukt egentligen.
Föresten fick reda på att vid fallskärmshoppning är den högsta fallhastigheten 200km/h. Kan inte vara högre fartupplevelse än på en hoj på marknivå :yoparty Sen att man antagligen har en skön grop i magen är ju en annan sak. :tungan
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
philsson skrev:
runt 200hk kanske? drar bara till med nåt nu men gämför de mot de 50hk som krävs för 200km/h respektive de 10hk som krävs för att komma upp i 100km/h. Rätt sjukt egentligen.
Föresten fick reda på att vid fallskärmshoppning är den högsta fallhastigheten 200km/h. Kan inte vara högre fartupplevelse än på en hoj på marknivå :yoparty Sen att man antagligen har en skön grop i magen är ju en annan sak. :tungan


världrekordet ligger på 5-600Km/h någontig i fallskärmhoppning :tummenupp men då dyker man rätt så mycket
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
whitesnake skrev:
världrekordet ligger på 5-600Km/h någontig i fallskärmhoppning :tummenupp men då dyker man rätt så mycket
gäller nog inte bara att krypma ihop som en liten *** utan att kunna skära luften rätt. En vanlig hoppare då säger vi når ca 200km/h. Min poäng var att när man hör dessa siffror känns hojåkandet så mycket mer spännande när man får uppleva dessa farter på marknivå. Men vissa utav er tycker nog inte 200 är någon fart såklart.
 

Paradoxy

Guest
whitesnake skrev:
världrekordet ligger på 5-600Km/h någontig i fallskärmhoppning :tummenupp men då dyker man rätt så mycket


Gör det inte alls. Du kan inte komma upp i lite mer än 200 i en människokropp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Paradoxy skrev:
Gör det inte alls. Du kan inte komma upp i lite mer än 200 i en människokropp
Trodde jag hade hört rätt. Enligt min fysiklärare så skulle en människokropp inte kunna uppnå mer än 250km/h vid fritt fall.
 

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
inte för att va dum lr något men på typ -30 talet tror jag de va så var det inte en möjlighet att komma upp i över 60km/h med kroppen då dom var säkra på att den skulle implodera!

//Limpan
 

Paradoxy

Guest
Sukalimpan skrev:
inte för att va dum lr något men på typ -30 talet tror jag de va så var det inte en möjlighet att komma upp i över 60km/h med kroppen då dom var säkra på att den skulle implodera!

//Limpan

Jo, men det är bevisat att det inte går att falla snabbare än 250. Det är totalt mission impossible.
 

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Ramnäs
Hoj
Aprlia Rs125 -94
Paradoxy skrev:
Jo, men det är bevisat att det inte går att falla snabbare än 250. Det är totalt mission impossible.
hmmm på discovery var det nått tramns om det där och han som hadde världs rekordet i skydiving ( stavning ) hadde kommit upp i X-antal gånger snabbare än 250km/h
 

Paradoxy

Guest
Macke.. skrev:
hmmm på discovery var det nått tramns om det där och han som hadde världs rekordet i skydiving ( stavning ) hadde kommit upp i X-antal gånger snabbare än 250km/h


Jag såg också ett program på Discovery om fallskärmshoppning, och då sa dom att mer än 250 är omöjligt. Tror inte ens 250 är möjligt, det är lite över 200 som är max.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Paradoxy skrev:
Jag såg också ett program på Discovery om fallskärmshoppning, och då sa dom att mer än 250 är omöjligt. Tror inte ens 250 är möjligt, det är lite över 200 som är max.
om du är ihopkrumpen som en boll uppnår du ca 200km och är du utsträckt som en fallskärm så bromsas du ner till 180km istället. Tänk på det när ni hoppar och fallskärmen inte fälls ut. Dra isär er så landar ni bara i 180km istället. :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Paradoxy skrev:
Jag såg också ett program på Discovery om fallskärmshoppning, och då sa dom att mer än 250 är omöjligt. Tror inte ens 250 är möjligt, det är lite över 200 som är max.

Klart det är möjligt, det gäller bara att minska luftmotståndet tillräckligt mycket.

Världsrekordet i fritt fall utan specialinkapslingar är 321 mph eller 516 km/h.

philsson skrev:
runt 200hk kanske? drar bara till med nåt nu men gämför de mot de 50hk som krävs för 200km/h respektive de 10hk som krävs för att komma upp i 100km/h. Rätt sjukt egentligen.
Föresten fick reda på att vid fallskärmshoppning är den högsta fallhastigheten 200km/h. Kan inte vara högre fartupplevelse än på en hoj på marknivå :yoparty Sen att man antagligen har en skön grop i magen är ju en annan sak. :tungan

Vilka effekter/dragkraft som krävs är helt och hållet beroende av luftmotståndet(okej ett visst rullmotstånd finns givetvis också). Det finns inga "universaleffekter" för att nå en viss hastighet som du antyder.

En 125 Racer med 50 hästkrafter på hjulet når runt 230 km/h i ärlig toppfart. En naken ER-5:a når kanske 160-170 med samma effekt.
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
Chris Ash skrev:
Klart det är möjligt, det gäller bara att minska luftmotståndet tillräckligt mycket.

Världsrekordet i fritt fall utan specialinkapslingar är 321 mph eller 516 km/h.


det var det jag syftade på :banana
 

Wiilhelm

sveriges okrönte kung
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Göteborg, fäsk fesk me' brö =)
Hoj
Tzr 125 97a ... har även en ättrig ciao
som nybörjare i forumbranchen så undrar jag om detta med fallskärmshoppningen e ett bra exempel på OT? har undrat lite smått vad det betyder men nu tror jag att jag har hajjat... ville inte störa :tungan Kör försiktigt
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Chris Ash skrev:
Klart det är möjligt, det gäller bara att minska luftmotståndet tillräckligt mycket.

Världsrekordet i fritt fall utan specialinkapslingar är 321 mph eller 516 km/h.



Vilka effekter/dragkraft som krävs är helt och hållet beroende av luftmotståndet(okej ett visst rullmotstånd finns givetvis också). Det finns inga "universaleffekter" för att nå en viss hastighet som du antyder.

En 125 Racer med 50 hästkrafter på hjulet når runt 230 km/h i ärlig toppfart. En naken ER-5:a når kanske 160-170 med samma effekt.
Förstår inte vart du får den uppfattningen att jag skulle menat någon universal effekt för hastighet.

Och jag hoppas du förstår vad jag menar. Min poäng var inte att mins siffror på hk och fart stämde men just tanken att de krävs nästan 20 ggr kraften attkomma upp i 3ggr hastigheten. Säkert fel igen men poängen är densamma.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
philsson skrev:
Förstår inte vart du får den uppfattningen att jag skulle menat någon universal effekt för hastighet.

Och jag hoppas du förstår vad jag menar. Min poäng var inte att mins siffror på hk och fart stämde men just tanken att de krävs nästan 20 ggr kraften attkomma upp i 3ggr hastigheten. Säkert fel igen men poängen är densamma.

Jag missuppfattade säkert ditt inlägg. Jag fattade det som att du mande att det krävdes 200hk för att komma upp i 300 oavsett andra förutsättningar. Nu gör ju 1000cc-hojarna 300 helt standard en bra dag med inte mer än cirka 160 hk.

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så du är inte helt ute och cyklar.

Ett annat, lite mer extremt exempel är SAAB Lansen och Draken, med Volvo RM6 lyckades Lansen inte spränga ljudvallen annat än i dykning. Draken överskred DUBBLA ljudhastigheten i planflykt med samma motor.

Effekt är inte allt! ;)
 

Sukalimpan

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki rg125 f
I mitt registreringsbevis står det 32hk!!!!

//Limpan

Ps det var förövrigt jag som startade tråden på MNF!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
det har ju med tyngd acceralationen vid fritt fall att göra

kraften vi påverkas av är 9.82 Newton beror på vart man är men här är det 9.82

jag har gjort labbar där vi räknat på hastigheter vid fritt fall har för mig att det inte var beroende av tyngden på kroppen men minns inte kan höra med min fysik lärare

läser fysik breddning
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
RS "Alex" skrev:
jag har gjort labbar där vi räknat på hastigheter vid fritt fall har för mig att det inte var beroende av tyngden på kroppen men minns inte kan höra med min fysik lärare

läser fysik breddning

Klart fritt fallhastigheten beror på tyngden på kroppen, väger kroppen mindre än volymen luft den upptar åker man uppåt :tungan .
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RS "Alex" skrev:
det har ju med tyngd acceralationen vid fritt fall att göra

kraften vi påverkas av är 9.82 Newton beror på vart man är men här är det 9.82

jag har gjort labbar där vi räknat på hastigheter vid fritt fall har för mig att det inte var beroende av tyngden på kroppen men minns inte kan höra med min fysik lärare

läser fysik breddning

Nej kraften vi påverkas av är beroende av massan.
Det är dock helt rätt att fallhastigheten inte är beroende av tyngden på kroppen, det "visade" bla Galilei med sina berömda experiment.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Chris Ash skrev:
Nej kraften vi påverkas av är beroende av massan.
Det är dock helt rätt att fallhastigheten inte är beroende av tyngden på kroppen, det "visade" bla Galilei med sina berömda experiment.

känns som dubbel moral men de kanske stämmer
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top