Allmänt vetande

lundinrobin

Fưﻋk ٥ff
Gick med
8 May 2006
Ort
I młTTeמ
Hoj
Kymco Stryker 125cc - Honda Nsr 125r (såld)
Vad toppar en motard egentligen....Är ni nöjda med era köp av motarder och hur gamla var ni ungefär när skaffade en ??

Lite intresserad...nästa sommar är det stor hoj på schemat och det står mellan sporthoj och motard.
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
lundinrobin skrev:
2397495 Vad toppar en motard egentligen....Är ni nöjda med era köp av motarder och hur gamla var ni ungefär när skaffade en ??

Lite intresserad...nästa sommar är det stor hoj på schemat och det står mellan sporthoj och motard.

Måppe frågan nr#1 *suck*

Bland det första man lär sig när man sadlar en motard är att toppfarten inte är intressant, jag brukar svara "jag vet inte".. och det är ärligt, har aldrig toppat någon av mina motarder (men säkert varit nära) och kommer förmodligen aldrig göra det heller med flit. Det är inte kul att köra en motard i dom farterna, det kommer du nog inte fatta förrän du har provat själv.

Istället frågar man sig ständigt, hur kan jag ta den där kurvan fortast möjligt och hur mycket vågar jag ge på i utgången utan att sladda ner i diket.
Sen kommer en raksträcka.. boooooring.. transportsträcka.. då får man slanga för att inte dö av tristess.. tills nästa roliga kurva kommer. DET är kul, det är där spänningen ligger i att köra iallafall för mig.

Jag köpte min första motard precis innan jag tog kortet (21), en TT600R.. inte så värst spännande maskin men den var bra att börja med.
Har provat många olika hojar men inga ger samma spänning som en motard gör, sen lever du antagligen längre på en motard också och det är "billigt".
Jag är iaf väldigt nöjd med nuvarande 525:an och det var inget direkt fel på Xr heller förutom lite övervikt kanske.
Köp motard :tummenupp
 

coffe

Christoffer Johansson
Gick med
20 Oct 2004
Ort
HÄLLESÅKER
Hoj
XR600R -96
Monobike skrev:
2397771 Måppe frågan nr#1 *suck*

Bland det första man lär sig när man sadlar en motard är att toppfarten inte är intressant

Instämmer med att det inte är toppfarten som är det viktiga i motardsammanhang... fast jag har ju självklart prövat :tummenupp
Jag kom upp i 135 - 140, med min XR600R -96. Den har en supertrapp-ljuddämpare men är också drevad för att vara starkare.

Jag köpte min hoj någon vecka innan jag tog körkortet (2006-06-27) Jag är 19 år och tog körkort för lätt mc 2004-08-18 när jag var 17... så nu är jag av med min prövotid :Rockbanan

Jag är nöjd med min Honda, även om den just nu är sönder :(
Pröva motard, tror du inte kommer ångra dig :jäs
 
Last edited:

lundinrobin

Fưﻋk ٥ff
Gick med
8 May 2006
Ort
I młTTeמ
Hoj
Kymco Stryker 125cc - Honda Nsr 125r (såld)
Jag är bara nyfiken...Jag har ju offroad jag med. Raksträckan är det värsta som finns , fast min toppar 120 då men men..
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Monobike har så rätt. :)
Förrutom att han brukar svara "den gör lätt över 200 *fliiin*" på måppefukcofrågan. :rolleyes:
Raksträckor är transportsträcka/slangningssträcka. Det är kurvor som gör körandet värt. :yoparty
Slide in, burn out är inte bara ett ordspråk, det är en körstil. Motardkörstil! :yoparty
Jag har kört motard 4 säsonger och är heelt frälst, och testat sporthoj ett par gånger, men tröttnade på en halv dag. :näsblod
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har precis bytt från sporthoj ( 600rr ) till motard.. Och kan bara säga att det är det bästa jag gjort!! jag har så kul på motarden!! jag tycker t om transtport streckorna känns bättre nu iom att man inte hamnar 200+ så fort det blir lite rakt..

Ang. toppfart kan jag väl säga att jag har aldrig och kommer aldrig toppa motarden för den är inte kul i farter över 140.. dock så räcker toppfarten för att inte va ivägen under en samåkning med sporthojjar ( bortsett från för raka vägar men det är ju inte tanken med en samåkning..) När det svänger mycket så kör jag redan efter nån vecka på motarden fortare än jag gjorde på sporthojjen..

Sen har vi kännslan.. När du sätter dig på en sporthoj så känns allt så allvarligt.. du sitter i en lite halvobekväm körställning och spänner dig lite skumt i kroppen för att inte få ont, och när du sedan kör så är man alltid på spänn och koncentrerad på spårval mm.. På motarden så sitter man upprätt avslappnat du behöver inte bry dig på samma sätt om var i kurvan du hamnar för det är bara åka..

Bästa liknelsen gjorde jag efter min första ordentliga sväng på motarden... Sporthojjen känns lite som en galamiddag med frack medans motarden är ett barnkalas på mcdonalds.. :tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top