Allsång på skansen = Propaganda tv ?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Som att det brann upp 86 bilar i Rosengård i natt?

86 brunna bilar är ju en nyhet som få journalister hade ignorerat oaktat politisk hemvist. Men ett reportage kan ju innehålla mer än själva nyheten att 86 bilar brunnit, och då är vi ute i de subtila träsket igen.:)

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
86 brunna bilar är ju en nyhet som få journalister hade ignorerat oaktat politisk hemvist.

Jaså? Jag har då inte sett någon rapportering om vad som hände inatt i Rosengård. Råkade snubbla över det på Flashback när jag skulle kolla upp vad fan som hände i min kära stadsdel i går kväll. (Knivfajten/mordet i Linné)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tror du att inga journalister låter sin politiska uppfattning påverka vad de skriver?:va Själv är jag övertygad om att den politiska uppfattningen påverkar. Måhända inte så att det bedrivs propaganda, men väl i ämnesval etc. Enligt min mening skulle det vara häpnadsväckande om det inte var så.

Detta har vi bestämt debatterat tidigare och även då var denna Asp på tapeten. Vill minnas att du då hävdade att jag grundade min uppfattning om vänstervridna journalister på känslor, trots denna undersökning som jag tog del av i samband med att det rapporterades om den i media. Jag börjar tro att det är du som har känslobetingade uppfattningar i den här frågan, snarare än de som tycker att media understundom är vänstervridna.:)

Enligt honom beror det på att
1. Det finns flera typer av journalsiter och vissa delar är mer "vänster" typ kultur och annat som ingen bryr sig om.
2. inom den rena nyhtersrapporteringen verkar det som att man är reltivt enig om vad som anses som högt nyhetsvärde oavset partifärg.
3. De som har mer makt, t.ex. redaktörer och ansvariga utgivare, och som har avgörade rätten om vilka inslag som väljs ut, är inte så vänstervridna som de längre ner i "the food chain".

Vilket kan tolkas som att de inkompetenta röstar rött och de övriga gör karriär.

Jag vet inte hur korrekt detta är, jag är verkligen inte insatt i journalistikens irrgångar, men jag litar lika mycket på honom som folk som tycker det är kul att skriva (S)(V)T.

Sedan är det dessuotm en vetenskaplig sanning att om man ger två parter samma uppmärksamhet så kommer man att anse att den andre har fått mer, precis som att domaren alltid favoriserar motståndaren i idrott.

Förresten: Varför utgår alla ifrån att jag röstar rött?? Är det GWB-retoriken att antingen är man med oss i alla lägen och alla frågor eller så är man en motståndare? Sedan är det en annan sak att jag kan se att sossarna och vänstern har förslag som jag gillar, precis som att moderaterna, och för den delen SD, har bra förslag. I min värld är man rätt inkrökt om man gillar, eller ogillar, ett förslag bara för att det är rätt eller fel parti som kommer med det.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Jaså? Jag har då inte sett någon rapportering om vad som hände inatt i Rosengård. Råkade snubbla över det på Flashback när jag skulle kolla upp vad fan som hände i min kära stadsdel i går kväll. (Knivfajten/mordet i Linné)

Jaså, ja, jag har förvisso inte läst något om 86 bilar heller. Finns det bara på Flashback så har det nog inte hänt.:)

Det vore ju ett nytt lågvattenmärke om media helt plötsligt skulle sluta rapportera om kravaller. Huruvida det är så vet jag för stunden dock ej.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Enligt honom beror det på att
1. Det finns flera typer av journalsiter och vissa delar är mer "vänster" typ kultur och annat som ingen bryr sig om.
2. inom den rena nyhtersrapporteringen verkar det som att man är reltivt enig om vad som anses som högt nyhetsvärde oavset partifärg.
3. De som har mer makt, t.ex. redaktörer och ansvariga utgivare, och som har avgörade rätten om vilka inslag som väljs ut, är inte så vänstervridna som de längre ner i "the food chain".

Vilket kan tolkas som att de inkompetenta röstar rött och de övriga gör karriär.

Jag vet inte hur korrekt detta är, jag är verkligen inte insatt i journalistikens irrgångar, men jag litar lika mycket på honom som folk som tycker det är kul att skriva (S)(V)T.

Sedan är det dessuotm en vetenskaplig sanning att om man ger två parter samma uppmärksamhet så kommer man att anse att den andre har fått mer, precis som att domaren alltid favoriserar motståndaren i idrott.

Förresten: Varför utgår alla ifrån att jag röstar rött?? Är det GWB-retoriken att antingen är man med oss i alla lägen och alla frågor eller så är man en motståndare? Sedan är det en annan sak att jag kan se att sossarna och vänstern har förslag som jag gillar, precis som att moderaterna, och för den delen SD, har bra förslag. I min värld är man rätt inkrökt om man gillar, eller ogillar, ett förslag bara för att det är rätt eller fel parti som kommer med det.

Jag tror säkert att de punkter du listar med slutsatser är korrekta. Har i alla fall ingen anledning att tro annat. Vad jag avsåg med tidigare inlägg var inte att antyda exempelvis det som BoSoZoKu gjorde precis, nämligen att vissa nyheter skulle tigas ihjäl. Däremot är jag fullständigt övetygad om att journalisters politiska hemvist har betydelse för vad de förmedlar, likväl som deras bakgrund, uppväxt och vad du vill för miljöfaktorer påverkar dem. Allt detta påverkar naturligtvis de flesta i deras yrkesutövning oaktat vad man jobbar med. Måhända är det redaktionschefen som bestämmer om det skall göras ett reportage om utförsäkrade. Det hindrar ju inte att när jag väl gör reportaget så färgas detta av att jag själv är en empatisk skäl som lider med de utförsäkrade och tycker att det är fel att människor med svår cancer skall tvingas till arbetet. Nu blir just detta exempel måhända tillspetsat just för att det så lätt kopplas ihop med en politisk vänsteruppfattning, men det gäller naturligtvis oaaktat ämnet som behandlas och journalistens politiska inställning etc. Allt kommer naturligtvis att påverka det färdiga reportaget.

Jag är för övrigt inte ett dugg övertygad om att du röstar rött. Tvärtom. Du är ju en tänkande människa och sådana brukar kunna se ett steg längre än den rödgröna retoriken. Alla gör det inte men väl de flesta.:)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Sitter med tjejen och kollar på allsång på skansen :rolleyes: och blir uppriktigt förbannad. Trodde att puplic service skulle vara politiskt oberoende och så släpper dom fram vänsterpatrask som Mikael Wiehe som får raljera fritt på scenen.

Precis!

SVT borde visa sitt oberoende genom att censurera personer med vissa politiska uppfattningar!

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Precis!

SVT borde visa sitt oberoende genom att censurera personer med vissa politiska uppfattningar!
De tycker nog att de har fyllt censurkvoten i sin behandling av Sverigedemokraterna. Massmördarkramare kan därför ges fri lejd. Nu väntar jag bara på Ahmed Ramis framträdande i Så ska det låta.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Bengtsten

Bannad
Gick med
1 Jul 2010
Hoj
Ingen^^
Under ditt namn där det kan stå "medlem" så står det "spriten räddade mig från idrotten", jag lyssnar inte så mycket på 90-talspunk. Men är inte det en textrad i någon De lyckliga kompisarna-låt eller någon Räserbajs-låt? Alla dessa punkband som var stora i mitten av 90-talet var väll vänster. Med Dia Psalma i fronten så slog dom tillbaka mot högerregeringen. Så helt främmande för vänstermusik verkar du inte vara.

Förövrigt så är väll Mikael Wiehe i första hand en medlem i Hoola Bandoola som gjort solokarriär och sysslar med musik snarare än politik.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Under ditt namn där det kan stå "medlem" så står det "spriten räddade mig från idrotten", jag lyssnar inte så mycket på 90-talspunk. Men är inte det en textrad i någon De lyckliga kompisarna-låt eller någon Räserbajs-låt? Alla dessa punkband som var stora i mitten av 90-talet var väll vänster. Med Dia Psalma i fronten så slog dom tillbaka mot högerregeringen. Så helt främmande för vänstermusik verkar du inte vara.

Förövrigt så är väll Mikael Wiehe i första hand en medlem i Hoola Bandoola som gjort solokarriär och sysslar med musik snarare än politik.

Inte en aning, en polare som brukar köra med det. Sen kan man ju lyssna på vänstermusik utan att dela deras åsikter. Men nej ! lyssnar inte på punk eller prog musik. Vad nu detta kan tillföra diskutionen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Massmördarkramare kan därför ges fri lejd. Nu väntar jag bara på Ahmed Ramis framträdande i Så ska det låta.

Tror den platsen gick till Annika Östberg, dock i "Sommar" i P1 istället.

SD, har bra förslag.

Vilka gillar du bäst?

I min värld är man rätt inkrökt om man gillar, eller ogillar, ett förslag bara för att det är rätt eller fel parti som kommer med det.

Som t-rex? :)

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Wiehe; skrev:
– Ja, efter fyra års borgerligt styre tycker jag mig se ett mönster. Varför går inte tågen när det är kallt? Varför ligger folk i korridorerna på sjukhusen och varför fungerar inte skolan? Jo, för allt är uppstyckat och utsålt. Girigheten styr. Den är en av Bibelns dödssynder och inte kompatibel med medmänsklighet, moral och samhällsansvar.

Killen kan ju inte ha mer än max två hjärnceller kvar, varav en i rullstol, i sin sönderknarkade vänsterflumhjärna.

Girigheten styrde tydligen precis lika mycket med sosseregeringen för tågen gick inte i tid och folk låg i korridorerna på sjukan då också. För att inte tala om skolan. Wiehe måste fan vara den ende i Svea Rike som tycker skolan var bättre 2005 än vad den är idag.:lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fortfarande upprörd över att jimmy är kommunist?

Varför skulle jag vara det? Om han nu vore det. Vilket han naturligtvis inte är. Du kan inte trovärdigt växla mellan att kalla alla som inte tycker som du för nazist eller kommunist, det blir tjatigt. :krama

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Eftersom sd har gått igenom en transformation från att från början innehålla blöjnassar, rasister, rättshaverister och allsköns drägg med en enfrågelösning på alla problem till att idag bli ett populistparti som vill ge pengar till alla med röstsedel så förbehåller jag mig rätten att ändra benämning på dem.*

Jag utgår från att du har läst deras 'skuggbudget' :rofl. Kommunist, som sagt.

Dock oväntat att de skulle sälja sig så jävligt för att få lite röster, det måste jag erkänna.

*Samtidigt som det naturligtvis fortfarande är ett parti som innehåller blöjnassar, rasister, rättshaverister och allsköns drägg som, när det väl kom till kriten, inte ens kunde få folk att sitta i kommunerna i en ynka mandatperiod...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eftersom sd har gått igenom en transformation från att från början innehålla blöjnassar, rasister, rättshaverister och allsköns drägg med en enfrågelösning på alla problem till att idag bli ett populistparti som vill ge pengar till alla med röstsedel så förbehåller jag mig rätten att ändra benämning på dem.*

Jag utgår från att du har läst deras 'skuggbudget' :rofl. Kommunist, som sagt.

Dock oväntat att de skulle sälja sig så jävligt för att få lite röster, det måste jag erkänna.

*Samtidigt som det naturligtvis fortfarande är ett parti som innehåller blöjnassar, rasister, rättshaverister och allsköns drägg som, när det väl kom till kriten, inte ens kunde få folk att sitta i kommunerna i en ynka mandatperiod...

Eftersom du redan 2006 eller så själv konstaterade att SD's problem är deras representanter och inte deras politik så vore det att sparka in öppna dörrar om jag nu påstod att deras förnämliga invandringspolitik lämnar inget att önska, varför fokus flyttas till blöjor och annat oväsentligt.

Du* hade ju inte ens läst den där skuggbudgeten förresten. :lol

* =
(inte jag heller, varför jag tycker det är klädsamt att inte vare sig berätta hur bra den är eller hur dålig den är;) )

PS. Så lite röster får de inte, de blir väl fjärde största parti om allt går i lås. :) Snart stödjer de en borgerlig regering, och skutan kan börja vändas. :banana

Killen kan ju inte ha mer än max två hjärnceller kvar, varav en i rullstol, i sin sönderknarkade vänsterflumhjärna.

Man borde stänga in honom med MM och en morakniv. :mattias

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Girigheten styrde tydligen precis lika mycket med sosseregeringen för tågen gick inte i tid och folk låg i korridorerna på sjukan då också. För att inte tala om skolan. Wiehe måste fan vara den ende i Svea Rike som tycker skolan var bättre 2005 än vad den är idag.:lol

Kolla här då:

http://hd.se/noje/konsert/2010/07/13/sakpolitiska-kampsanger-med-mikael/

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras