asb
Sporthojsnörd
Hur många mil kan man räkna med att kunna klämma ut ur Dunlop sportsmart?
nästan 700 mil, gata + lite fegkörning på bana.
Det står nämligen mellan Dunlop Sportsmart och Metzler M5. Har bara lite svårt att bestämma mig. Har inte kört nån av dem innan, men vill ha längre livslängd än Pilot Power som höll ca 500 mil.
Gör ett trådlyft, behöver ett nytt bakdäck till hojen. Har kollat runt lite men det är ju rena djungeln för en nybörjare. BT021, BT023 och Pilot Road 2 är däck jag hört talas om innan i alla fall, något som sticker ut där? Tips och råd mottages tacksamt!
Edit: Sporthoj Katrineholm!? Google har svikit mig!
Tjenare ! Vad tror ni bara handla nytt ? Frågan är då vad man ska ha ? View attachment 38
Ser ju ut som att du har väldigt mycket mm kvar?
Har ett dilemma. Har beställt ett Roadsmart 2 till min FZ1:a men undrar om jag kanske borde skicka tillbaka det och beställa ett Sportsmart. Jag kör mest gata, nån bandag om året. Jag undrar om sportsmart är nåt för mig som kör både när det är blött och kallt. Om det värms upp fort nog, om man behöver köra hårdare för att få upp värmen i däcket än i ett ett roadsmart 2. Lite sånt. Hjälp mig, Sporthoj. Com!
Tjenare ! Vad tror ni bara handla nytt ? Frågan är då vad man ska ha ? View attachment 387465
Jo det finns ju men tänkte mest med tanke på "brända" kanten. Vissa säger köp nytt och andra säger att det inte är nå problem.
Nej, kör på ditt RS2 du.
Jag kan ju börja med att fråga hur du motiverar eventuellt byte till SportSmart när du ändå är ute efter ett däck för blandad körning på gata oavsett väder? Det är ju precis vad RS2 är till för.Har du någon bra motivering till det?
Ett sportigare däck har inte bättre grepp om det inte får arbeta under rätt förhållanden. Det har inte "mer grepp" bara för att det är sportigare... Prova ett slick i regnväder får du se. Om vi fortsätter jämförelsen med SportSmart så är inte det ett problem, de är ju gjorda för gata så de funkar men är det blött är de märkbart vingligare än RS2.Jag tänker att Sportsmart kanske erbjuder liite bättre grepp där ett Roadsmart skulle släppt, tänker visserligen mest på framdäcket, då jag fortfarande går i lite hett i tajta böjar, och bromsar ibland under nedlägg.
Så jag behåller bakdäcket, men ska jag skaffa ett mjukare(läs sportigare) däck fram ? Eller blir risken att det inte värms upp tillräckligt under normal gatkörning, och släpper därför ?
Jag tänker att Sportsmart kanske erbjuder liite bättre grepp där ett Roadsmart skulle släppt, tänker visserligen mest på framdäcket, då jag fortfarande går i lite hett i tajta böjar, och bromsar ibland under nedlägg.
Så jag behåller bakdäcket, men ska jag skaffa ett mjukare(läs sportigare) däck fram ? Eller blir risken att det inte värms upp tillräckligt under normal gatkörning, och släpper därför ?
Sportsmart dör inte av lite regn dom heller, jag har kört med knät i asfalten genom hästskosektionen på arlanda test track i spöregn med sportsmart...
Ett sportigare däck har inte bättre grepp om det inte får arbeta under rätt förhållanden. Det har inte "mer grepp" bara för att det är sportigare... Prova ett slick i regnväder får du se. Om vi fortsätter jämförelsen med SportSmart så är inte det ett problem, de är ju gjorda för gata så de funkar men är det blött är de märkbart vingligare än RS2.
Men visst, ett RoadSmart är inte gjort för trailbraking in i kurvor och attackerande körning utan kommer ju protestera av flera orsaker (profil, stomme, gummiblandning) om man misshandlar det tillräckligt. Men funkar det för enstaka bankörning i snabb (röd) grupp borde det rent principiellt klara gatkörning.
Så frågan är väl egentligen vad du mentalt är tryggast med... Det brukar funka bäst.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|