Alltid speciellt relä till LED-ljus?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Biltema skriver såhär om ett relä av typen slutande, 40 A och som för mina otränade ögon ser ut som ett vanligt relä: ”Ej avsedd för LED-extraljus/signaler som använder pulsmatning. T.ex. blinkfunktion med korta/snabba intervaller som kan orsaka kortslutning och överhettning av reläet.” Ska detta tolkas som att LED-belysning (på ett fordon med 12-voltström) alltid ska ha ett speciellt (dyrt?) LED-relä?

:va
ledbar.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, bedömer det som att man avråder från att använda ett standardrelä om man vill mata ex. blinkers eller blinkande helljus - relät kommer då att utsättas för gnistbildning när det slår av/på. Det gör iofs ett relä (standardrelä med spole) alltid, men den höga blinkfrekvensen belastar extra
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läser
Relä som passar för de flesta personbilar. Används för anslutning av strålkastare, signalhorn, fläktmotor, pumpmotor eller andra strömförbrukare.
Funkat alldeles utmärkt på GSX1300R för att ge ström
1/2 dubbelreläet till Xenon-drivare 40W halvljus
1/2 dubbelreläet till Xenon-drivare 60W helljus
båda matade med en 2,5 mm2 röd ledning från plus(+) på batteriet, säkring 20 A vid batteriet
(-) minus får Xenon-drivarna från en svart 2,5 mm2 ledning från minus(-) på batteriet
Styrspänning till halvljusspole i reläet från original ledning till halvljuslampa
Styrspänning till helljusspole i reläet från original ledning till helljuslampa
Spolarnas (-) minusanslutning från original (-) till helljuslampan var det.
Men varför krånga till det ? Nu efter besiktning med Halogen så blir det återmontage av Xenon med Spolarnas (-) anslutning till svart 2,5 mm2 ledning från minus(-) på batteriet, se ovan.
Dubbelreläet funkar utmärkt.
Den här raden om
Ej avsedd för LED-extraljus/signaler som använder pulsmatning. T.ex. blinkfunktion med korta/snabba intervaller som kan orsaka kortslutning och överhettning av reläet.
Varnar nog för användning till snabbt blinkande ljus tex utryckningsfordon, blixtfyrar osv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kontentan är att just mycket korta intervall av ström (som Biltema skriver) till ett relä kan kräva att det är av speciell sort? Inte vid fast lysande sken, även om det är av LED-typ?
Precis, vid fast lysande sken behövs inget specialrelä utan det duger med "vanligt" mekaniskt relä. dom är ju till för det ! Citat:
"Relä som passar för de flesta personbilar. Används för anslutning av strålkastare"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kontentan är att just mycket korta intervall av ström (som Biltema skriver) till ett relä kan kräva att det är av speciell sort? Inte vid fast lysande sken, även om det är av LED-typ?
Ja. Som jag uppfattar det så är det korta strömstötar som är problematiskt oavsett om det sedan är LED eller halogen så dom kanske gör det lite onödigt otydligt geom att just ta med LEd i den delen av beskrivningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja. Som jag uppfattar det så är det korta strömstötar som är problematiskt oavsett om det sedan är LED eller halogen så dom kanske gör det lite onödigt otydligt geom att just ta med LEd i den delen av beskrivningen.
Jag gissar att orsaken till att man tagit med just LED är att LED är den tekniken som utvecklas snabbast idag. Och det är just LED som blivit symbolen för snabba korta blixtar.
Det är inte lätt att få en Halogenlampa att avge hög effekt under kort tid för motståndet stiger snabbt i wolframtråden.
Det är svårt avge snabba korta blixtar med Xenon för Xenon ska tändas och det tar tid (nån sekund) innan Xenon är igång.
Men LED, kan avge hur mycket ljus som helst(?), bara öka strömmen genom chipet.
Men bara inte så lång tid så LED-chipet överhettar.
Så klarar ett LED-chip 30 mA kontinuerligt, så klarar LED-chipet 300mA i 0,1 sek pulser,
60 ggr per minut.
Gissar jag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
LED-drivdon har hög startström som kan bränna kontaktytorna och slår man av och på jäkligt fort kan strömmen värma upp kontakten, men det är gnistorna som är det stora problemet.

Även en vanlig gammaldags glödlampa drar ganska hög ström när man tänder den första gången, men den blir varm så nästa gång blir betydligt snällare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag gissar att orsaken till att man tagit med just LED är att LED är den tekniken som utvecklas snabbast idag. Och det är just LED som blivit symbolen för snabba korta blixtar.
Det är inte lätt att få en Halogenlampa att avge hög effekt under kort tid för motståndet stiger snabbt i wolframtråden.
Det är svårt avge snabba korta blixtar med Xenon för Xenon ska tändas och det tar tid (nån sekund) innan Xenon är igång.
Men LED, kan avge hur mycket ljus som helst(?), bara öka strömmen genom chipet.
Men bara inte så lång tid så LED-chipet överhettar.
Så klarar ett LED-chip 30 mA kontinuerligt, så klarar LED-chipet 300mA i 0,1 sek pulser,
60 ggr per minut.
Gissar jag.
Nej. Just Glödlampor och halogen är ju dåliga på snabba ljusblixtar men det finns ju andra tekniker som användes för det innan LED blev vanligt
Men numera är det väl LED som är det vanligaste sättet att lösa det så ur det perspektivet är det väl naturligt att ha med det i informationen.
Men det faktum att dom skriver just LED på det sättet gör att en del börjar oroa sig över om LED i sig är problematiskt för ett vanligt relä vilket ju inte är fallet.
Hade man nöjt sig med att skriva att det inte är avsett för ljusarmaturer som skall avge högfrekvent blinkande ljus så hade det ju innefattat alla typer av belysningsteknik och då även LED och man hade sluppit förvirringen kring huruvida LED i sig är problematiskt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
LED-drivdon har hög startström som kan bränna kontaktytorna och slår man av och på jäkligt fort kan strömmen värma upp kontakten, men det är gnistorna som är det stora problemet.

Även en vanlig gammaldags glödlampa drar ganska hög ström när man tänder den första gången, men den blir varm så nästa gång blir betydligt snällare.
Vi har belysning utanför dörren på huset, från början var det 2x3 lågenergilampor/minilysrör, men det var en strömbrytare till dom, så det var mörkt när man kom hem, och det var ju ingen vits med att tända när man hade gått in liksom och man glömde alltid släcka så det lös hela dagen. Så jag satte upp ett skymningsrelä, det skulle tåla max 4 led/lågenergilampor.

Sen satte vi upp lampor under en balkong 4 stycken. Sen blev det lampstolpar på uppfarten också, 3 st. Och sen förra året är det 3 led-lampor utanför dörren istället för dom gamla lågenergilamporna.

Men skymningsreläet har tuffat och gått i 8 år, varav 2 år med 6 lågenergilampor, 5 år med 13 lampor och sista året med 10.

Men vi kanske är lyckligt lottade, och vi kanske har förkortat livslängden från 20 000 cykler till 10 000, vem vet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top