Alltså seriöst har jag lätt syndrom av ADHD?

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
525 + pitpro 125cc
Flamma77 skrev:
Här finns mycket:

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18754&PreView=

Bla om vuxna med "ADHD"

"De problem som många vuxna med adhd beskriver är en känsla av otålighet, rastlöshet och vantrivsel när inget spännande händer. Man kan ha svårt att vara uppmärksam när man ska lyssna på andra och svårt att behärska sina känslor. Många beskriver att de fortfarande har en benägenhet att handla för fort utan att hinna tänka efter ordentligt.

Precis som barn, kan vuxna med adhd ha problem med att organisera arbetet, studierna eller vardagssysslorna hemma. Man kan ha svårt att tåla vardagsstress och man känner sig lätt utarbetad. På jobbet kan det vara svårt att klara av många arbetsuppgifter samtidigt.

För de flesta vuxna med adhd handlar problemen framför allt om svårigheterna med koncentration och uppmärksamhet och mindre om överaktivitet. Vuxna med adhd är oftare passiva. Man kan ha svårt för att komma igång och bli klar med en uppgift. I stället skjuter man upp det som borde göras."

tackar tackar :tummenupp

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Flamma77 skrev:
Här finns mycket:

Bla om vuxna med "ADHD"

"De problem som många vuxna med adhd beskriver är en känsla av otålighet, rastlöshet och vantrivsel när inget spännande händer. Man kan ha svårt att vara uppmärksam när man ska lyssna på andra och svårt att behärska sina känslor. Många beskriver att de fortfarande har en benägenhet att handla för fort utan att hinna tänka efter ordentligt.

Precis som barn, kan vuxna med adhd ha problem med att organisera arbetet, studierna eller vardagssysslorna hemma. Man kan ha svårt att tåla vardagsstress och man känner sig lätt utarbetad. På jobbet kan det vara svårt att klara av många arbetsuppgifter samtidigt.

För de flesta vuxna med adhd handlar problemen framför allt om svårigheterna med koncentration och uppmärksamhet och mindre om överaktivitet. Vuxna med adhd är oftare passiva. Man kan ha svårt för att komma igång och bli klar med en uppgift. I stället skjuter man upp det som borde göras."

Hmm.... :gnissla

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Xyron skrev:
Exakt... undrar hur många av Sveriges befolkning det där stämmer in på :va
Den som uppfann ADHD har säkert nåt "botemedel" i byrålådan som denne tänker tjäna grova på! :mad:

Dr.Bike

Guest
newstead skrev:
Den som uppfann ADHD har säkert nåt "botemedel" i byrålådan som denne tänker tjäna grova på! :mad:

Det stämmer ju på MINST 50% av mänskligheten :lol

Alkohol brukar hjälpa i lagoma doser.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
newstead skrev:

Rätt många... men det är fler saker än det jag saxade ut som gäller vuxna. Det som är beskrivet i resten av läken från barn till vuxen måste också till...
Dessutom har människor med ADHD "symtom" i högre eller mindre grad, ibland kombinerat med andra diagnoser.
Allt i den hela texten i länken känner jag inte igen från min sambos uppväxt och liv, han har tex inte haft motoriska problem (idrott är det enda höga betyg han har... och "händigheten" är det verkligen inget fel på...) eller haft svårt att skaffa och behålla vänskapsrelationer. Mycket av resten är bara att lista upp och bocka av... (Jag började fatta "misstankar" när min svärmor berättade om hur sambon var när han var liten, hans föräldrar och lärare har verkligen varit bekymrade för honom. Detta i kombination med hans personlighet som vuxen och min systers studier till "speciallärare"... Numer är mina misstankar delvis bekräftade och livet lite lättare för sambon. :) )

När man läser texten som jag saxat ut, så visst... sådär kan jag också känna ibland... men det styr inte min tillvaro! Det är så jäkla svårt att sätta text på ADHD, men vad som däremot tydligt ses är det "psykosociala handikappet".
Det finns någon sorts medicinering (ffa i USA, till barn...), jag vet inte vilken, men den största behandlingen är att lära sig (och närstående) känna igen och hantera det som ställer till problem.

Vad som möjligtvis irriterar mig är att man sätter en diagnos, på vad som mest verkar vara en personlighetstyp, som inte passar "samhällsmallen" i våran tid. (Utan människor med ADHD hade mänskligheten aldrig kommit utanför grottöppningen... ADHD människan sa; Här HÄNDER ju för fan inget, hej då... :hihi )
Å andra sidan är det skönt för personen att veta vad det är som skiljer honom/henne från det som anses normalt. Att man inte är galen, korkad/dum eller "fel", utan att man faktiskt fungerar annorlunda i hjärnan än de flesta andra och att man kan lära sig att hantera det.

Dr.Bike skrev:
Det stämmer ju på MINST 50% av mänskligheten :lol

Alkohol brukar hjälpa i lagoma doser.

Vanligt att människor med ADHD "självmedicinerar" med alkohol... eller andra droger för den delen...

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Flamma77 skrev:
Rätt många... men det är fler saker än det jag saxade ut som gäller vuxna....
I know. Jag körde bara lite standardiserad SH-ironi över en sjukdom som inte fanns när jag var liten men som nu tillsammans med andra bokstavskombinationer diagnostiseras kors och tvärs på (i mina ögon) helt normala ungar...

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
newstead skrev:
I know. Jag körde bara lite standardiserad SH-ironi över en sjukdom som inte fanns när jag var liten men som nu tillsammans med andra bokstavskombinationer diagnostiseras kors och tvärs på (i mina ögon) helt normala ungar...

Det är sant... :hihi

Men vadå normal... normal finns inte... :3freak :hihi

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Flamma77 skrev:
Här finns mycket:

Bla om vuxna med "ADHD"

Men vafan! det var ju mig dom beskrev....shit! :näsblod

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...