Allvarligt värmeproblem Thundercat

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Min Thundercat har börjat gå väldigt varmt. Jag har haft den i 3 år nu och den har aldrig bråkat tidigare. Jag har inte hunnit med mer än 5-6 turer iår. Redan första turen så gick den varmare än normalt. Tempmätaren låg mellan 90-100 mot 80 som den alltid legat på tidigare. Igår när vi var ute en sväng kunde jag köra nästan en timma. Den låg strax över 100 hela tiden, sen helt plötsligt steg den upp till rött (ca 130 uppskattningsvis). Jag stannade så motorn fick svalna av, sen åkta jag direkt hem. Trots jämn hastighet och inget gasande fick jag stanna en gång till.

När jag kom hem började jag fundera på orsaker som jag kollade. Dåligt med kylarvätska - nej, bubbel i expansionskärlet vid gasning - nej, vitt "skum" i oljan - nej, fläkten paj - nej, termostaten - vet inte hur man kollar den. Då fick jag för mig att det var oljenivån som spökade. När jag bytte olja i höstas så råkade jag pytsa i lite för mkt. Jag tappade ur lite grann så oljenivän blev perfekt. Men jag behövde inte tappa ur mer än 2-3 dl, så det borde heller inte vara fel! Jag har iofs alltid kört Castrol RS men i höstas hade macken slut på det så det fick bli Castrol GPS istället. Men det borde väl för helsike inte spela nån roll?!

Idag tog jag en liten testtur igen för att se om hojen skärpt till sig över natten. Men icke. Trots touringtempo gick den upp på rött efter en dryg mil. Jag stannade och lät motorn svalna för att sedan vända direkt hem. Jag fick stanna 3 gånger på väg hem...

Vad är domen? Kass termostat eller ska jag köra skiten direkt till skroten?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vattenpumpen det finns väl en impeller i den hur ser den ut? Termostaten vet inte var den sitter eller
hur den ser ut men en termostat av biltyp kan man lägga
i vatten och koka upp vattnet för att se om den öppnar
när vattnet närmar sig kokpubkten
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Zormin skrev:
Min Thundercat har börjat gå väldigt varmt. Jag har haft den i 3 år nu och den har aldrig bråkat tidigare. Jag har inte hunnit med mer än 5-6 turer iår. Redan första turen så gick den varmare än normalt. Tempmätaren låg mellan 90-100 mot 80 som den alltid legat på tidigare. Igår när vi var ute en sväng kunde jag köra nästan en timma. Den låg strax över 100 hela tiden, sen helt plötsligt steg den upp till rött (ca 130 uppskattningsvis). Jag stannade så motorn fick svalna av, sen åkta jag direkt hem. Trots jämn hastighet och inget gasande fick jag stanna en gång till.

När jag kom hem började jag fundera på orsaker som jag kollade. Dåligt med kylarvätska - nej, bubbel i expansionskärlet vid gasning - nej, vitt "skum" i oljan - nej, fläkten paj - nej, termostaten - vet inte hur man kollar den. Då fick jag för mig att det var oljenivån som spökade. När jag bytte olja i höstas så råkade jag pytsa i lite för mkt. Jag tappade ur lite grann så oljenivän blev perfekt. Men jag behövde inte tappa ur mer än 2-3 dl, så det borde heller inte vara fel! Jag har iofs alltid kört Castrol RS men i höstas hade macken slut på det så det fick bli Castrol GPS istället. Men det borde väl för helsike inte spela nån roll?!

Idag tog jag en liten testtur igen för att se om hojen skärpt till sig över natten. Men icke. Trots touringtempo gick den upp på rött efter en dryg mil. Jag stannade och lät motorn svalna för att sedan vända direkt hem. Jag fick stanna 3 gånger på väg hem...

Vad är domen? Kass termostat eller ska jag köra skiten direkt till skroten?

Låter precis som kass termostat. Den testar du lättat som BMW R90s beskriver. :tummenupp
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Då var felet funnet och åtgärdat. Det kostade 47 + 130 kr. 47 för glykol på närmsta mack och 130 för pizza till mekarna. Överkomligt. Jag hade målat upp ett worst case scenario om flera tuselappar på en verkstad.

Kvällen började med att vi skruvade av slangen som sitter mellan termostaten och övre delen av kylaren. Det blev djupa veck i pannorna på de båda mekarna när det bara kom några droppar kylarvätska ur slangen. Nåja, bort med termostaten och in i köket för att koka den. Termostaten visade sig fungera utmärkt. Surt. Jag som verkligen hade hoppats på kass termostat (billigt jämfört mot kass pump).

Då fick vi för oss att kolla i kylaren. Det kom ju inget vatten när vi skruvade av slangen till termostaten. Tänk om.... Av med kylarlocket. Jamen, sedär. Inte en droppe kylarvätska i hela kylaren. Det var ju bara att fylla på och ta en testtur. Hojen funkade klockrent igen.

Nu har jag dock en fråga. Hur kan expansionskärlet vara fullt om kylaren är tom??? Borde inte kylarvattnet gå tillbaka från expansionskärlet till kylaren?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Zormin skrev:
Då var felet funnet och åtgärdat. Det kostade 47 + 130 kr. 47 för glykol på närmsta mack och 130 för pizza till mekarna. Överkomligt. Jag hade målat upp ett worst case scenario om flera tuselappar på en verkstad.

Kvällen började med att vi skruvade av slangen som sitter mellan termostaten och övre delen av kylaren. Det blev djupa veck i pannorna på de båda mekarna när det bara kom några droppar kylarvätska ur slangen. Nåja, bort med termostaten och in i köket för att koka den. Termostaten visade sig fungera utmärkt. Surt. Jag som verkligen hade hoppats på kass termostat (billigt jämfört mot kass pump).

Då fick vi för oss att kolla i kylaren. Det kom ju inget vatten när vi skruvade av slangen till termostaten. Tänk om.... Av med kylarlocket. Jamen, sedär. Inte en droppe kylarvätska i hela kylaren. Det var ju bara att fylla på och ta en testtur. Hojen funkade klockrent igen.

Nu har jag dock en fråga. Hur kan expansionskärlet vara fullt om kylaren är tom??? Borde inte kylarvattnet gå tillbaka från expansionskärlet till kylaren?

Skulle gissa att nån packning läcker. Typ topplockspackningen eller nått sånt. Alltså det finns fortfarande tryck i kylarsystemet (pga. avgaserna som läcker ut genom den trasiga packningen). För att vattnet ska komma från expationskärlet till kylaren måste det finnas ett sug i kylaren. Det gör det ju inte när det är tryck i kylaren.
Det här testar du lättast genom att öppna locket på kylaren när motorn är startad och se om det antingen luktar avgaser där, bubblar eller ryker lite lätt om kylarvattnet.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
EBS skrev:
Skulle gissa att nån packning läcker. Typ topplockspackningen eller nått sånt. Alltså det finns fortfarande tryck i kylarsystemet (pga. avgaserna som läcker ut genom den trasiga packningen). För att vattnet ska komma från expationskärlet till kylaren måste det finnas ett sug i kylaren. Det gör det ju inte när det är tryck i kylaren.
Det här testar du lättast genom att öppna locket på kylaren när motorn är startad och se om det antingen luktar avgaser där, bubblar eller ryker lite lätt om kylarvattnet.
Aj aj aj ... säg inte att jag måste byta topplockspackning :(

Det luktade lite avgaser om kylarvattnet när jag sniffade på det. Jag trodde att det var normalt. Vattnet cirkulerar ju trots allt i en motor. Men det bubblar inget eller ryker om kylarvattnet, det måste vara en liten läcka i packningen då.

Sug i kylaren (menar du undertryck?) låter konstigt. Det ska väl vara övertryck i en kylare, eller har jag fel?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Du får väl se om det händer igen snart. Nu vet du iaf vad du ska göra f att kunna köra vidare .
Tryck/sug: När motorn blir varm expanderar vätskan och lite vätska (eller luft; det som är närmast slangen till exp.kärlet) trycks ut i exp.kärlet. När motorn svalnar sugs lika mycket tillbaka, normalt vätska (om exp.kärlet inte är tomt). Pga expansionen är det normalt övertryck i hela kylsystemet, därför det inte kokar förrän v ca 120 gr. O ev kokning höjer trycket en bit till och därmed kokpunkten (är alltså lite självreglerande), tills nån ventil öppnar, oftast kylarlocket. Vid hög temp finns det risk att det kokar lokalt vid nån het punkt i motorn t.ex. mellan avgasventilerna och den biten får då ännu sämre kylning o blir ännu hetare..
Om topplocksp-ningen läcker trycker den säkert in avgaser i vätskan o suger i sig lite vätska oxå. Sen kan det ju bli olja i kylvätskan o kylvätska i oljan oxå. Inte heller det är bra i längden...
/u
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Zormin skrev:
Aj aj aj ... säg inte att jag måste byta topplockspackning :(

Det luktade lite avgaser om kylarvattnet när jag sniffade på det. Jag trodde att det var normalt. Vattnet cirkulerar ju trots allt i en motor. Men det bubblar inget eller ryker om kylarvattnet, det måste vara en liten läcka i packningen då.

Sug i kylaren (menar du undertryck?) låter konstigt. Det ska väl vara övertryck i en kylare, eller har jag fel?

Gör som ulf_lundin säger. Kör. Så kollar du om vattennivån i kylaren med jämnamellanrum. Jag har haft stora problem med detta på min NSR och har bytt topplockspackning 4 - 5 ggr och fått plana toppen en gång. Även om du inte har ett såhär allvarligt problem så måste ju kylarvattnet tagitvägen nånstans.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
En uppdatering...

Jag kom 10 mil med nytt kylarvatten innan det var tomt igen. När hojen var ingång flödade expansionskärlet över och kylarvätskan rann ut på marken.

Har nu ringt runt en del. Den lokala Yamaha-verkstaden (Beviks) höll med om att det troligen är topplockspackningen som gett sig. De ville dock ha 8000-9000 kr för att byta den. Som hittat... Jag ringde då till Bikestop, men de tog inte sånna jobb. Efter det ringde jag till Hoj & MC, men de utförde inte reparationer på Yamaha. Har även jagat en fjärde firma som jag inte fått tag på.

Frågan är nu om det är någon mening i att leta vidare efter en billigare firma, eller om jag lika gärna kan göra det själv? Hur svårt är det? Är det bara att köpa en handbok och sen sätta skruvmejseln i hojen, eller måste man ha massa specialprylar? Jag har inte tummen mitt i handen men jag har bara skruvat på moppar tidigare.

Hjälp. Vad ska jag göra?
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Köp en rephandbok för några hundringar och skruva själv,kan du skruva moped bil m.m kan du garanterat skruva hoj med när du har en handbok för i den står allt du behöver veta.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag har lyft toppen på en R6 som bör vara snarlik om jag fattat det hela rätt och det var ganska enkelt. i iaf MYCKET enklare än på Sucka.

Viktigt att komma ihåg är momentskaft som klarar låga moment. M6'o börjar på 10Nm och det klarar inte stora skaft.

Kamkedje-tajmingen är skitviktig och klurig. Läs din verkstadshanbok först och se om du förstår hur det ska göras. Förstår du inte grundprincipen är det ingen ide att fortsätta heller, men det är antalgigen inga problem.

Alla kommer säga till dig att du måste plana toppen. Ser du inga skador i den så hade iaf jag skitit i det. Jag har har lyft säkert tio toppar på bilar och ett par på hojar utan att plana och det har aldrig läckt efteråt. Men TITTA noga på grejorna innan du skruvar ihop det igen så att det ser ok ut..
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Det går säker bra att byta toppackning själv.

Innan du börjar, fota om du har möjlighet eller skriv upp var
dom olika delarna hör hemma. Skaffa påsar och lägg delarna i
skriv på påsarna vart det som är i och vart det hör hemma. Det är f*b lätt att glömma hur det såg ut innan man började att skruva.
OBS! Inga motordelar på cementgolv!!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Byta topplockspackning är lite halvsvårt, men inte mer. Gäller framförallt att se till att kammarna måste sitta rätt map timingen o att toppen ska momentdras i viss ordning. O sånt står ju i verkstadshandboken. Räkna efter hur många timmar du måste jobba övertid på jobbet för att få ihop 8000 efter skatt...Med rätt mental inställning ('assembling japanese bikes requires great peace of mind' Pirsig.) så ordnar det sig nog.
/u
EDIT: såg att jag 'racade' m crille o bmw, tjatar inte; vi verkar rätt överens.
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Zormin skrev:
Har nu ringt runt en del. Den lokala Yamaha-verkstaden (Beviks) höll med om att det troligen är topplockspackningen som gett sig. De ville dock ha 8000-9000 kr för att byta den. Som hittat...

Jösses...

MC-Montörerna här i Norrköping då? Har gett ett seriöst intryck på mig, även om dom bara kränger japanska cyklar :)

http://www.mcmontorerna.se/

/B
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
ulf_lundin skrev:
Räkna efter hur många timmar du måste jobba övertid på jobbet för att få ihop 8000 efter skatt...
Där har du en poäng! Frågan är dock om jag engentligen vill/vågar ge mig på motorn. Det kan bli ruggigt dyrt om jag klantar mig.
Bj.O.rn skrev:
MC-Montörerna här i Norrköping då? Har gett ett seriöst intryck på mig, även om dom bara kränger japanska cyklar :)
Jag ringde till MC-Montörerna nyss. 3000 kr exkl material fick jag som prisuppgift hos dem. Klart mer hanterbar summa. Beviks, släng er i väggen...

Blir nog till att lämna in den trots allt. Känns bättre att lämna in den till folk som vet vad de gör istället för att taffla runt själv.

Tack för all hjälp jag fått!
 

old boy

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki GSXR 1100 W 93
topppackning

:tummenupp Köp en verkstadshandbok du klara dig inte utan den med tanke på att du måste ställa in kammarna efter du plockat ihop maskinen igen. tyvärr så måste du nog lyfta ur motor för att få av toppen ett jäkla jobb.
lycka till sommaren är lång
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top