Min Thundercat har börjat gå väldigt varmt. Jag har haft den i 3 år nu och den har aldrig bråkat tidigare. Jag har inte hunnit med mer än 5-6 turer iår. Redan första turen så gick den varmare än normalt. Tempmätaren låg mellan 90-100 mot 80 som den alltid legat på tidigare. Igår när vi var ute en sväng kunde jag köra nästan en timma. Den låg strax över 100 hela tiden, sen helt plötsligt steg den upp till rött (ca 130 uppskattningsvis). Jag stannade så motorn fick svalna av, sen åkta jag direkt hem. Trots jämn hastighet och inget gasande fick jag stanna en gång till.
När jag kom hem började jag fundera på orsaker som jag kollade. Dåligt med kylarvätska - nej, bubbel i expansionskärlet vid gasning - nej, vitt "skum" i oljan - nej, fläkten paj - nej, termostaten - vet inte hur man kollar den. Då fick jag för mig att det var oljenivån som spökade. När jag bytte olja i höstas så råkade jag pytsa i lite för mkt. Jag tappade ur lite grann så oljenivän blev perfekt. Men jag behövde inte tappa ur mer än 2-3 dl, så det borde heller inte vara fel! Jag har iofs alltid kört Castrol RS men i höstas hade macken slut på det så det fick bli Castrol GPS istället. Men det borde väl för helsike inte spela nån roll?!
Idag tog jag en liten testtur igen för att se om hojen skärpt till sig över natten. Men icke. Trots touringtempo gick den upp på rött efter en dryg mil. Jag stannade och lät motorn svalna för att sedan vända direkt hem. Jag fick stanna 3 gånger på väg hem...
Vad är domen? Kass termostat eller ska jag köra skiten direkt till skroten?
När jag kom hem började jag fundera på orsaker som jag kollade. Dåligt med kylarvätska - nej, bubbel i expansionskärlet vid gasning - nej, vitt "skum" i oljan - nej, fläkten paj - nej, termostaten - vet inte hur man kollar den. Då fick jag för mig att det var oljenivån som spökade. När jag bytte olja i höstas så råkade jag pytsa i lite för mkt. Jag tappade ur lite grann så oljenivän blev perfekt. Men jag behövde inte tappa ur mer än 2-3 dl, så det borde heller inte vara fel! Jag har iofs alltid kört Castrol RS men i höstas hade macken slut på det så det fick bli Castrol GPS istället. Men det borde väl för helsike inte spela nån roll?!
Idag tog jag en liten testtur igen för att se om hojen skärpt till sig över natten. Men icke. Trots touringtempo gick den upp på rött efter en dryg mil. Jag stannade och lät motorn svalna för att sedan vända direkt hem. Jag fick stanna 3 gånger på väg hem...
Vad är domen? Kass termostat eller ska jag köra skiten direkt till skroten?