Alperna...Here we come 5/7

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Då är det en vecka kvar innan vi drar ner mot Hamburg å tåget vidare till Munchen.

Bokat hotell för 3 nätter på http://www.iselsbergerhof.at/ där vi ska bo och ha som utgångspunkt, sedan får vi se vart lusten för oss. Ett besök på Nurnbergring när vi är på väg hem är inskrivet i liggarn. Har en Gopro-videokamera med på hojen och en liten laptop som jag kan tanka över dagsetapperna på samt systemkamera, så film+foton lär det bli, bara man orkar klippa ihop något sköj =)

Jag får väl försöka uppdatera mig när det finns något å säga/visa =)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Lycka till ! Jag och 4till har precis kommit hem därifrån ! Vi tog samma tåg men körde vidare genom österike mot slovenien italien sen schweitz o så hem igen !

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
FRÄÄNT!

Därifrån når ni både Grossglockner och bergen runt Cortina! Ni kommer att ha fullt upp med att hinna köra alla vägar.

Jag bodde i Lienz ett år och en dag körde jag väg E66 mot Dobaccio och trasslade mig ner mot Cortina med lunch/tankstopp i Canazei och sedan en annan runda tillbaks till Lienz. En av de bästa hojdagarna i mitt liv!!

Canazei är också ett bra utgångsläge, mitt i smeten liksom!

EDIT: Kom ihåg att inte knappa in "Nurnberg" i GPS:en.
Skriv "Nürburg" så kommer ni rätt, ha det bra!

Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Gött mos!
Var nere runt kristi himmelfärdshelgen men vi åkte till Verona på nervägen och munchen-hamburg hemåt. Finns fina vägar i Italien och även slovenien kan jag meddela.
Skillnaden mellan Öterrike och Italien är att vägnätet är mer moderniserat i Österrike med lite större genomfartsleder i dalarna som är lite trista att köra hoj på.(man får ta en större transportväg mellan alp-passen)Det är dock ingen akut problem, kurviga vägar finns det gott om.
I Italien är det mera som kurviga vägar hela tiden, även de som verkar vara transportsträckor på kartan svänger hejdlöst hela tiden. Kan nästan bli för mycket efter en vecka.
Filmade med Gopro på hjälmen och lade upp på tuben: http://www.youtube.com/user/Latmaskenduro

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jag utgår från Geneve morgonen den 10:e mot alperna, och filar alppass fram till den 14:e.
vi kan ju se om våra vägar kan korsas där nere. Vi har ingen direkt plan ÄN, men tanken e att köra österut från Geneve, köra några pass, sen slutligen Davos-Stelvio och tillbaka. Jag har funderat på att köra in i Liechtenstein, de har tydligen EN riktigt fet väg där, i närheten av den schweiziska gränsen.
Ni skulle köra ner nån dag tidigare om jag minns rätt. Kan bjuda på lite förfriskningar om ni har lust att ta en paus i Malmö. Jag bor några hundra meter från E6:an så det blir inte klyddigt att hitta

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Vi har ingen direkt plan ÄN, men tanken e att köra österut från Geneve, köra några pass, sen slutligen Davos-Stelvio och tillbaka.
Italienska sidan av det passet hade rätt dålig beläggning. Jag önskar att vi hade kört söderut här för det hade varit roligt att köra bästa biten i uppförsbacke hellre än nedför.

Kommer nog film på Stelvio snart. Här är en bild så länge :tummenupp

Bifogat

• AT01.jpg
    AT01.jpg
    154.9 KB · Visningar: 240

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Var för 2 år sedan nere i San Leonardo (Norra Italien - Autozug station Bolzano 5 mil norrut)-nordväst om Dolomiterna, perfekt ställe då Jaffenpass, Timmelsjoch och Stelvio ligger hyfsat nära. Man kör lätt några dagsturer in i Dolomiterna därifrån utan att köra i gamla spår - förutom Jauffenpass som man kan köra flera gånger om dan i...
För Schweitz finns http://www.bikecam.ch/ för planering..:tummenupp

Planera gärna hemresa med Autozug så kan man ta det lungt på tåget och landa i Hamburg på förmiddagen- utvilad
Lycka till

Last edited:

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Planera eran hemresa noga bara.....
Vi var lite väl övermodiga efter 6 dagar io sadeln...:näsblod

Så vi brände hela vägen hem från södra tyskland i ett svep.....:huvet

132 mil.... + två färjor... så 18 timmar körde vi hoj, varav 12 timmar va i hällregn......:rolleyes:

Då tänkte man över sin hobby både en o två ggr....
Men såhär i efterhand e det en rolig grej att minnas tillbaka på...:tummenupp

Så kör hårt o ha kul där nere, innan ni vet ordet av så är ni hemma igen... Tiden går fort, så Njuuuuut!:D

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
8/7 drar vi ner för en typ 10-12 dagars tur...:). Först 2-3 dar i västra Österrike / Schweiz. Ev om tiden finns så blir det även Route des grandes alpes o route Napoleon på tillbakavägen....sen följa alperna till Lienz o pricka så många alppass som möjligt på vägen. 2-3 dagars körning i Dolomiterna o givetvis Grossglockner.
Hemresan går via Sedlec utanför Prag o kika på dödskallekyrkan...vidare mot Theresienstadt o få lite kultur....sen troligtvis via Berlin o hem. Allt är löst planerat , men har hur många rutter som helst i datorn , så det är bara att klippa o klistra ihop en resa. Vad ska man annars göra vintertid , om inte planera sommarens potentiella mc-semester ?:tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
hehe, löst planerat .. Jag drar den 8:e också, kör ni genom Malmö, och i så fall, ungefär när på dagen ? Jag tänkte dra tidigt så jag hinner köra ner till Wurzburg innan det blir kväll

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Shit va sugen jag blir när jag lyssnar på er, alppass här och där... Dologlockner och Grossmiterna och jag vet inte vad... :tungan

Jag hade ju i år tänkt lite Norge och sedan Tyskland, men nu sa de på tv igår att det kanske blir skitväder här hela Juli..., då tror jag jag skiter i Norge och satsar söderut båda mina veckor...

f-n jag har ju kört i Norge nästan varje sommar men aldrig varit i Alperna... :huvet

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Två veckor ? Pheww, då hade jag kört såhär: Övernattning i södra tyskland, wurzburg/nurnberg. Dagen efter, frukost med weiswurst och weisbier, ner till Freiburg och ut till Schwarzwald. En hel dag där, fett som fan. Övernattning. Dagen efter, Schweiz. Ner mot Lugano, och beta sig snett upp mot Liechtenstein, ta alla pass i vägen, Avsluta med Davos-Stelvio. Därifrån söderut mot Milano, andas in lite sydländsk mentalitet. Lite shopping, lite god mat, och sen ner mot "parco nazionale del grand paradiso" , "parc national de la Vanoise, och söderut mot havet, mot Sanremo. Sen hade jag kört längs med havet mot Portofino, där ett fett stopp med övernattning och en heldag dagen efter. Sen mot Monaco, Nice, Cannes, Saint Tropez, och från Marseilles kan man ta båten till Mallorca. Annars kan du bara följa kusten, och avsluta allting i Alicante. Eller varför inte köra hela vägen till Gibraltar ? Sen har man träsmak jävlar i det, så hade jag tagit biltåget hem ..

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Oj oj oj Javaguru !!! Vicken resa ! :tummenupp

Och weisbier till frukost, verkar lurigt... hehe (antar att du menar weissbier?) :D

Tack för planen..., jag ska..., begrunda den tillsammans med min Atlas från mellanstadiet och ta det till övervägande. Går det biltåg från Spanien?

Hade faktiskt lite spånat på att köra Trelleborg-Travemunde ed över natt och på morgonen köra söderut genom västra Tyskland och se Moseldalen (ska va fint har jag hört) och lite stillsamt ta mig neråt Schwarzwaldområdet (som ska va fint har jag hört) och sedan köra lite Alperna (ska va fint har jag hört), hade mest tänkt i Österrike och inte missa Grossglockner (ska oxå va fint har jag hört), och sedan uppåt mer genom östra Tyskland och passera västra Harz (som ska va fint har jag läst). :tungan

Men jag borde kanske även överväga Schweiz... Italien har jag ingen stor lust på, men Franska Rivieran, absolut, om jag vill köra så långt... Är det inte lite så att när man väl kommit ner till södra Tyskland, att avstånden och storleken på länderna känns rätt behändiga?
Jag menar man är ju van vid Sverige och Norge med lite mer avstånd... "åka till Gällivaaare å klämma en pizza", typ.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
ja, jag menar weissbier.. och det funkar skitfint till frukost, om man grundar med 3-4 seriösa weisswurstar, lite vitt bröd, grov senap, 2-3 stekta ägg. Efter en sån frukost behöver du en timme återhämtning efter paltkoma, och under den tiden har du bränt minst halva biran. Sen har tyskarna lite slappare reglemente.

Schwarzwald är inte bara fint, det ska va MC-Mekka,med bara slingriga vägar, inga motorvägar. Det är väl en nationalpark också.

Jo det ser ut så på kartan, om man väl e i södra Tyskland kan man lika gärna köra en bit hit, en bit dit. fast varje sån bit kan betyda typ 500 km. Fast det fixar man lätt på en dag ..

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ja vi tog varsin weissbier på kvällen efter heldagskörning INNAN maten...... = billigt ! =)

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Haha va fräckt att det är så många som skall ner samtidigt ungefär:tummenupp. Det kanske går att vi spikar en dag att vi träffas där nere för en pilsner? Vi har fria tyglar förutom våra tre första hotellnätter, sedan e vi öppna för förslag...ska vi bestämma en dag å plats för bira?:öl:öl:öl

Ni skulle köra ner nån dag tidigare om jag minns rätt. Kan bjuda på lite förfriskningar om ni har lust att ta en paus i Malmö. Jag bor några hundra meter från E6:an så det blir inte klyddigt att hitta

Vi sticker från Göteborg på Tisdagförmidag och är säkert i Malmö vid 13-tiden, e du vaken då? :D

Fan vad bra...tackar:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad