Alpinestar SP-1 passform!

Covet

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Nacka
Hoj
2009 - Suzuki GSX-R 750
Jag är runt 185 cm lång och väger just nu 73 kg.

Var idag och testade ett Alpinestar SP-1 ställ i storlek 50 och jag tyckte att det satt riktigt bra! Såg bra ut och det kändes riktigt bra men sen har vi ju det här med att stället töjs ut med tiden. :tungan

Prövade också ett Alpinestar 2-delat ställ i storlek 48 men det kändes jävligt tight! Gjorde ont i armhålorna och klämde åt något. Ska det vara så eller? Kommer 48:an att sitta som 50 gör efter några åk?

Är osäker på hur jag ska göra, vill inte köpa ett för litet ställ som jag inte kommer att trivas i och jag vill inte heller ha ett för stort. Hur brukar ni göra? Kör ni på en storlek mindre för att sidan slita in det till den ultimata passformen :yoparty
 

jajemen

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBX 550 F
Ja du får ju såklart känna vad som känns bäst.
När jag köpte mitt alpinestar strl 52 var jag 1.88, 72kg. Då tror jag absolut att jag kunnat ha ett 48 el 50. Men nu efter 2 år väger jag ~84 och det passar som ett smäck. Så om du tänkt att ligga kvar i din viktklass så är nog strl 50 lagom.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är 170cm kort och "dagsformen" är 71kg men för två år sedan var jag lite tunnare. Då hade jag ett SP1 i storlek 48 och jag blir väldigt imponerad att du ens fick på dig det!
Köp 50, finns inget värre än skavsår av skinnställ. Och skulle det bli lite för luftigt så får du väl käka mer eller torktumla det :brinnerup
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Inga lovehandles, eller bukfett, så det måste vara muskler.....eller ovanligt stor hjärna (99% vatten) ähh vem fan bryr sig....

Vi säger att jag är bra dörrvaktsämne bara....
 

Covet

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Nacka
Hoj
2009 - Suzuki GSX-R 750
Haha tack för tipsen alla, får bli ett 50 ställ :)
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Jag tänker göra det lite svårare för dig. Mitt ställ är storlek 50 och jag väger 82kg/184cm och det sitter perfekt efter ett år. Visserligen ett Arlen Ness så det går ju förstås inte att jämföra rakt av, men jag köpte iaf det stället som kändes som en storlek för litet, och det blev perfekt. :)

Beror ju lite på användningsområde också kanske. Jag får inte under feta tröjor under stället om jag skulle vilja börja säsongen tidigt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Man undrar lite...jag åker astars helställ i 56, som är precis så jag får i axlarna i (med diverse cirkuskonster), det är direkt kameltå-tight mellan gren-axlar.

Jag är ~190 - hur i helvete kommer ni som bara är liiite kortare i 50? Eller har jag bara överkropp och korta ben? :hihi
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Man undrar lite...jag åker astars helställ i 56, som är precis så jag får i axlarna i (med diverse cirkuskonster), det är direkt kameltå-tight mellan gren-axlar.

Jag är ~190 - hur i helvete kommer ni som bara är liiite kortare i 50? Eller har jag bara överkropp och korta ben? :hihi


Haha.. samma här.. 56 på min a-star ställ, 188 och 90kg..
Kameltå och ett underställ så kan man inte andas.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Taxben? Skulle vara kul att se er in action när ni har bråttom, lite penguin-style över det hela kanske :rolleyes:

Det går väl att kombinera tex en 54-jacka med en 58-byxa om man är lång och smal? Blir kanske lite slappt över låren förstås....
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Man undrar lite...jag åker astars helställ i 56, som är precis så jag får i axlarna i (med diverse cirkuskonster), det är direkt kameltå-tight mellan gren-axlar.

Jag är ~190 - hur i helvete kommer ni som bara är liiite kortare i 50? Eller har jag bara överkropp och korta ben? :hihi
183cm&81kg A-star rc1 50, skulle jag sätta på mig 54 skulle jag kunna ha stället som sovsäck.
 

Covet

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Nacka
Hoj
2009 - Suzuki GSX-R 750
Fan nu blir jag tveksam igen, får helt enkelt be dinmc ta hem ett ställ i 48.. återkommer med hur det sitter.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Taxben? Skulle vara kul att se er in action när ni har bråttom, lite penguin-style över det hela kanske :rolleyes:

Det går väl att kombinera tex en 54-jacka med en 58-byxa om man är lång och smal? Blir kanske lite slappt över låren förstås....

Haha...njä, 34" benlängd på jeans, så man är inte onormalt tax-byggd, men troligtvis är det lite mer överkropp än ben än den normale sh-åkaren. :va

För det finns inte på världskartan att jag skulle kunna lura in mig i en 54 i samma ställ som jag har (astars vector), just längden mellan gren-axlar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
185 cm, 73 kg.. dags att börja träna? ;)

Tänk på att det är jäkligt stor skillnad på 2-delat och helställ..

Var på mc-varuhuset för en tid sen och ett helställ 48 får jag inte ens upp till axelhöjd, 50 är jag för bred för.. medans ett 48 2-delat är klockrent om man ser på längden! Visst, får andas ut för att kunna stänga. och kan bara ha supertunna underställ under, men du kan räkna med att det töjs typ 1-2 storlekar med tiden.

Jag behöver troligtvis 52 i helställ och 48 i 2-delat.. jag är 178cm väger väl 75 pannor, men är ganska bred över rygg/axlar. (varierar lite mellan olika modeller såklart)

Inlägget är mest menat som ett tips att du inte testar ett 2-delat i en storlek men sen beställer ett helställ i samma storlek.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top