Alpinestars S-MX Plus 2012 och nya 2013 - Skillnad?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tänkte beställa ett par Alpinestars S-MX Plus nu när det snart är vår.

Här är 2 länkar till de olika versionerna:

2012: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Products/Alpinestars-S-MX-Plus-Boot-2011-0029

2013: https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Products/Alpinestars-S-MX-Plus-Boot-2013-0038

Skiljer 40€ mellan de två, men jag lyckas inte hitta vad som skiljer dessa åt någonstans. Så är det någon här som vet? Vad jag har förstått så var 2011 en helt ny modell, men har de uppdaterat de senaste modellerna? Eller är det bara produktionsåret som skiljer stövlarna åt?

Jämför jag bilderna på Goretex-versionen 2012/2013 så är det ju en synbar skillnad:
2013:2013.jpg
2012:2012.jpg
Klickbara bilder, kolla sömmar och material.

Last edited:

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
testade mina för första gången igår, körning och gick runt lite i dom!! fyfan vad goa dom är:-D har nog 2013 modellen.. köpte mina från helmetcity.co.uk , 2,4k med frakt hit!!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag handlade nya stövlar från fc-moto för lite mer än ett år sedan.

jag beställde smx plus (som är fram till 2011 års modell & kostar 219)
fick smx plus 2012 års modell, troligtvis för att de äldre var slut.

jag VILLE ha den äldre modellen, då den har snyggare design.

vilket som.. jag bara älskar smx plus, skönare stövel vettefan om det finns.
köra en hel dag på banan & inte ha ont i fötterna.. värt pengarna iaf

såhär ser modellen ut innan 2012
bota-alpinestars-smx-plus.jpg

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
jag handlade nya stövlar från fc-moto för lite mer än ett år sedan.

jag beställde smx plus (som är fram till 2011 års modell & kostar 219)
fick smx plus 2012 års modell, troligtvis för att de äldre var slut.

jag VILLE ha den äldre modellen, då den har snyggare design.

vilket som.. jag bara älskar smx plus, skönare stövel vettefan om det finns.
köra en hel dag på banan & inte ha ont i fötterna.. värt pengarna iaf

såhär ser modellen ut innan 2012
View attachment 380000

Hur är storleken på smx plus?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
testade mina för första gången igår, körning och gick runt lite i dom!! fyfan vad goa dom är:-D har nog 2013 modellen.. köpte mina från helmetcity.co.uk , 2,4k med frakt hit!!

De säljer 2012 versionen för tillfället men kommer att ta in 2013 när den brittiska agenturen har dessa tillgängliga. Jag väntar nämligen på dessa och tänkte handla hos dom :)

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag tycker 2012 modellen är snyggare, ser nästintill likadana ut.

Vilka av alla S-MX stövlar är mest prisvärda?
Någon som kan tipsa om shop?

EDIT: 2013 modellen billigare på ebay http://www.ebay.de/itm/AlpineStars-...918626?pt=Motorradstiefel&hash=item4ac123a522

Tack för tipset! 2200 känns ju riktigt bra. Å andra sidan ligger de på 2700 ca i Sverige så frågan är om de 4-500 kanske är värt att lägga om man tänker på garantiärenden... Det är ju vad frakten går på till Tyskland.

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Ni som köpt på FC-moto, stämmer deras size-chart på Alpinestars stövlar?. Ska ha 41:eek:r enligt längden och visst stämmer det på mina TCX som jag redan har. Sidledes töjer ju de alltid med längden är ju det viktiga.
:rolleyes:

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
R1 08
Tack för tipset! 2200 känns ju riktigt bra. Å andra sidan ligger de på 2700 ca i Sverige så frågan är om de 4-500 kanske är värt att lägga om man tänker på garantiärenden... Det är ju vad frakten går på till Tyskland.

Du har rätt, men samtidigt, hur ofta får man problem med sånt? Är ju saker som är gjorda för att hålla :)

Undrar med hur storlekarna är? Såg något klipp på youtube där en säger att dom är ganska stora i storlekarna.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag testade dessa på MC-mässan och måste säga det att spännet upptill var ganska dåligt placerat, spännet var lite utanför vinkel vilket gjorde att det inte gled in naturligt utan jag var tvungen att justera det några mm men det var ändå ut balans... Svårt att förklara, men det kändes som en sak som kan gå sönder.

Angående storlekarna så har jag storlek 11 i Nike Air och hade storlek 11 i dessa. Så enligt mig är de som sneakers = lite små i storleken då jag oftast har 44.

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
De säljer 2012 versionen för tillfället men kommer att ta in 2013 när den brittiska agenturen har dessa tillgängliga. Jag väntar nämligen på dessa och tänkte handla hos dom :)

Okej, då måste dom fått slut på -13 modellen ganska nyligen? =P

Och angående storlek så har jag 44 på mina vanliga skor, Köpte dock stövlarna i storlek 45, dom är lite stora när man drar på sig dom men med rätt strumpor (lite tjockare) så sitter dom gött ändå! Inget man tänker på att dom är stora direkt=) tror dock du kan köpa i samma storlek som du har till dina vanliga skor! =)

Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Jag fick detta svaret från Helmetcity nu i veckan:

"Hi

Thanks for the enquiry. As soon as they become available they will be advertised on our site. At this time we have no dates available.
Regards
Maria Lee
www.helmetcity.co.uk
01959 57 22 77"

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Hoj
R1 08
Jag testade dessa på MC-mässan och måste säga det att spännet upptill var ganska dåligt placerat, spännet var lite utanför vinkel vilket gjorde att det inte gled in naturligt utan jag var tvungen att justera det några mm men det var ändå ut balans... Svårt att förklara, men det kändes som en sak som kan gå sönder.

Angående storlekarna så har jag storlek 11 i Nike Air och hade storlek 11 i dessa. Så enligt mig är de som sneakers = lite små i storleken då jag oftast har 44.

http://www.ussneakershop.com/images/Nike Dunk High Sb Womens All White.jpg

Är det sådana du menaR? har exakt ett par sådana haha :) så vi har samma storlek verkar det som!

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Precis, jag har samma storlek i alla Nike, 11US och samma i dessa stövlar från Alpinestars.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Inga problem :)
En annan sak jag kan dela med mig av är att jag även har testat SIDI och Dainese stövlar, dessa var inte alls bra för mina fötter då jag tyckte att de var för tighta och hårda. Alpinestars var riktigt mjuka och fina. Riktigt sköna jämfört med de andra jag testade.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Uppar denna och kollar med er om ni vet något billigare ställe än Fc-moto på Smx-plus?
De ligger på ca 2500:- där med frakt.

24mx har plus med Goretex för 2700 men jag är osäker på om jag vill ha Goretex, för det blir väl väldigt varmt?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Uppar denna och kollar med er om ni vet något billigare ställe än Fc-moto på Smx-plus?
De ligger på ca 2500:- där med frakt.

24mx har plus med Goretex för 2700 men jag är osäker på om jag vill ha Goretex, för det blir väl väldigt varmt?

Jag har SMX+ utan goretex och det är inte särskilt trevligt när det regnar en massa iaf, å andra sidan så svettas jag som en gris om fötterna när det är varmt så är väl mer eller mindre alltid fuktigt i stöveln :näsblod

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu har jag beställt SMX Plus Goretex, 24MX hade dom för 2725:-, det är billigt för att vara i moder Svea. Utlåtande kommer!

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Det är väl lika bra att köra på Gore tex, den har ju egentligen bara fördelar: vattentäta, släpper ut värme och fukt från foten, släpper även in luft.
Så jämfört med skinn så finns det väl egentligen inga nackdelar?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!