Alpinestars Supertech R vs SM-X plus

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tja!

Var och prövade ett gäng stövlar igår och Alpinestars satt bäst på min fot. Jag tyckte Supertech R och SM-X plus satt snarlikt. Supertech R satt något bekvämare.

Tänkte kolla med er vad som faktiskt skiljer dessa modeller åt? Är det någon skillnad i skydd? Försökt läsa lite på Alpinestars hemsida men där blir man inte klok :va

Sedan undrar jag vad folk har för modell, den med ventilation eller den utan? Känns som man kan skippa ventilationen då man bor i kalla Sverige med max 2 veckor av "hetta"
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Supertech har ju en innersko = skyddar bättre mot vridning. Den är ju Alpinestars top of the line och SM-X plus strax under.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Supertech har ju en innersko = skyddar bättre mot vridning. Den är ju Alpinestars top of the line och SM-X plus strax under.

OK, lade aldrig märke till att det var innersko i Supertech. Han som hjälpte mig med skorna var sommarjobbare/nyanställd och kunde inget om dem men han kunde iaf. plocka fram rätt storlekar :)

Nån som vet hur kvallitén är på dessa dojjor? Jag har ett par touringstövlar av märket deodora där kardborren är slut och släppt i sömmar och inredningen har också släppt osv.

Har endast haft dem i 2 år, hoppas att om man köper dessa så ska de hålla betydligt längre?
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
va bra att du tog upp de! jag kollar också på dem du nämnde
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Just nu lutar jag åt att tjöpa de bästaste, dvs. Supertech R. Men får se om någon svarar något intressant :)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Supertech R är kalas, haft mina i 2år ingen tendens till slitage i sömmar spännen och snörningen.
Finns inget att klaga på förutom att de inte ligger i daytonas klass.
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Har kört Supertech R i nån månad. RIKTIGT sköna är de. Lyx att kunna ta ut innerskon. Det gör jag efter i stort sett varje gång jag vart ute. Då tar jag ut innerskon och lägger ut dem för vädring.
Och trots att jag kör de svarta (utan extra ventilation) så tycker jag inte det känns så instängt alls...

Låter lite väl bra det här kanske, men jag är helnöjd!
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Jag har haft båda och jag kan säga att SuperTech är först o främst MYCKET lättare, känns knappt att man har på sig dom och dom är väldigt sköna, lite för sköna... Missförstå mig rätt, känns knappt som att dom sitter åt tack vare innesskon, känns som att innerskon ska typ glida ur ytterskon närsomhelst :p, medans SMX-Plus satt som berget! Plus också för Supertech är att dom är ventlireade, Funkar riktigt bra måste jag säga!

Du kan inte välja fel på dom här skorna, dom är grymt bra båda 2 men ett tips är att testa stl:arna och sen köpa den storleken på www.Fc-moto.de. Dom är ca 20%!!! billigare där! och för GUDS skull jag har sagt det 100 ggr, använder ni FC moto så be dom leverera till eran jobbadress eller där ni VET att ni är hemma under dagtid då vi på UPS bara dyker upp och förväntar oss att ni ska sitta hemma i värmen o vänta på erat paket! Lycka till!
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Har båda, SMX-plus stövlarna är inne på fjärde året, och de är fortfarande jättebra stövlar, men har du provat SuperTech så kommer du inte ångra dig. För det första, de gnisslar inte alls, är mjuka och väldigt bekväma, de är snäppet bättre i säkerhet vad gäller SMX. Och så finns de i läckra färgkombinationer också, har själv svarta med röda detaljer, passar extra bra till min röda Ducce:)

En annan sak, när man har fötterna på fotpinnarna, så sliter SMX-stöveln mer på ramen och lacken än SuperTech, som har typ mocka-aktigt material just på det området. Beror väl lite på hur man sitter på hojen och hojtyp, men för mig skavde plastdetaljerna på SMX-stöveln mot ramen, och repade lacken. SuperTech inte alls.

Vad gäller perforeringen, så är det en smaksak, den är inte nödvändig. Upplever inte SMX-stöveln som för varm heller. Jag har perforering på mina och är härligt svala under sommaren.

A-stars stövlar är av egen erfarenhet bra kvalitet, de håller, båda modellerna. Har ex ett par Oxtar, snygga men detaljarbetet höll inte måttet och slitaget.

Köp SuperTech om du behöver välja:tummenupp, prismässigt är det ingen astronomisk skillnad.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Ska du ha ALLT jag har eller!? Jävla härmapa! Snart kanske du ska gå igenom mina ex också! :p

Men som mnrider säger, Båda är kanon, jag har gjort mitt val, hoppas det är rätt val för dom kostade mig skjortan! :S
 

mnrider

Incident
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Kungsholmen Stockholm
Hoj
-11 Ducati 1198 SP
Ska du ha ALLT jag har eller!? Jävla härmapa! Snart kanske du ska gå igenom mina ex också! :p

Men som mnrider säger, Båda är kanon, jag har gjort mitt val, hoppas det är rätt val för dom kostade mig skjortan! :S


Haha, vem köpte skinnstället först:D Vad gäller stövlarna, så har vi alla fall inte samma färg på SuperTech, och tror att jag köpte dem först också. Så vem är det som är härmapa:D :va

Dina ex? Jag tar inga leftovers:arsele
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top