Alpinestars Tz-1

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Hejsan!

Kollar på en alpinestars Tz-1 skinnställ. Det är i strl 52 och jag är 1.80 lång å väger ca 72 kg. Kommer det att passa? Han är 1.75 å väger 75 kg.

Såg ett likadant ställ som var i strl 48 och han var 1.80 lång å vägde ungefär som mig.

VILKET STÄMMER?
Vh
jonthe
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
jagh är 195 och har storlek 56 i mitt berik-ställ.. väger strax under 100 pannor
 

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
Jag har samma ställ (helställ) i strl 46 och är 170 lång och 65 kilo. Riktigt toppen ställ! :tummenupp
 

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
fortsomfan skrev:
Hejsan!

Kollar på en alpinestars Tz-1 skinnställ. Det är i strl 52 och jag är 1.80 lång å väger ca 72 kg. Kommer det att passa? Han är 1.75 å väger 75 kg.

Såg ett likadant ställ som var i strl 48 och han var 1.80 lång å vägde ungefär som mig.

VILKET STÄMMER?
Vh
jonthe

Tja! Jag är 182 x 75 & har 48 i TZ-1 delat. Brallorna sitter perfa men jackan är lite i tajtaste laget. Ganska smalt mellan axlarna & armarna blir alldeles för tajta när man blir riktigt varm.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
fortsomfan skrev:
Hejsan!

Kollar på en alpinestars Tz-1 skinnställ. Det är i strl 52 och jag är 1.80 lång å väger ca 72 kg. Kommer det att passa? Han är 1.75 å väger 75 kg.

Såg ett likadant ställ som var i strl 48 och han var 1.80 lång å vägde ungefär som mig.

VILKET STÄMMER?
Vh
jonthe

52 kommer vara för stort. Jag hade ett 50 och är 188 cm / 77 kg. Det var tight som stryk när det var nytt.
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Plåtniklas skrev:
52 kommer vara för stort. Jag hade ett 50 och är 188 cm / 77 kg. Det var tight som stryk när det var nytt.

ok för det är så vitt skilda åsikter, kollar som sagt på ett som är 52 å han väger 75 å e 1.75 lång :confused:
 

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Du har aldrig funderat på att åka in till närmaste alpinestars-återförsäljare och prova vilken storlek du ska ha. Du behöver ju inte köpa stället av dom för att du har provat det. Bara en tanke.
 

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Jag har 52 och är 1,83m 70kg jackan är lagom om man har ryggskydd, brallorna är lite slappa i röven men det är bara charmigt. :arsele
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
fortsomfan skrev:
ok för det är så vitt skilda åsikter, kollar som sagt på ett som är 52 å han väger 75 å e 1.75 lång :confused:
Du vet, det spelar ingen roll hur lång du är och vad du väger, för ingen kan säga om det kommer att passa med säkerhet. Därför att längden och tjockleken på dina armar och ben spelar mer roll än midjeomkrets. Längden på din rygg osv...
Prova är det enda som gäller. Och är det begagnat så sitter det INTE som ett nytt. så du kan inte jämföra med ett sånt heller...

EDIT: Jag är 189 vägde runt 85 när jag köpte mitt TZ-1 Race st 56!!!! och jag kunde inte stå i det... Nu är jag tyngre men kan stå i det.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag håller med ovanstående. Dessutom så inbillar jag mig att det diffar lite mellan två likadana ställ i samma storlek.
Testa det aktuella stället före köp, det är ett bra ställ om det passar. Jag vurpade ganska många gånger i ett sånt innan det gav upp.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Victor skrev:
Dessutom så inbillar jag mig att det diffar lite mellan två likadana ställ i samma storlek.
Det kan det mycket väl göra. Fast inte när dom sys oftast. Det är så att det kan skilja på tjockleken på skinnet, elasticiteten osv.Tänk dig tjejer som får barn. En del får väldigt mycket bristningar och en del syns det inte på alls.
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
r

Hornet_Nicke skrev:
Du har aldrig funderat på att åka in till närmaste alpinestars-återförsäljare och prova vilken storlek du ska ha. Du behöver ju inte köpa stället av dom för att du har provat det. Bara en tanke.


Ska göra det på tisdag.

Bollox skrev:
Du vet, det spelar ingen roll hur lång du är och vad du väger, för ingen kan säga om det kommer att passa med säkerhet. Därför att längden och tjockleken på dina armar och ben spelar mer roll än midjeomkrets. Längden på din rygg osv...
Prova är det enda som gäller. Och är det begagnat så sitter det INTE som ett nytt. så du kan inte jämföra med ett sånt heller...

EDIT: Jag är 189 vägde runt 85 när jag köpte mitt TZ-1 Race st 56!!!! och jag kunde inte stå i det... Nu är jag tyngre men kan stå i det.

Så du menar alltså att jag inte bör pröva ett nytt i affären?
problemet är att killen kan skicka detta från umeå å jag bor i stockholm.. :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
fortsomfan skrev:
Ska göra det på tisdag.



Så du menar alltså att jag inte bör pröva ett nytt i affären?
problemet är att killen kan skicka detta från umeå å jag bor i stockholm.. :)
Bör och bör... Du kan prova om du gillar stället, men det hjälper inte att prova ut exakt hur det kommer att sitta, för det är inte alls säkert att det sitter likadant. Men det skiljer inte typ en storlek för att den är använd så lite fingervisning får du ju... Däremot så är nya ställ stela så många tar oftast en som är kanske något för stor. När det är använt är det mer följsamt och större, men arm- och benlängd är oftast något kortare.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
fortsomfan skrev:
Ska göra det på tisdag.

Så du menar alltså att jag inte bör pröva ett nytt i affären?
problemet är att killen kan skicka detta från umeå å jag bor i stockholm.. :)

Jag är 179*68kg har 48 i mitt. När det var nytt kunde jag knappt sitta på en sporthoj. Nu efter ca 1500 mil är det för stort, ångrar att jag inte köpte ett 46. 52 kommer garanterat vara för stort för dig.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
ceasar skrev:
Jag är 179*68kg har 48 i mitt. När det var nytt kunde jag knappt sitta på en sporthoj. Nu efter ca 1500 mil är det för stort, ångrar att jag inte köpte ett 46. 52 kommer garanterat vara för stort för dig.
Låt killen prova...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag provade ett Berik igår. st 52 passade bäst. Väldigt väldigt tight fick knappt på mig det med ryggskydd. är 180+ och väger 75kg
 

fortsomfan

åka bana
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
none
Bollox skrev:
Låt killen prova...

Asså verkar vara indivuellt för varje ställ det här. men aja får så bra pris att jag i princip kan sälja det för mer så kanske köper det ändå :) å passar det så passar det annars gör det inte d.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
fortsomfan skrev:
Asså verkar vara indivuellt för varje ställ det här. men aja får så bra pris att jag i princip kan sälja det för mer så kanske köper det ändå :) å passar det så passar det annars gör det inte d.
Helt rätt! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top