Alpinestars utrustning?

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tänkte snylta lite på tråden och fråga hur tajt en jacka ska sitta egentligen? Provade en Alpinestars drystar ns-5 storlek M(tror jag modellen hette) och tyckte att den satt ganska tajt vid axlar och lite för kort. Ärmarna var normallånga. Hade iofs tshirt och en tröja på mej vid tillfället.

Inte för att vara näsvis. Men fick du ingen hjälp i butiken du provade jackan? Eller du kanske inte var i en butik när du provade jackan?

Talar i egen sak. Men jag har också en AS jacka och den sitter tigth, jävligt tigth med underställ. Man känner sig om en Titan när man har på sig jackan :) Jag tycker att du ska nära på kunna "krama" dig själv om du förstår hur jag menar.

Sen en personlig synpunkt till. Köper man kläder är det väl primärt att dom ska fungera maximalt (rörelseförmågan för föraren) när man kör hoj. Har man för avsikt att showa med jackan på stan finns det andra modeller som är mer lämpade.

Tycker du ska åka till en mcbutik och testa olika märken, behöver inte vara just AS som du nämnde, finns massor med andra märken som är lika bra etc.

Just my to cents.

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
En liten mer allmän fråga. Jag har ett par Alpine Star stövlar, dom där som är helsvarta med Alpine Star märket på sidan (har inte alla det?). På utsidan, framme på skon sitter på varje sko en plastbit. Den har säkert nån funktion och syfte men till saken hör att jag tappade min ena "plastbit" förra sommaren efter en liten vandring efter en stig för att vi skulle ta oss ett bad.

Upptäckte att den biten var borta först när jag kom hem. Min fråga, är det nån som vet var man kan köpa en sådan? Kanske jag är den enda som råkat ut för det i hela SH forumet :) O ja, det där "plastbiten" går/är tänkt att man ska kunna ta lös och sätta tillbaks. Sådan är konstruktionen.

Ska lägga in en bild så kanske det blir mer begripligt. Skon ser inte exakt ut som min men en liknande. Köpte årets modell år 2008.

322f6f9e39433d08c8acfa5f343af2c9_rough.jpg

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Skrapskyddet? Kör bana så fattar du förr eller senare vad det är till för. Det är meningen att man skall kunna byta det. :) Det kan man köpa på flera ställen tippar jag. Har för mig jag köpte på mcvaruhuset.

ethic

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
-03, Suzuki Sv1000
Inte för att vara näsvis. Men fick du ingen hjälp i butiken du provade jackan?

Jackan jag provade var på rea och tänkte faktiskt köpa den.. men servicen sög svår pung så att jag sket i att köpa jackan. Nu har jag gjort en beställning på nätet så jag är nöjd. Hoppas det sitter som det ska :D

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Skrapskyddet? Kör bana så fattar du förr eller senare vad det är till för. Det är meningen att man skall kunna byta det. :) Det kan man köpa på flera ställen tippar jag. Har för mig jag köpte på mcvaruhuset.

Ok tack :) Var som jag misstänkte, den går att köpa lös. Bana? Äh, där får man inga möten med djur och andra bilister ;)

Skämt o sido, ska försöka ta mig råd och tid att masa arslet till en BKK kurs i sommar ifall det förekommer en i min närhet.

Tack för tipset.

Jackan jag provade var på rea och tänkte faktiskt köpa den.. men servicen sög svår pung så att jag sket i att köpa jackan. Nu har jag gjort en beställning på nätet så jag är nöjd. Hoppas det sitter som det ska :D

Mm nätet har överlägset bästa priserna. Dock finns problemet att prova skiten, men man kan alltid göra som många gör. Besöka en butik, prova ut rätt storlek och sen beställa via nätet.

Gjorde så med min hjälm en Shoeikruka. Sen beställde jag den från UK och den blev hälften så dyr som i Sve (ca).

Service, tack för du påminnde mig. Ska snart in på 2400 mila servicen, den stora med ventlijustering etc. Kommer kosta ett kungarike men det är bara betala och se glad ut. Vill inte lämna den till en hobbymeck eftersom den har en komplett servicebok sen ny.

Lycka till med jackan.

Last edited:

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Hmm det var inte så enkelt att finna dessa "toe slider" som dom heter på fackspråk. Köpte mina AS skor 2008a och det är apdålig märkning av modell inne i skon, suck.

Min enkla fråga till er som bränt av ett gäng toe slides. På Alpine Starskorna är det universal fästning för alla typer av toe slides man kan köpa till skorna? Jag har kollat på www.jofrab.se och där har dom en uppsjö av toe slides till AS skorna. Men det känns onödigt att köpa ett par som ser ok ut om dom inte går att trycka fast på skon.

Tacksam för svar.

Mvh Exil

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Såld
Att vara insnöad på Alpinestars, det är du inte ensam om :)
Köpte hela uppsättningen av Alpinestars, tyckte dels att det såg bra ut men framförallt vet man att det är bra grejer. Att snika eller hålla inne på några extra tusenlappar på mc-skydd känns som en mindre bra taktik. När/om det väl går åt skogen då vill iaf jag ha så pass bra grejer som det går att få tag i, då vill jag inte behöva tänka på att jag skulle köpt snäppet bättre skor eller bättre ryggskydd..

Försök hitta en affär som säljer Alpinestars, prova ut ställ, handskar etc etc. Sedan kan du surfa in på tex www.mlol.de eller www.fc-moto.de och köpa grejerna från Tyskland för halva priset, med leverans direkt hem till dörren! Sniket!? Ja det är det väl, men å andra sidan vem fan bryr sig, det är din ekonomi så.. :)
Jag gjorde så, funkade klockers med leverans och allting!:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...