Alpresa, förslag?

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
jag och tre polare sitter och funderar på att boka en resa ner till alperna då helst med flyg. Åkte ner me bil till österikiska skiwelt förra vintern och de va förjävligt med "stau" ca 8 timmar på nervägen så de skippar vi nu.

några förslag på vart man skulle kunna åka?, bolag att resa med?, ungefärliga priser?(vecka 9). Ett + om de är partyglatt och ligger i österike, schweiz eller italien.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
jag vet inte vilka som kör dit längre, men Alpe d'Huez i Frankrike va ett trevligt ställe att både åka skidor och festa på. Jag har för mig att Europas längsta svarta pist var där. Sen hade dem även en upplogad bana för halkkörning av olika slag under en av liftarna. :tummenupp
För den som inte tycker om svenskar så var det inte på långa vägar lika många svenskar där som vid exempelvis Chamonix.

http://www.alpedhuez.com/

halkkörning

Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
charmonix, många opistade backar, många system, skön stad, billiga resor. lion alpin bla. gav 1500 spänn för resan och boende, 10 dagar, förra året, sedan kostar liftkortet typ 1000 spänn.

gött ös och bra bussförbindelser som är gratis vilket innebär att det tar max 20 minuter till backarna längst bort. bussarna åker hela tiden så man behöver inte vänta länga..

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Väljer du nån alport som är känd så finns de alltid ett strot utbaud av altl det där.

Chammonix, Bagdastien, St. Anton mm. Ta det billigaste. Alltid kul med nya resmål!

Puderchans har man ju svårt att förutspå 9 veckor i förväg så ta nåt som ser tufft ut i nån katalog :yoparty

På en vecka hinner ni inte trötta på nåra pister eller krogar!

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Mark skrev:
Väljer du nån alport som är känd så finns de alltid ett strot utbaud av altl det där.

Chamonix har inget vidare uteliv, utan där är det mest avancerad skidåkning som står i centrum, vilket jag personligen föredrar att pyssla med när jag åker ner.

Last edited:

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Det beror helt på vad du ät ute efter? Vill du festa eller åka skidor?? Pist eller Offpist?

Du kan ju kolla på: http://www.langleytravel.se/restresor/restresor.asp?sp=1

eller om du är lite seriösare med åkningen så kolla på: www.ucpa.se

Vill du komma billigt unda utan att snåla på skidåkningen så leta efter resor till Monterosa masivet, tror det är Livingo som är helt skatte befriat :tummenupp

Vill du hitta ännu billigare så kolla in Rumänien eller Slovenine.

Dyraste länderna uppifrån o ner:

Schveiz - bra åkning, bra tåg komunikation, glöm inte Prada skiddrässen
Norge - Vem gillar norrbaggar?
USA - ett B alternativ till Canada (undantag Alaska)
Sverige - Hemma
Frankrike - Bra
Tyskland - små bärg för att vara Alperna
Österrike - Bra, billigare en Frankrike så
NZ - Långt dit men NZ alperna är nått extra
Canada - Rätta moddellen om man gillar puder o Cowboys
Italien - Landet och bärgen är outstanding, maten lika så, enda är språket
Maroco - Fint land, enorm mat :tummenupp höga bärg, arabiska :gnissla
Rumänien/Sloveninen/Pålen - blilligt men lite östats känsla :rolleyes:
Iran/Iraq/libanon - Billigare modell av Maroco
Indien/Afghanistan - Bästa alternativet om man bortser från hotel utan värme, jordbävninger, en lift som funkar..........när den själv vill.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vill du ha bra skidåkning och bra uteliv är nog St Anton bäst.
Frankrike har i allmänhet mer extrema berg, men många franska skidorter som Val Thorens, Alpe d'Huez, Avoriaz är rätt tråkiga. Chamonix är en mysig stad med tidvis fantastisk skidåkning, men snösäkerheten kunde vara bättre, liksom ratiot. Ju roligare skidåkning, desto färre damer är tyvärr regeln. Val d'Isere tycker jag var trevligt, en bra blandning av det mesta.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
CJ900RR skrev:
charmonix, många opistade backar, många system, skön stad, billiga resor. lion alpin bla. gav 1500 spänn för resan och boende, 10 dagar, förra året, sedan kostar liftkortet typ 1000 spänn.

gött ös och bra bussförbindelser som är gratis vilket innebär att det tar max 20 minuter till backarna längst bort. bussarna åker hela tiden så man behöver inte vänta länga..

Jag hatar och åka buss, det är tråkigt med Chamonix.

Petter89

Petter
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
lättviktare
Nån som har nå tips på resa för ett gäng unga pojkar får gärna vara rimliga priser. Buss eller flyg spelar ingen roll bara det finns sköna backar och kul folk där!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
wizlow skrev:
jag och tre polare sitter och funderar på att boka en resa ner till alperna då helst med flyg. Åkte ner me bil till österikiska skiwelt förra vintern och de va förjävligt med "stau" ca 8 timmar på nervägen så de skippar vi nu.

några förslag på vart man skulle kunna åka?, bolag att resa med?, ungefärliga priser?(vecka 9). Ett + om de är partyglatt och ligger i österike, schweiz eller italien.

Vad är stau? Stå på skånska? :confused:

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
Lugn skrev:
Vad är stau? Stå på skånska? :confused:
Stau = trafikstockning på tyska...

jag säger så här...

Österike schyssta genuina byar där man byggt upp ett liftsystem, bra after ski inte så mycket natt hålligång... fina pister med bra variation i svårighetsgrad. kostad ca: 7000:-

Frankrike man tar ett schysst massiv och slänger upp en skidanläggning. Därmed kan du oftast (inte Chamonix) ta på dig skidorna vid entrén till hotellet och glida ner till liften. Halvdan after ski, men mer drag framåt natten. Även här är det fina pister med bra variation. kostad ca: 7000:-

Canada se upp med långa transporter till skidanläggningarna ca. 45 min med buss om du väljer Banff, däremot Whistler bor du mitt i anläggningen. Afterskin var obefintlig när jag var där, däremot fanns det gott om krogar och klubbar. Skidåkningen är överlägsen alperna, torrare snö = skönare puder, enormt sceneri, allt är så storslaget. Om man inte är avancerad skidåkare får man passa sig för vilken lift man tar ibland, det kan nämligen vara enbart svarta nedfarter dit man kommer. Typ väggen i 2 km... Banff ca 10 000:- Whistler ca 13 000:-

Jag skulle rekommendera att prova på Canada och Banff om du varit i Alperna tidigare, det är en upplevelse du aldrig kommer att glömma... det finns tre olika anläggningar att åka till från Banff varav Lake Louise är den största och den gamla OS anläggningen. Mycket trevlig och omväxlande åkning...

Lycka till med skidåkningen /Andreas

Last edited:

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Mr Vader skrev:
Canada se upp med långa transporter till skidanläggningarna ca. 45 min med buss om du väljer Banff, däremot Whistler bor du mitt i anläggningen. Afterskin var obefintlig när jag var där, däremot fanns det gott om krogar och klubbar. Skidåkningen är överlägsen alperna, torrare snö = skönare puder, enormt sceneri, allt är så storslaget. Om man inte är avancerad skidåkare får man passa sig för vilken lift man tar ibland, det kan nämligen vara enbart svarta nedfarter dit man kommer. Typ väggen i 2 km... Banff ca 10 000:- Whistler ca 13 000:-

Jag skulle rekommendera att prova på Canada och Banff om du varit i Alperna tidigare, det är en upplevelse du aldrig kommer att glömma... det finns tre olika anläggningar att åka till från Banff varav Lake Louise är den största och den gamla OS anläggningen. Mycket trevlig och omväxlande åkning...

Har man pronglat sig hela vägen till Canada så skiter man nog i pisterna, bränna pist kan man göra i Åre eller t.o.m Sälen.

Både Banff och Whistler mm är ganska stora och exploaterade anläggningar. Jag rekomenderar att åka till någon mindre där det oftast är lättare att hitta fin åkning. Men välj ort nogrant innan ni åker för i The Rockis är snöfallen oftast väldigt lokala, det finns system där det nästan inte snöar alls utan dit snön blåser från andra bärg (kallat wind swift), i almenhet snöar det mera längre ut mot kusten så snötillgången kan ofta vara kritisk i tex Banff och Fernie.

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Bertborge skrev:
Det beror helt på vad du ät ute efter? Vill du festa eller åka skidor?? Pist eller Offpist?

Du kan ju kolla på: http://www.langleytravel.se/restresor/restresor.asp?sp=1

eller om du är lite seriösare med åkningen så kolla på: www.ucpa.se

Vill du komma billigt unda utan att snåla på skidåkningen så leta efter resor till Monterosa masivet, tror det är Livingo som är helt skatte befriat :tummenupp

Vill du hitta ännu billigare så kolla in Rumänien eller Slovenine.

Dyraste länderna uppifrån o ner:

Schveiz - bra åkning, bra tåg komunikation, glöm inte Prada skiddrässen
Norge - Vem gillar norrbaggar?
USA - ett B alternativ till Canada (undantag Alaska)
Sverige - Hemma
Frankrike - Bra
Tyskland - små bärg för att vara Alperna
Österrike - Bra, billigare en Frankrike så
NZ - Långt dit men NZ alperna är nått extra
Canada - Rätta moddellen om man gillar puder o Cowboys
Italien - Landet och bärgen är outstanding, maten lika så, enda är språket
Maroco - Fint land, enorm mat :tummenupp höga bärg, arabiska :gnissla
Rumänien/Sloveninen/Pålen - blilligt men lite östats känsla :rolleyes:
Iran/Iraq/libanon - Billigare modell av Maroco
Indien/Afghanistan - Bästa alternativet om man bortser från hotel utan värme, jordbävninger, en lift som funkar..........när den själv vill.

är ute efter at både festa, åka pist och offpist. Ska boka resan i morgon de blir till sölden! :)

Mr Vader skrev:
Stau = trafikstockning på tyska...

jag säger så här...

Österike schyssta genuina byar där man byggt upp ett liftsystem, bra after ski inte så mycket natt hålligång... fina pister med bra variation i svårighetsgrad. kostad ca: 7000:-

Frankrike man tar ett schysst massiv och slänger upp en skidanläggning. Därmed kan du oftast (inte Chamonix) ta på dig skidorna vid entrén till hotellet och glida ner till liften. Halvdan after ski, men mer drag framåt natten. Även här är det fina pister med bra variation. kostad ca: 7000:-

har varit i alperna förut (skiwelt) ett av världens största sammanhängande liftsystem dock dålig offpiståkning. ser mig som en hyffsat duktig åkare har tävlat i slalom/storslalom i 3 år. canada ska ja prova såfort ja får med mig några som är lika intresserade av åkning som jag

tack för tippsen alla.! resan bokas imorgon till sölden och priset va sjysst !

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln