Om 10 år kommer vi troligtvis va tvungna att föra fram våra fordon på annat bränsle än bensin. Inte för att jag är något emot den utvecklingen, men jag funderar lite över hur det kommer att påverka hojlivet.
Etanol skulle inte kräva några större modifikationer av motorerna, men värmevärdet är något lägre, vilket leder till lägre effekter (kompenseras med kraftigare motorer?)
RME kräver cyklar med dieselmotorer, funkar möjligtvis alldeles utmärkt på touringcyklar i storleken busa och uppåt.
Elhojar kan visserligen göras grymt snabba med fint vrid, men batterierna kostar en förmögenhet hittills och måste laddas upp stup i kvarten. Och visst kommer man att sakna mullret...
Gasmotorer ger även de lägre effekter och skulle bli extremt klumpiga utrymmesmässigt.
Bränsleceller: Hehe, nu börjar det likna nåt. Funkar H2 på raketmotorer så borde det gå att bygga intressanta cyklar.
/Martin
Etanol skulle inte kräva några större modifikationer av motorerna, men värmevärdet är något lägre, vilket leder till lägre effekter (kompenseras med kraftigare motorer?)
RME kräver cyklar med dieselmotorer, funkar möjligtvis alldeles utmärkt på touringcyklar i storleken busa och uppåt.
Elhojar kan visserligen göras grymt snabba med fint vrid, men batterierna kostar en förmögenhet hittills och måste laddas upp stup i kvarten. Och visst kommer man att sakna mullret...
Gasmotorer ger även de lägre effekter och skulle bli extremt klumpiga utrymmesmässigt.
Bränsleceller: Hehe, nu börjar det likna nåt. Funkar H2 på raketmotorer så borde det gå att bygga intressanta cyklar.
/Martin