Alternativ till bensin

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Om 10 år kommer vi troligtvis va tvungna att föra fram våra fordon på annat bränsle än bensin. Inte för att jag är något emot den utvecklingen, men jag funderar lite över hur det kommer att påverka hojlivet.

Etanol skulle inte kräva några större modifikationer av motorerna, men värmevärdet är något lägre, vilket leder till lägre effekter (kompenseras med kraftigare motorer?)

RME kräver cyklar med dieselmotorer, funkar möjligtvis alldeles utmärkt på touringcyklar i storleken busa och uppåt.

Elhojar kan visserligen göras grymt snabba med fint vrid, men batterierna kostar en förmögenhet hittills och måste laddas upp stup i kvarten. Och visst kommer man att sakna mullret...

Gasmotorer ger även de lägre effekter och skulle bli extremt klumpiga utrymmesmässigt.

Bränsleceller: Hehe, nu börjar det likna nåt. Funkar H2 på raketmotorer så borde det gå att bygga intressanta cyklar.

/Martin
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
10 år kanske var ett litet för "optimistiskt" scenarium, men ni förstår vinken
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Silwer skrev:
risken är ju att jag har kvar en gammal snurra från idag om 10 år.

Gamla hojar kommer att tillåtas i vilket fall, vore mycket konstigt annars. Men jag misstänker att vi förr eller senare kommer till en punkt då bensinen är så dyr att det lönar sig att köpa nytt. Om detta sker om 10, 20 eller 40 år är nog omöjligt att säga.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag skulle nog byta bruksfordonet till ett med det nya drivmedlet, jag tycker det börjar bli dax att sätta stopp för miljöförstöringen.
Men med USA som motvikt spelar det liten roll vad vi här gör, de vill ju inte dra ner nånstans.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Silwer skrev:
Jag skulle nog byta bruksfordonet till ett med det nya drivmedlet, jag tycker det börjar bli dax att sätta stopp för miljöförstöringen.
Men med USA som motvikt spelar det liten roll vad vi här gör, de vill ju inte dra ner nånstans.

Vi skulle lugnt kunna ha ett minst lika väl fungerande bränsleförsörjningssystem för transportsektorn redan idag om makthavarna hade velat det.

Tror att Bush's oljesläkt inte gör saken bättre...

/Martin
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Själv så kör man på gammalt reaktor bränsle från Barsebäck.
Går som satan, men vissa rubbningar har man ju fått :3freak
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Etanol ger inte lägre effekt, utan högre. Visserligen är värmevärdet lägre, men förångningentalpin är högre. Detta innebär att det kyler bättre vid övergång till gasfas. Visseligen inte lika mycket som metanol men ändå. I teorin ger enbart etanolkonvertering 10% mer hästkrafter. Jag har kört på e85 i ett år nu och effekten är inte lägre iallafall. Däremot drar den ca 20% mer.
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Det finns väl redan en hel del olika alternativ till bensinen som är redo att tas i bruk.
Men det är väl myndigheterna som sätter stop för det pga CASH.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Etanol funkar för mej om det krävs. Men bränsleförbrukningen blir högre och det förutsätter att man i alla fall inte får högre kostnad / mil gentemot bensin.

Biogas är ju på fullskaliga försök och funkar bra i bilar och bussar. Till mc är det tveksamt.

Bränslecell känns tungt. Kanske även lite explosivt :va
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
15 månader gammal tråd, men den förtjänar en lyftning. Har funderat på det här med e85 själv med. Det stod i sista MC-folket om en som konverterat sin gammharv.
 

Coola Ola

Guest
Blip skrev:
Etanol funkar för mej om det krävs. Men bränsleförbrukningen blir högre och det förutsätter att man i alla fall inte får högre kostnad / mil gentemot bensin.

Biogas är ju på fullskaliga försök och funkar bra i bilar och bussar. Till mc är det tveksamt.

Bränslecell känns tungt. Kanske även lite explosivt :va

Etanol på de pumpar som finns i Göteborg kostar nästan 3 kronor mindre per liter jämfört med bensin så med dagsaktuella bensinpriser blir kostnaden lägre om man kör på etanol. Etanol har ju dessutom flera fördelar - förutom att det går att dricka :hihi - dels att det är förnyelsebart vilket väl är själva grejen med det men dessutom medger etanol en marknadsekonomiskt naturlig väg för alla överproducerande europeiska bönder att göra sig av med sitt överskott utan att få hundratals miljarder från EUs jordbrukstöd.

-edit- För övrigt är det inga problem att köra en existerande bensinmotor på etanol utan andra modifikationer än att man byter ut bränslepumpen mot en med högre tryck, kostnad c:a en tusenlapp. Då blir det givetvis problem när man vill köra på bensin eller en blandning av bensin/etanol (bränslesystemet i Ford Focus Flexifuel medger dock blandning utan problem) men om man antar att det i framtiden finns möjlighet att tanka etanol överallt är det ju inget problem.

-edit2- bränsleceller behöver inte alls vara tunga och otympliga. Dels utvecklas de väldigt snabbt och dels finns det redan idag bränsleceller som avses ersätta batterierna i en mobiltelefon eller laptop.
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Oj vad alla petroleumbolag kommer sätta stopp för allt som ens liknar användandet av ickefossila bränslen. Bensinmotorn var föråldrad för 75 år sedan, och det har fortfarande inte hänt något.

För några år sedan var det en svensk kille som uppfann en ny typ av gummi, väldigt lämplig för användning i däck. Gummit var 100% nedbrytbart, billigt att tillverka och framförallt väldigt slitstarkt. Han sålde patentet till något av de stora däcktillverkarna, och givetvis lade de allt i malpåse. De tjänar ju inga pengar på däck som aldrig behöver bytas...

Pengar styr världen, så enkelt är det.
 

Coola Ola

Guest
McB skrev:
Oj vad alla petroleumbolag kommer sätta stopp för allt som ens liknar användandet av ickefossila bränslen. Bensinmotorn var föråldrad för 75 år sedan, och det har fortfarande inte hänt något.

För några år sedan var det en svensk kille som uppfann en ny typ av gummi, väldigt lämplig för användning i däck. Gummit var 100% nedbrytbart, billigt att tillverka och framförallt väldigt slitstarkt. Han sålde patentet till något av de stora däcktillverkarna, och givetvis lade de allt i malpåse. De tjänar ju inga pengar på däck som aldrig behöver bytas...

Pengar styr världen, så enkelt är det.

Personligen tror jag att med ökade kostnader för oljeutvinning och därmed ett högre bensinpris så kommer det från konsumentled krävas billigare alternativ. Just etanol är ju ett bränsle som passar förhållandevis bra i bensinkedjornas organisation i och med att det också kräver "bensin"-stationer, fabriker för framställning av bränslet samt ett distributionsnätverk. Det är ju dessutom något som kan användas både för bränsleceller och för direkt förbränning i en förbränningsmotor.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
anders65 skrev:
Det var jag som skrev insändaren i MC-Folket.
20 % högre bränsleförbrukning skulle jag lugnt kunna leva med, med tanke på att e85 kostar mindre än bensin.

Berätta gärna lite mer om själva "konverteringen" ifall du har lust. Är det egentligen så mkt mer än ombestyckning och inställningar som krävs?
 

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
många
McB skrev:
Oj vad alla petroleumbolag kommer sätta stopp för allt som ens liknar användandet av ickefossila bränslen. Bensinmotorn var föråldrad för 75 år sedan, och det har fortfarande inte hänt något.

För några år sedan var det en svensk kille som uppfann en ny typ av gummi, väldigt lämplig för användning i däck. Gummit var 100% nedbrytbart, billigt att tillverka och framförallt väldigt slitstarkt. Han sålde patentet till något av de stora däcktillverkarna, och givetvis lade de allt i malpåse. De tjänar ju inga pengar på däck som aldrig behöver bytas...

Pengar styr världen, så enkelt är det.

Ironi: ON

Ja, eller hur. Jag hörde också om den där killen som uppfann en motor som gick på bara vatten. Bensinbolagen köpte rättigheterna och brände ritningarna. Bara för att få sälja mer bensin.

Ironi: OFF

Självklart existerar ju inte en sådan motor.

Det är möjligt att denna svenska kille som du berättar om verkligen uppfunnit något syntetiskt gummi som kanske t.om. är mer slitstarkt än "vanligt" gummi. Förmodligen var det dock andra faktorer som i så fall fick denna "stora däcktillverkare" att inte gå vidare med konceptet. T.ex. väggrepp eller köldegenskaper.

För övrigt säljer ju många bensinmackar redan idag ett (till 85% iaf.) ickefossilt bränsle som med små modifikationer går att använda istället för bensin i de flesta förbränningsmotorer, nämligen E85 eller "Etanol".
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Liknar det metanol?
dvs man får lägga i större munstycken och så för att köra på det?
Kan man höja kompet mycket med etanol (som man ju kan göra på metanol)?
 

Coola Ola

Guest
Silwer skrev:
Liknar det metanol?
dvs man får lägga i större munstycken och så för att köra på det?
Kan man höja kompet mycket med etanol (som man ju kan göra på metanol)?

Enligt www.etanol.nu så räcker det med att skaffa en annan bränsletrycksregulator (och inte bränslepump som jag felaktigt skrev i mitt första inlägg). Det gällde ju dock bilar så effekten lär ju bli samma med större munstycken i fuggarna på hojen. Har man insprutning så blir det ju dock lite trixigare.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
mb skrev:
Om 10 år kommer vi troligtvis va tvungna ...
/Martin

Ett av kraven på nya bränslen är att de ska vara praktiskt beskattningsbara, något annat är otänkbart (det är de politiska- och inte de tekniska kraven som styr). Detta har ju också lett till att flera försök med alternativ skattats till döds. Bensin (diesel) går ju inte att smita runt på något sätt utan man har ju full koll på varenda deciliter som kommer in i landet = ett perfekt skatteobjekt. Undantaget det som finns i fordonens tankar vid gränsövergångarna. Smugglingen är ju också marginell då det är så stora kvantiteter det handlar om. Det finns inget intresse från statsmakterna att utvecka några alternativ p g a skattefrågan och miljösnacket är bara för syns skull.

För många år sedan kördes det (olagligt) på en restprodukt från pappersindustrin som dock hade dåliga kallstartegenskaper och lägre energinnehåll än bensin, s k sulfatsprit (luktade rotmos, en droppe på kläderna förpestade ett helt kvarter).

Nä, någon genomgående förändring inom ett 10-årperspektiv får vi nog inte. Bensin kommer för lång tid framåt att vara det huvudsakliga drivmedlet.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top