Alternativ till bensin

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fluxir skrev:
om mer bränsle krävs för att få ut samma effekt, har man ju en sämmre förbränning/längre brinntid. detta borde ge ett helt annat effektregister samt högre bränsle förbrukning. eller?
Jo men det har nog sagts i tråden många ggr nu, det krävs alltså 20-30% mer bränsle för sama effekt jämfört bensin, men innehållet är ju inte samma så utsläppen blir ju renare än med bensin.
Liknar det metanol är det dock inte perfekt på nåt sätt en del skit kommer ur iaf, sen är det ju 15% bensin med tydligen i E85.
Fast jag antar att det går åt en massa skog om vi ska ersätta 80% av alla bensin med detta.
brinntiden vet jag inte eftersom jag inte tänkt på det här före denna tråden.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Silwer skrev:
Jo men det har nog sagts i tråden många ggr nu, det krävs alltså //om vi ska ersätta 80% av alla bensin med detta.
brinntiden vet jag inte eftersom jag inte tänkt på det här före denna tråden.


det fina med Etanol e ju att våra svenska bönder kan odla det på ängarna.. :D Brinntiden fick ja svar på av Anders65...

anders65: eftersom brinntiden e längre, blir inte Vridet helt annorlunda i hojen? drar mkt bättre på lägre varv, å sämmre på höga, DVS, du tappar i HK, men vinner i Nm?
 

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Luleå
Hoj
många
McB skrev:
Du vet, det är inte vinstgynnande att sälja en produkt som är billigare och bättre än det som finns idag.

Nja, så kan det väl ändå inte vara. Då skulle ju alla tillverkare i alla branscher sträva efter att tillverka dyrare och sämre produkter än konkurrenterna. Det, om något, måste väl vara icke vinstgynnande.

Det kanske hade varit möjligt om det funnits en enda stor däckstillverkare i monopolsställning. Som det är nu finns det ju några stora och ett större antal små, där konkurrensen stundtals är mycket hård.

Istället för att sälja däck med normal livslängd till exempelvis 10% av däcksmarknaden (för en stor aktör) måste det ju vara bättre att sälja däck med, exempelvis, fyrdubbel livslängd till (säkert minst) 40% av marknaden. För att inte tala om den varumärkesstärkande effekt detta skulle få. Konkurrenterna kan ju inte matcha livslängden, då gummiblandningen är patenterad.

Nu blev ju detta lite OT förstås, men min poäng är i stort att "oljebolagen" eller "däckstillverkarna" knappast konspirerar och undanhåller konsumenterna bättre produkter. Inte i längre tidsperspektiv i alla fall.
 

Coola Ola

Guest
storken skrev:
nej etanol tror jag inte på. mercedes och mitsubitshi satsar mycket pengar på bränsleceller och det gör de inte i onödan. så det får vi se fram emot. om ca 15 år :banana
många partier driver den frågan oxå, så det är redan på g kan man säga.

Du kan dock via ett konverteringsteg driva en bränslecell med etanol. Det är inte lika effektivt som att köra direkt på vätgas eftersom energiinnehållet är lägre i etanol än i vätgas (rätta mig om jag har fel). Har inte helt koll på hur det går till men vätgas spjälkas ur etanolen på något sätt och ska väl egentligen inte ge några farliga restprodukter. I längden tror jag också att bränsleceller är det som kommer ta över efter bensindrivna förbränningsmotorer men etanoldrift är ju ett bra mellansteg.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
gibbles skrev:
Nja, så kan det väl ändå inte vara. Då skulle ju alla tillverkare i alla branscher sträva efter att tillverka dyrare och sämre produkter än konkurrenterna. Det, om något, måste väl vara icke vinstgynnande.
Nu blev ju detta lite OT förstås, men min poäng är i stort att "oljebolagen" eller "däckstillverkarna" knappast konspirerar och undanhåller konsumenterna bättre produkter. Inte i längre tidsperspektiv i alla fall.

Grejen e ju att det däcket som skulle hålla längre skulle kosta typ massor, om vi säger att det skulle kostat 4000Kr, kontra ett däck som kostar 1000kr, men bara håller en tondel som det bra däcket, så skulle de flesta endå köpa det billiga däcket, pga att en investering i däck till en bil då skulle bli 16K, å vem vill lägga ut det på däck? fan behöva ta ett lån för å köpa däck...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fluxir skrev:
det fina med Etanol e ju att våra svenska bönder kan odla det på ängarna.. :D Brinntiden fick ja svar på av Anders65...

anders65: eftersom brinntiden e längre, blir inte Vridet helt annorlunda i hojen? drar mkt bättre på lägre varv, å sämmre på höga, DVS, du tappar i HK, men vinner i Nm?
det låter skumt, vridmoment och varval hänger ihop med effekten.
Skulle det inte hinna brinna på höga varv eller vad? isf ligger ju motorcyklar dåligt till.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Fluxir skrev:
det fina med Etanol e ju att våra svenska bönder kan odla det på ängarna.. :D Brinntiden fick ja svar på av Anders65...

anders65: eftersom brinntiden e längre, blir inte Vridet helt annorlunda i hojen? drar mkt bättre på lägre varv, å sämmre på höga, DVS, du tappar i HK, men vinner i Nm?

Tror jag inte, inte vad jag upplevt iallafall. Man upplever faktiskt inte nån större skillnad mot att köra bensin. Skillnaden ligger nog på det teoretiska planet.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fluxir skrev:
Grejen e ju att det däcket som skulle hålla längre skulle kosta typ massor, om vi säger att det skulle kostat 4000Kr, kontra ett däck som kostar 1000kr, men bara håller en tondel som det bra däcket, så skulle de flesta endå köpa det billiga däcket, pga att en investering i däck till en bil då skulle bli 16K, å vem vill lägga ut det på däck? fan behöva ta ett lån för å köpa däck...
Jo det gäller ju att lägga sig på en nivå där kunderna har råd att köpa produkten med och inte bara ha optimal teknik.
Det finns ju alltid dyrare och bättre grejor, men det säljs ju många ggr mer av det sämre och billigare grejorna.

Fast iofs lät ju det där som ett outslitligt däck och då skulle iaf jag betala 4ggr mer för det till hojen:lol
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Silwer skrev:
det låter skumt, vridmoment och varval hänger ihop med effekten.
Skulle det inte hinna brinna på höga varv eller vad? isf ligger ju motorcyklar dåligt till.

en snabbare brinntid som bensin/luft, trycker ju till kolven med en jävla fart neråt.
en blandning av Etanol/luft som ger en längre brinntid, borde då ge kolven en "mjukare" knuff neråt, samt inte lika effektivt vid höga varv, då allt inte skulle hinna förbrännas. vilket skulle ge en MKT dålig gång i motorn, om det ens skulle gå alls. tror dock det krävs bra mkt långsammare brinntid för att detta ska vara märkbart. ville bara kolla upp hur det va med den saken.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Silwer skrev:
Jo det gäller ju att lägga sig på en nivå där kunderna har råd att köpa produkten med och inte bara ha optimal teknik.
Fast iofs lät ju det där som ett outslitligt däck och då skulle iaf jag betala 4ggr mer för det till hojen:lol
ett outlitligt däck skulle nog inte ha lika bra vägegenskaper, allt ligger ju på vad kunderna vill ha, kunderna vill ha så bra grepp som möjligt så lite slitage som möjligt å så billigt som möjligt, dessa tre är omöjligt för däcktillverkarna att tillgodose, altså måste dom lägga sig nånstanns mitt i mellan.
 

Bosanac

Snabbare än 100Mbit t.o.m!!
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Just det jaaa...
Hoj
Stulen ...åker i en Cheva nu!
Hmmmm....

Framtiden närmar sig ju hela tiden,, undrar bara vilken dag det kommer att sälja dom svävande o riktigt snabba *cyklarna*.. Undar om polisen kommer gilla det..:) :rofl :rofl :rofl
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Macken i samhället där jag bor har E85 på menyn sedan några år, och några av mina grannar har konverterat sina bilar (mest Volvo 850/S/V70) och kör E85 utan problem.

Själv tankar jag ca 20% E85 i min okonverterade Volvo 850, med den blandningen går bilen precis lika bra som med enbart bensin och skillnaden i förbrukning är försumbar. :tummenupp Den ekonomiska vinsten är tyvärr försumbar, möjligen också den miljömässiga men det är iaf något. Jag har köpt mig ett avlatsbrev... :tungan
Ökar jag till 25% E85 går bilen en aning sämre; något lägre effekt och ojämnare motorgång. Inga startproblem.

Anledningarna att jag inte konverterar bilen är två. Dels kör jag ganska mycket i jobbet, till skillnad från mina ganska lokalt orienterade grannar, och kan/vill inte planera mina tankstopp till just de få mackar som har E85. Dels skulle den krångelfaktorn inte uppvägas av någon ekonomisk vinst att tala om; E85 kostar 7,70/l och 95-oktan 10,20/l och med en ökad förbrukning på de 20-25 % som grannarna rapporterar blir den ekonomiska vinsten tyvärr marginell i sammanhanget.

Anledningen att jag/vi inte konverterat hojarna till E85 är också det begränsade urvalet mackar med E85. Det är illa nog att vara begränsad till 25 mil körsträcka på en hojtank, men att dessutom behöva förlägga tankstoppen till E85-mackar misstänker vi förtar en del av poängen med nöjeskörning på hoj... :(
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En sak till jag funderar över.
Metanol vet jag är aggresivt mot metall, tex aluminium.
Vad jag förstår ha speedwaysnubbarna det mesta som kommer i kontakt med metanolen i rostfritt.
Är Etanol elakt mot metall på nåt sätt?
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Har även någon dansk vodka i aluminiumflaska... Danska? :va kan den heta så?

EDIT: Danzka hette den tydligen...
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Fluxir skrev:
en snabbare brinntid som bensin/luft, trycker ju till kolven med en jävla fart neråt.
en blandning av Etanol/luft som ger en längre brinntid, borde då ge kolven en "mjukare" knuff neråt, samt inte lika effektivt vid höga varv, då allt inte skulle hinna förbrännas. vilket skulle ge en MKT dålig gång i motorn, om det ens skulle gå alls. tror dock det krävs bra mkt långsammare brinntid för att detta ska vara märkbart. ville bara kolla upp hur det va med den saken.

Det är inte flamfronten som trycker kolven neråt utan det är trycket hos den förbrända gasblandningen som är intressant. Tack vare att etanol/luft-blandningen tar mindre plats (pga lägre temp och att etanolenmolekylen innehåller syre) så blir effekten högre på alla varv. Förbränningen sker ändå så snabbt att det inte spelar någon roll för effektkurvan.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Silwer skrev:
En sak till jag funderar över.
Metanol vet jag är aggresivt mot metall, tex aluminium.
Vad jag förstår ha speedwaysnubbarna det mesta som kommer i kontakt med metanolen i rostfritt.
Är Etanol elakt mot metall på nåt sätt?

Metanol är väldigt aggresivt, och inte att rekomendera.

Etanol däremot verkar inte farligt. Jag lät mc:n stå med tanken full över vintern. Vad som hände var att efter första turen så hängde sig kranen i öppet läge utan att jag visste det, en vecka senare var oljetråget fullt med etanol pga kassa flottörventiler. Det är nog inte ovanligt, jag vet bensinåkare som råkat ut för samma sak. Jag har dock inte sett någon påverkan på metallen i förgasarna eller någon annan stans, trots att den stod hela vintern med tanken full. I fortsättningen kommer iallafall jag att tömma systemet över vintern.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Busafreak skrev:
Nä, någon genomgående förändring inom ett 10-årperspektiv får vi nog inte. Bensin kommer för lång tid framåt att vara det huvudsakliga drivmedlet.

Var inte för säker på det. Okej, 3-10 år kan jag ge dagens vansinniga energislöseri, men sedan är det nog dags att köpa sig ett litet ställe någonstans där man kan odla sin egen mat och inte är beroende av att transportera sig nämnvärda sträckor. Annat än med häst och vagn eller liknande.

Givet alltså att mänskligheten inte fram tills dess kommer på något helt nytt, revolutionerande sätt att att konvertera energi till en form vi kan använda oss av i fordon etc. Eller: [Infoga valfri populär konspirationsteori om att oljebolagen redan har fixat allt men de jävlarna sitter på lösningen tills dess att den är mer lönsam än oljeutvinning.]

Alternativ som (m)etanol, RME, elfordon och liknande är väl bra men dessa tekniker kan bara tillgodose en helt försumbar del av den globala törsten efter råolja.

Fast vem vet? Jag gillar ju katastrofteorier men vad hände till exempel med Y2K-smällen? Inte ett förba-n-d-e någe, det var vad som hände. Trist.

"The world is now producing about 75 million barrels per day (bpd). Conservative (for which read pessimistic) analysts say global oil production from all possible sources, including shale, bitumen and deep-water wells, will peak at around 2015 at about 90 million bpd, allowing a fairly modest increase in consumption. On Campbell and Laherrere's downbeat estimate, that should last about 30 years at 90 million bpd, so drastic change could be necessary soon after 2030. And it would be drastic: 90% of the world's transport depends on oil, for a start. "

25 år till med dagens prisnivå på bränsle...Tja. Kanske det?
Men har man räknat med Kinas ekonomiska tillväxt och därmed ökade konsumtion?


http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Introduction.html
http://www.dieoff.com/
http://www.oilcrash.com/
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3623549.stm
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vill ge tummen upp :tummenupp för er alla som tänker på miljön.

Själv bidrar jag med att använda trampcykeln 365 dgr/året och använder bilen endast i nödfall och längre sträckor.

Fråga: Spelar det någon roll vilken årsmodell bilen är ifall man vill pröva att blanda lite etanol i bensinen? Gäller det även konvertering till enbart E85?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top