Alternativ till bensin

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
zappen skrev:
Vill ge tummen upp :tummenupp för er alla som tänker på miljön.

Själv bidrar jag med att använda trampcykeln 365 dgr/året och använder bilen endast i nödfall och längre sträckor.

Fråga: Spelar det någon roll vilken årsmodell bilen är ifall man vill pröva att blanda lite etanol i bensinen? Gäller det även konvertering till enbart E85?

Inte om du bara skall blanda i lite. Skall du konvertera så måste nog bilen tåla blyfritt iallafall. Men det är ju inte många som kräver blyersättning idag. Gå in på forumet på http://www.etanol.nu och fråga. Där finns många som vet mer om bilar än jag.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
zappen skrev:
Vill ge tummen upp :tummenupp för er alla som tänker på miljön.

Själv bidrar jag med att använda trampcykeln 365 dgr/året och använder bilen endast i nödfall och längre sträckor.

Fråga: Spelar det någon roll vilken årsmodell bilen är ifall man vill pröva att blanda lite etanol i bensinen? Gäller det även konvertering till enbart E85?

Jag har inget bra svar där, men jag tycker mig minnas att man måste byta lite slangar och annat om det är en modern bil med insprutning.

Det är länge sedan jag funderade på samma sak, och pratade med en här i Umeå som hade konverterat en gammal SAAB, han bytte helt enkelt allt som började spricka och läcka eftersom, men vill man inte ägna en halvtime före varje start med att kolla slangar så byter man i förebyggande syfte.

Nu kommer jag inte alls ihåg vilka slangar, och vad man skulle byta till, men det finns säkert bra sidor om det på nätet, jag övergick till att kolla på biodiesel, eftersom jag hittade en dieselbil att utgå ifrån.

Tyvärr räckte inte mina goda föresatser långt, och allt föll i glömska.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
anders65 skrev:
Inte om du bara skall blanda i lite. Skall du konvertera så måste nog bilen tåla blyfritt iallafall. Men det är ju inte många som kräver blyersättning idag. Gå in på forumet på http://www.etanol.nu och fråga. Där finns många som vet mer om bilar än jag.

Tack för länken! :)
Nu gäller det bara att söka tillstånd till att få tillverka sin egen etanol... :hihi
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
GuW skrev:
Jag har inget bra svar där, men jag tycker mig minnas att man måste byta lite slangar och annat om det är en modern bil med insprutning.

Det är länge sedan jag funderade på samma sak, och pratade med en här i Umeå som hade konverterat en gammal SAAB, han bytte helt enkelt allt som började spricka och läcka eftersom, men vill man inte ägna en halvtime före varje start med att kolla slangar så byter man i förebyggande syfte.

Nu kommer jag inte alls ihåg vilka slangar, och vad man skulle byta till, men det finns säkert bra sidor om det på nätet, jag övergick till att kolla på biodiesel, eftersom jag hittade en dieselbil att utgå ifrån.

Tyvärr räckte inte mina goda föresatser långt, och allt föll i glömska.

Kanske är det bäst att prova med en gammal extrabil ifall slangar och sådant börjar ryka.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
jag har hört talas om folk som kört volvo 740 med 25%etanol och resten soppa... går detta utan modifikationer på bilar? mc?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
anders65 skrev:
Det var jag som skrev insändaren i MC-Folket.


Har planer på att försöka köra turbomoppen på e 85
jag har hört att flera har kört turbomotorer med lyckat resultat

skicka mig gärna pm om du har nån info som jag kan ha nytta av


Peter
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
silvr skrev:
jag har hört talas om folk som kört volvo 740 med 25%etanol och resten soppa... går detta utan modifikationer på bilar? mc?

Det ska även ge riktigt schyssta avgasvärden på besiktningen har jag hört. Vet inte exakt vad det är som minskar, men en kompis gamla 240 blev riktigt miljövänlig. Tyvärr bara för stunden dock :rolleyes: .
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
andersson turbo skrev:
Har planer på att försöka köra turbomoppen på e 85
jag har hört att flera har kört turbomotorer med lyckat resultat

skicka mig gärna pm om du har nån info som jag kan ha nytta av


Peter

Det stämmer att E85 fungerar alldeles fönämligt tillsammans med turbo. I Saab's nya "miljöturbo" får dom ut 150hk med bensin, och 180hk med E85. Man behöver inte sänka kompet så mycket med E85, man kan ha högre laddtryck och eventuellt klarar man sig utan intercooler också. Gå in på http://www.etanol.nu och sök på turbo i forumet. Där har varit en del diskussioner om turbo.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
silvr skrev:
jag har hört talas om folk som kört volvo 740 med 25%etanol och resten soppa... går detta utan modifikationer på bilar? mc?

Jag körde länge med 10% E85 innan jag konverterade. Egentligen hade den nog klarat mer men jag vågade inte, den fick nämligen för mycket en gång och då gick den inte alls. 25% borde gå utan problem, men det säkraste är att börja på 5% och stega sig uppåt. Tänk också på att det redan är 5% etanol i den 95 oktaniga bensinen
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Etanol är nog inte så tokigt. Jag har själv en bil som går på E85 bränsle, fungerar bra. Motorn får lite annan karaktär, lite toppigare. Men i övrigt så verkar det fungera ok. Förutom att den drar lite mer än en bensinare förstås.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top