Alternativ till kakel i badrum?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns det inga kul skivmaterial man kan använda istället för kakel i badrum?
Jag skulle kunna tänka mig nåt som liknar betong, eller nåt som är högblankt i någon färg. Ni som sysslar med sånt här, har ni koll på var jag kan leta?

Tycker ofta jag ser balla badrum/toaletter på krogen, men var hittar de grejjerna?

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
jag är på väg att lyxa till det lite, men man blir jäkligt osäker på alla ljusa idéer man kommer på. får höra att huset kommer sprängas och sånt om man inte har organiska gipsskivor och plastpåsar mellan kaklet.

jag är sugen på att täcka kortsidan med rostig korrigerad plåt, men osäker på om jag får dit den på ett bra och fuktfritt sätt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ingel, se till att du har tätskikt bakom bara så är det ju inget problem alls. Avrinning så att inte fukt blir ståendes och lätt att byta ut så är du på det torra.

Starstriker, det finns ju groteskt stort granitklinker och dylikt, vi snackar plattor på upp till 1,5x3 meter. Problemet är att efterfrågan inte är stor och de är svåra att frakta samt montera så det brukar inte vara speciellt användbart i privata boenden.

Men något som är riktigt schysst och som du kan få en jäkligt varierande yta på är italiensk Stucco. Det är en form av spackel som du lägger på utanpå till exempel våtrumsskivor samt tätskikt och sen kan du välja hur du vill att det ska se ut. Bredspackla ut det i oregelbundna mönster , slipa ner samt polera det och vips så har du en stenliknande yta som blir spegelblank om du lackerar den. Det går att göra grymt mycket.
Om du vill så kan jag para ihop dig med en übergrym målare i sthlm som har full koll på just detta, men även mycket mer. Han målar marmorering och dylikt också, ingen vanlig ytmålare vill säga även om han gör sånt också.
Sverige har dessutom jävligt dåligt utbud när det kommer till kakel och övriga stenmaterial. I staterna finns det så mycket mer men även neråt i Europa och även Polen är utbudet mycket större och priserna betydligt lägre.
Det finns ju dessutom maskiner för betongfräsning och liknande som gör att du kan fräsa upp befintlig betong i allsköns mönster och sen använder man betongolja för att färga det i vilka färger man vill. Men allting kostar pengar och det går åt mycket tid...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Cool, tack för tipset. Skall kolla runt lite och se om jag hittar några inspirationsbilder för införsäljning till min andra hälft :)

(Garageprojektet har inte kommit igång än om du undrar, återkommer så fort jag vet mer!!)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ett gäng bilder på lite stucco, jag ska leta reda på dem så skickar jag dem till dig.
Angående garaget så är det bara bra att det inte har kommit igång, jag har fullt upp och är lite försenad med pågående projekt redan innan det har börjat i stort sett...

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Ingel, se till att du har tätskikt bakom bara så är det ju inget problem alls. Avrinning så att inte fukt blir ståendes och lätt att byta ut så är du på det torra.

Men något som är riktigt schysst och som du kan få en jäkligt varierande yta på är italiensk Stucco. Det är en form av spackel som du lägger på utanpå till exempel våtrumsskivor samt tätskikt och sen kan du välja hur du vill att det ska se ut. Bredspackla ut det i oregelbundna mönster , slipa ner samt polera det och vips så har du en stenliknande yta som blir spegelblank om du lackerar den. Det går att göra grymt mycket.

juste ja där sa du ju nåt vettigt, det kan ju bara va en löstagbar "dekor" och inte själva väggen :)

Stuccon blev jag ju intresserad av på långsidan nu, men hittade inga inköpsställen på "spacklet" som jag uppfattade att det var. Sedan, huset rör på sig en del, jag får lite rädslor för att 4x2 meter stucco-vägg eller liknande kan spricka? (säg att jag har fel)
Måste man slipa/polera detta för fukten eller kan man behålla det råa opolerade skicktet?

ledsen om jag stör tråden starstriker, förhoppningsvis kanske du får lite inspiration :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alviks måleributik i Bromma ska enligt uppgift sälja den Stucco jag tänker på. Här är en pdf-länk till en av varianterna, jag misstänker att det finns fler varianter.
Angående fuktkänslighet låter jag det vara osagt men jag har sett bilder där man har applicerat det ovan diskbönkar i kök så helt känsligt bör det ju inte vara. Och man kan som sagt lacka det med klarlack och då blir det givetvis lackens uppgift att hålla det snyggt. Men att ha det som ytskikt i en dusch kanske är lite väl häftigt, men väl i ett badrum utan problem tror jag. Men proffsen får svara på det.

Ja precis, en löstagbar plåt som du till exempel skruvar i reglar som du har limmat eller skruvat på den tätskiktade väggen, på det viset påverkar du inte tätskiktet alls och du har möjlighet att plocka bort plåten sen och kanske smacka dit kakel när du har tröttnat på att torka rostfärgat vatten från golvet :D

Angående att huset rör sig så har man byggt fel om väggarna i badrummet rör sig. Jag brukar göra som så att jag bygger en fristående kub i känsliga hus när jag bygger badrum. Man reglar upp det hela med fristående väggar som man endast fäster upp mot befintligt regelverk för att stumma av det, sen har man ordentligt med kortlingar för vridstyvheten. Dessutom lägger man ett stumt golv med dött material (golvgips förslagsvis) som man sedan armerar och flytspacklar 25-40mm och då har du en gedigen platta som inte kommer spricka.
Du gipsar med 900-våtrumsgips på CC45 samt kortlingar och det kommer inte röra sig. Är du osäker så gipsar du först med vanligt gips alternativt plywood och sedan våtrumsgipset utan på det för att få det ännu styvare.
Personligen tycker jag till exempel att en råputsad vägg också är jäkligt snyggt,bara slänga dit ett vanligt C-puts i lagom fraktion och ge fan i att borsta det allt för tydligt. Passar dock inte heller direkt i duschen...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hittade bilderna på det som fick mig intresserad av Stucco från början, målarkillen jag snackade om tidigare. En kille på Minhembio.com som har lagt upp bilder på sina jobb, Artrob heter han där.
stucco.jpgstucco2.jpgstucco3.jpgstucco4.jpgstucco5.jpgstucco6.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast, nej... Fibo-Trespo måste ha betalat hiskeliga mängder med pengar för att ha fått sitt system godkänt av BKR och GVK. Skit är vad det är och jag har sagt nej till samtliga kunder som ville ha det i sina badrum. På sin höjd skulle jag montera det ovan en diskbänk men inget annat. Dessutom är det ju skitfult och ser osedvanligt billigt ut. Idén kanske är god men i praktiken faller det. Jag som byggare kan inte lämna garanti på ett badrum med sådana skivor, det faller på sin egen rimlighet. Det är inte en fråga OM det skiter sig utan NÄR...
Enda gången det skulle funka är om man har ett riktigt tätskikt bakom dessa skivor.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Galvade- eller zinkadeplåtar som man limmar upp på väggen, alternativt mässingsplåt funderar jag på till duschrummet. Alltså befintlig vägg, våtskikt, limmad plåt. Funkar det eller är det fuktskadegatanti?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Galvade- eller zinkadeplåtar som man limmar upp på väggen, alternativt mässingsplåt funderar jag på till duschrummet. Alltså befintlig vägg, våtskikt, limmad plåt. Funkar det eller är det fuktskadegatanti?

Skulle vara najs med en rejäl 2-meters urinoar också :yoparty

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster

känner mig tvungen att lägga upp lite bilder på köket, som jag är jäkligt nöjd med. ser bättre ut än på bild :)
Pucken här föresten som hjälpt till med köket :tummenupp

Bifogat

• DSC_0183.jpg
    DSC_0183.jpg
    252 KB · Visningar: 930
  • DSC_0186.jpg
    DSC_0186.jpg
    248.2 KB · Visningar: 325

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kan någon förklara för mig som är helt ointresserad av heminredning varför folk vill ha kakel precis överallt? Är det bara av estetiska skäl eller finns det några praktiska fördelar förutom att det är lätt att spola av?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan någon förklara för mig som är helt ointresserad av heminredning varför folk vill ha kakel precis överallt? Är det bara av estetiska skäl eller finns det några praktiska fördelar förutom att det är lätt att spola av?

Personligen gillar jag kakel för att det är lätt att hålla rent och alternativen till kakel är få. Plastmatta vill man ju knappast ha någon annanstans än i en garderob och trägolv är jobbigt i våtutrymmen på lång sikt.
Som golv i ett hus på betongplatta är det smidigt, på ett träbjälklag däremot vill jag ha trägolv. Men när jag har grävt ur källaren och gjutit nytt så blir det klinkers överallt. Det andas och är det billigaste alternativet. Och snyggt. Och problemfritt. Fler fördelar än nackdelar med andra ord, antagligen därför det har använts i flera tusen år :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kombinera detta med rå betongputsad yta. Tex en fondvägg av det ena. Tätskikta som vanligt, dra 4:ans kam med fix som får härda klart. Sen på med bruk och putsa.

Precis, fix löser allt. 4:ans kam lät mastigt dock, jag brukar lägga på med limspackel när det ska putsas gamla murstockar eller liknande. Jävligt imponerande vad fix klarar av, inte konstigt att händerna ser ut som skit efter en dags kaklande utan handskar...

Jag skulle ändå rekommendera att du fäster plåtarna på plåtreglar eller dylikt, för att kunna återställa/kakla sen. Svårt att få bort skivorna och ersätta med annat material och gipsar du utanpå dem så åker du på nytt tätskikt osv.
Samt avrinning för eventuell fukt bakom. Visst, limmar du så minimerar du det problemet.
Inte större risk för fukt med en limmad plåt kontra kakel som inte är annat än bara ett ytskikt, inte ett tätskikt i sig. Så det funkar. Dubbelkolla bara med tätskiktsleverantören att deras tätskikt behåller garantierna när det utsätt för eventuell oxidation från plåtarna, man vet aldrig och jag har aldrig varit med om plåtar monterade i badrum förutom de jag monterar i nischer mot bakomvarande rum för att undvika att spräcka tätskikt från baksidan.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Personligen gillar jag kakel för att det är lätt att hålla rent och alternativen till kakel är få. Plastmatta vill man ju knappast ha någon annanstans än i en garderob och trägolv är jobbigt i våtutrymmen på lång sikt.
Som golv i ett hus på betongplatta är det smidigt, på ett träbjälklag däremot vill jag ha trägolv. Men när jag har grävt ur källaren och gjutit nytt så blir det klinkers överallt. Det andas och är det billigaste alternativet. Och snyggt. Och problemfritt. Fler fördelar än nackdelar med andra ord, antagligen därför det har använts i flera tusen år :)

Jag tycker inte kakel är så lätt att hålla rent, jag har det i duschen och det blir en jävla massa tvålavlagringar både på kakelplattorna och i fogarna som är skitsvåra att få bort. Har du några bra tips hur man får bort dem, jag har testat alla former av medel som finns på marknaden?

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping