Alviks måleributik i Bromma ska enligt uppgift sälja den Stucco jag tänker på. Här är en pdf-länk till en av varianterna, jag misstänker att det finns fler varianter.
Angående fuktkänslighet låter jag det vara osagt men jag har sett bilder där man har applicerat det ovan diskbönkar i kök så helt känsligt bör det ju inte vara. Och man kan som sagt lacka det med klarlack och då blir det givetvis lackens uppgift att hålla det snyggt. Men att ha det som ytskikt i en dusch kanske är lite väl häftigt, men väl i ett badrum utan problem tror jag. Men proffsen får svara på det.
Ja precis, en löstagbar plåt som du till exempel skruvar i reglar som du har limmat eller skruvat på den tätskiktade väggen, på det viset påverkar du inte tätskiktet alls och du har möjlighet att plocka bort plåten sen och kanske smacka dit kakel när du har tröttnat på att torka rostfärgat vatten från golvet
Angående att huset rör sig så har man byggt fel om väggarna i badrummet rör sig. Jag brukar göra som så att jag bygger en fristående kub i känsliga hus när jag bygger badrum. Man reglar upp det hela med fristående väggar som man endast fäster upp mot befintligt regelverk för att stumma av det, sen har man ordentligt med kortlingar för vridstyvheten. Dessutom lägger man ett stumt golv med dött material (golvgips förslagsvis) som man sedan armerar och flytspacklar 25-40mm och då har du en gedigen platta som inte kommer spricka.
Du gipsar med 900-våtrumsgips på CC45 samt kortlingar och det kommer inte röra sig. Är du osäker så gipsar du först med vanligt gips alternativt plywood och sedan våtrumsgipset utan på det för att få det ännu styvare.
Personligen tycker jag till exempel att en råputsad vägg också är jäkligt snyggt,bara slänga dit ett vanligt C-puts i lagom fraktion och ge fan i att borsta det allt för tydligt. Passar dock inte heller direkt i duschen...