Våtrumsmatta ftw. Garanterat vattentätt och det finns en massa olika mönster och färger idag. Valde det hemma hos oss då vi har ett trähus och jag litar inte på att dessa "döda"material som gips och våtrumskiva som med tiden börjar röra på sig tillsamman med huset och spärrskiktet förstörs.
...eller ere bara jag?
Det är bara du
Nej då, faktum är att man i dagens läge många gånger använder just våtrumsmatta som tätskikt innan kakel av just den anledningen att det är det bästa tätskiktet när det är korrekt utfört.
Jag kör helt efter BKR-standard och använder således endast våtrumsduk och dylikt medan många kör efter GVK som förespråkar våtrumsmatta. Skillnaden mellan en matta gjord för att sätta kakel/klinker på är att ytan är något annorlunda samt att de inte är så mönstrade som de rena våtrumsmattorna som inte ska sitta bakom kakel. Kostnad? Dyrare att använda mattor innan kakel helt klart.
Men ska man hårddra det så har man byggt fel om väggarna börjar röra sig och tätskiktet spricker. Det kommer det dessutom inte att göra såvida ingen kör in med en lastbil i huset... Våtrumsdukarna är sjukt sega och spricker garanterat inte. Skulle du däremot endast rolla tätskikt, vilket inte är godkänt nu längre förutom i våtzon 2 samt på betong, så kan det spricka.