Diesel? Isf är dieselkraft.se bra grejer.
En vanlig motoroptimering (chip eller mappning direkt i ECU:n), brukar landa på ungefär samma summor som en KCR-box. Fördelen är att man då kan mappa för förbrukning och inte ren effekt. Tyvärr finns risker med KCR iom att man då frångår vissa säkerhetsgränser vad gäller vrid och effekt, med resultat att man bränner motorn eller sliter sönder transmissionen efter ett tag.
Rätt däcktryck, bra sulor och en lagom tung gasfot kan minska förbrukningen mer. Med plattan i mattan går det få den minsta lilla pluttbil att dra som en stor
Att spruta in mer bränsle och öka effekten i en dieselmotor är en lätt sak men att motorn sen skulle dra mindre bränsle för att producera den effekt som krävs för en given hastighet tror jag inte på.
Jag hade KCR box i en Golf 4 1,9TDI. Förbrukningen var ungefär densamma men gasfoten blev lite tyngre med 115hk istället för 90. Blev en enorm skillnad på bilen.
Boxar är trams. Mappning / omprogrammering enda rätta.
Har du egr och partikelfilter kan du bli kvitt dessa och därmed spara både motor och bränsle.
Då är vi av olika åsikt Two stroke.
Ingen mår bra av att äta sin egen avföring, iaf inte bland motorer. Det motorn får i sig är ju luft med lägre syrehalt och högre Co/co2. Dock minskas NOx med denna "förbränning". Några oförbrända CH är det knappast tal om som återförbrukas.
Du kan givetvis inte välja bort partikelfilter i styrenheten och samtidigt låta det sitta kvar fysiskt. Det är ungefär lika smart som att slå ifrån syresensorn på en bensinmotor men ha kvar katalysatorer.
Kcr mfl boxar drar upp railtryck och reglerar på så vis bränsle. De är inte lika förekommande med den form av spidartidsjustering du anger, som är mer bekant från ex hojboxar. En commonrailspis har nånstans 3-8 insprutningstillfällen per förbränningscykel och 1800-2000bars railtryck. Uppe på injektorn sitter (iaf på en del) två 48v spolar á 20A. Hyggligt med ström. Att då börja laborera med tider kräver hygglig hårdvara. Inte vad jag sett hittills av kcr..
Andra system kan ligga uppåt 150V och 20A (har testat)
Railtryck är betydligt enklare. Tidigare var det motortempsensons värde som laborerades med. Riktigt yxiga.
Dieselmotorer trottlar i princip jämt för att få in egr. Egr sker under låg/dellast.
1. Bra. Tyckande är ovidkommande.
Hm. Blir verkligen den termiska verkningsgraden bättre av varm gas? Är det inte just temperaturskillnaden som efterfrågas. Nåväl.
Jo, styrenheten leverar den spänningen. Detta för att spridare är strömkrävande. Motsvarande strömbehov vid ca 5v blir uppåt 200A. Hade blivit meckiga kablar...
Två kablar, plus. En till varje solenoid och jord i kroppen.(Som exempe, vissa har återkoppling av nålläge osv)
box kopplas oftast mellan railtryckgivare och styrenhet samt ev. fcr ventil på CPx pump. Styrenheten får det värde drn "borde"ha och är nöjd. Boxen kranar på insprutningstryck
Moderna dieselbilar (nånstans efter tidigt 2000tal) kontrolleras avgasrening enbart via obd. Inga felkoder, allt fungerar. Allt ok. Grönt ljus, bock i protokollet. (har själv en 2006 och där görs inte mätning).
Allt motstånd efter turbo är av ondo.
Men det är ju temperaturökningen som driver motorn. (Ju högre tempökning på den komprimerade bränsle/luftblandningen desto mer tryck driver vevaxeln)
På tal om litet problem på diesel så är ju värmeförlust en av den.
En lägre förbränningstemp med högre ingående gastemp kan ju inte bli effektivare? Eller var har jag missat i förbränningsmotorns arbetssätt?
Nej jag vill bestämt påstå att egr sänker effektivitet. Och har även fått detta bekräftat i mätcel. Däremot vinner vi i minskade NOx alldeles så. Men inte i mängd tillfört bränsle.
Som sagt, det trottlas för egr i detta fallet jag mätt.
Leta upp ett elschema över en Scania S8 (xpi) styrenhet och kolla hur magnetventil (piezoelektiska i det fallet, 150V) är kopplad. De heter V141 till V146 i schemat på 6cyl).
Och så behövs det matas in diesel i avgastakten för att få upp temp för regenerering. Voine Voine.
Därtill trottlas det för att hålla uppe temp i katalysator.
Men åter till pudelns kärna.
Nej, någon styrning av spridare är inte aktuellt i boxar. Det skulle krävas komponenter som lätt överskrider boxens pris. Det leks med tryck.
I vissa "sofistikerade " fall av boxar leks det med vgt styrning på turbon också. Men fortfarande väldigt yxigt jämfört med original ecu.
Edit:här finns lite intressanta bilder. http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produkt-info.asp?fordon=Toyota_Hilux_3,0_D-4D_AUT_171_hk&vid=2995
Visst, men det är en väldigt begränsad tid som man går åt för regenereringen så den bränslemängden kan inte göra mycket i det stora hela.
Tycker inte den där länken besvarar en endaste en av mina funderingar.
Nej jag vill bestämt påstå att egr sänker effektivitet. Och har även fått detta bekräftat i mätcel. Däremot vinner vi i minskade NOx alldeles så. Men inte i mängd tillfört bränsle.
Som sagt, det trottlas för egr i detta fallet jag mätt.
De som finns till min maskin styr spridare. Det är den enda input man kan ändra elektroniskt.Men åter till pudelns kärna.
Nej, någon styrning av spridare är inte aktuellt i boxar. Det skulle krävas komponenter som lätt överskrider boxens pris. Det leks med tryck.
[/url]
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |