Alternativ till KCR box?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Finns det några prismässigt mer rimliga alternativ till KCR box? Är till en Hilux och jag vill egentligen mest att den ska dra mindre. 4 000 kronor tar lång tid att köra in om det bara är 5 %.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Diesel? Isf är dieselkraft.se bra grejer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En vanlig motoroptimering (chip eller mappning direkt i ECU:n), brukar landa på ungefär samma summor som en KCR-box. Fördelen är att man då kan mappa för förbrukning och inte ren effekt. Tyvärr finns risker med KCR iom att man då frångår vissa säkerhetsgränser vad gäller vrid och effekt, med resultat att man bränner motorn eller sliter sönder transmissionen efter ett tag.

Rätt däcktryck, bra sulor och en lagom tung gasfot kan minska förbrukningen mer. Med plattan i mattan går det få den minsta lilla pluttbil att dra som en stor :näsblod
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Diesel? Isf är dieselkraft.se bra grejer.

Har du erfarenhet av dom? Ja det är en 3,0 diesel.

Ädit: Det var ju dyrare än kcr.

En vanlig motoroptimering (chip eller mappning direkt i ECU:n), brukar landa på ungefär samma summor som en KCR-box. Fördelen är att man då kan mappa för förbrukning och inte ren effekt. Tyvärr finns risker med KCR iom att man då frångår vissa säkerhetsgränser vad gäller vrid och effekt, med resultat att man bränner motorn eller sliter sönder transmissionen efter ett tag.

Rätt däcktryck, bra sulor och en lagom tung gasfot kan minska förbrukningen mer. Med plattan i mattan går det få den minsta lilla pluttbil att dra som en stor :näsblod

Jo, jag bra på att eco-köra. Men jag behöver inte att bilen också kan köras på 3000 meter över havet. Kan ta en optimering för våra förhållanden.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att spruta in mer bränsle och öka effekten i en dieselmotor är en lätt sak men att motorn sen skulle dra mindre bränsle för att producera den effekt som krävs för en given hastighet tror jag inte på.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Att spruta in mer bränsle och öka effekten i en dieselmotor är en lätt sak men att motorn sen skulle dra mindre bränsle för att producera den effekt som krävs för en given hastighet tror jag inte på.

Jag hade KCR box i en Golf 4 1,9TDI. Förbrukningen var ungefär densamma men gasfoten blev lite tyngre med 115hk istället för 90. Blev en enorm skillnad på bilen.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Boxar är trams. Mappning / omprogrammering enda rätta.

Har du egr och partikelfilter kan du bli kvitt dessa och därmed spara både motor och bränsle.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade KCR box i en Golf 4 1,9TDI. Förbrukningen var ungefär densamma men gasfoten blev lite tyngre med 115hk istället för 90. Blev en enorm skillnad på bilen.

Jag har KCR i två bilar och visst gör det skillnad på effekten, men inte gör det nåt för bränsleförbrukningen inte.
Har även strömbrytare på den jag monterat själv så att jag kan stänga av den. Det är ganska bra när det närmar sig besiktning för den sotar också mer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Boxar är trams. Mappning / omprogrammering enda rätta.

Har du egr och partikelfilter kan du bli kvitt dessa och därmed spara både motor och bränsle.

Det krävs ganska mycket EGR innan du märker nåt på bränsleförbrukningen negativt, och en viss mängd EGR kan istället förbättra verkningsgraden relativt utan EGR. Lite grovt skulle jag hävda att EGR förbättrar verkningsgraden hos en dieselmotor ända tills du måste börja trottla i avgasröret för att öka andelen EGR

Beträffande partikelfiltret så sitter det ju fysiskt kvar på plats så där är väl den enda besparingen att sot inte behöver elds ut lika ofta när man kör utan EGR.

Visst kan man mappa om en motor till att bli mer bränsleeffektiv men det är inget man gör så lätt i en vanlig bromsbänk utan möjlighet att mäta cylindertrycket. Det är lite som att anlita en blind tandläkare, han grottar lite efter vad han kan känna med skrapan och hittar säkert nåt hål att slipa i men vet egentligen inte vad han gjort och det vet inte du heller.

Den enklaste förfarandet som jag är ganska säker på att KCR använder sig av är att helt enkelt låta spridarna stå öppna en lite längre tid. Säg att de lägger in en tidsfördröjning så att spridarna hålls öppna 20% längre tid. Det är ganska snällt för motorn eftersom de inte ökar det maximala cylindertrycket vid ett givet laddtryck och laddtrycket begränsas som regel av wastegate.
Ett annat alternativ är att öka bränsletrycket men då ökar man även det maximala cylindertrycket och ingen eftermarknadsfirma vet vilka marginaler som finns för att öka cylindertrycket i en diesel innan man får problem. Och man kan räkna med att motortillverkarna redan gått så nära maximalt cylindertryck som de vågar utan att skapa tillförlitlighetsproblem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Då är vi av olika åsikt Two stroke.

Ingen mår bra av att äta sin egen avföring, iaf inte bland motorer. Det motorn får i sig är ju luft med lägre syrehalt och högre Co/co2. Dock minskas NOx med denna "förbränning". Några oförbrända CH är det knappast tal om som återförbrukas.

Du kan givetvis inte välja bort partikelfilter i styrenheten och samtidigt låta det sitta kvar fysiskt. Det är ungefär lika smart som att slå ifrån syresensorn på en bensinmotor men ha kvar katalysatorer.

Kcr mfl boxar drar upp railtryck och reglerar på så vis bränsle. De är inte lika förekommande med den form av spidartidsjustering du anger, som är mer bekant från ex hojboxar. En commonrailspis har nånstans 3-8 insprutningstillfällen per förbränningscykel och 1800-2000bars railtryck. Uppe på injektorn sitter (iaf på en del) två 48v spolar á 20A. Hyggligt med ström. Att då börja laborera med tider kräver hygglig hårdvara. Inte vad jag sett hittills av "boxar".
Andra system kan ligga uppåt 150V och 20A (har testat)
Det är ju bara att titta fysiskt på hårdvaran och ställa sig frågan, "kan denna lilla skrutt reglera samma strömmar som denhär lådan med dessa kabrlareor ".

Railtryck är betydligt enklare. Tidigare var det motortempsensons värde som laborerades med. Riktigt yxiga.

Dieselmotorer trottlar i princip jämt för att få in egr. Egr sker under låg/dellast.

Samma info från en annan källa än mig
http://www.sttemtec.se/sv/effektboxar/effektboxar.php

För att vara kortfattad, boxar lurar givare, och höjer tryck. Det är bonnmeck/vedbod. Det vore väl sin sak att laborera med på en 60tals radpump med 180bars tryck. Det finns liksom marginal.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är vi av olika åsikt Two stroke.

Ingen mår bra av att äta sin egen avföring, iaf inte bland motorer. Det motorn får i sig är ju luft med lägre syrehalt och högre Co/co2. Dock minskas NOx med denna "förbränning". Några oförbrända CH är det knappast tal om som återförbrukas.

Du kan givetvis inte välja bort partikelfilter i styrenheten och samtidigt låta det sitta kvar fysiskt. Det är ungefär lika smart som att slå ifrån syresensorn på en bensinmotor men ha kvar katalysatorer.

Kcr mfl boxar drar upp railtryck och reglerar på så vis bränsle. De är inte lika förekommande med den form av spidartidsjustering du anger, som är mer bekant från ex hojboxar. En commonrailspis har nånstans 3-8 insprutningstillfällen per förbränningscykel och 1800-2000bars railtryck. Uppe på injektorn sitter (iaf på en del) två 48v spolar á 20A. Hyggligt med ström. Att då börja laborera med tider kräver hygglig hårdvara. Inte vad jag sett hittills av kcr..
Andra system kan ligga uppåt 150V och 20A (har testat)


Railtryck är betydligt enklare. Tidigare var det motortempsensons värde som laborerades med. Riktigt yxiga.

Dieselmotorer trottlar i princip jämt för att få in egr. Egr sker under låg/dellast.

Tyckande överlämnar jag åt dilletanter. Jag skrev aldrig att förbränningsverkningsgraden förbättras, det är den termiska verkningsgraden som förbättras tills man börjar skapa pumpförluster.

Om det är som du säger med KCR att de ökar trycket och inte tiden så vill jag bestämt avråda från allt bruk av KCR för ökar man vridmomentet med 20-30% genom ökat förbränningstryck så tror jag att ett flertal motorer skulle haverera ganska omgående.

Var monterar du KCR-boxen då? Sitter direkt på spridarna? Signalerna från ECU är ju inte 48 volt, mer troligt 5-12 volt. Inte så svårt att förlänga en digital signal med önskad procentsats.
Mina bilar har iofs inte common rail men på mina bilar sitter inte KCR-boxen direkt vid spridarna.

EDIT:
Om du tar bort partikelfiltret, klarar du fortfarande besöket på bilprovningen? En diesel med partikelfilter sprutar in bränslet senare än idealt för att hålla nere NOx som iofs inte mäts hos bilprovningen. EGR ger mer sot och en viss tändfördröjning så utan EGR men jag tror inte det räcker, så antagligen måste du mappa om så att du istället tänder tidigare än idealt för att få ner sot så du klarar dig genom bilprovningen och då är du över i den andra änden där du tänder för tidigt mot vad som är idealt istället för sent och vad är då vinsten?

Och du har fixat dig genom bilprovningen bara för att de inte mäter NOx.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
1. Bra. Tyckande är ovidkommande.
Hm. Blir verkligen den termiska verkningsgraden bättre av varm gas? Är det inte just temperaturskillnaden som efterfrågas. Nåväl.


Jo, styrenheten leverar den spänningen. Detta för att spridare är strömkrävande. Motsvarande strömbehov vid ca 5v blir uppåt 200A. Hade blivit meckiga kablar...
Två kablar, plus. En till varje solenoid och jord i kroppen.(Som exempe, vissa har återkoppling av nålläge osv)



box kopplas oftast mellan railtryckgivare och styrenhet samt ev. fcr ventil på CPx pump. Styrenheten får det värde drn "borde"ha och är nöjd. Boxen kranar på insprutningstryck


Moderna dieselbilar (nånstans efter tidigt 2000tal) kontrolleras avgasrening enbart via obd. Inga felkoder, allt fungerar. Allt ok. Grönt ljus, bock i protokollet. (har själv en 2006 och där görs inte mätning).

Allt motstånd efter turbo är av ondo.

Edit.
Ett väldigt enkelt klipp av en cr spridare.
https://youtu.be/NUvWnOd5lFw

De har rätt uppkäftiga spolar
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1. Bra. Tyckande är ovidkommande.
Hm. Blir verkligen den termiska verkningsgraden bättre av varm gas? Är det inte just temperaturskillnaden som efterfrågas. Nåväl.


Jo, styrenheten leverar den spänningen. Detta för att spridare är strömkrävande. Motsvarande strömbehov vid ca 5v blir uppåt 200A. Hade blivit meckiga kablar...
Två kablar, plus. En till varje solenoid och jord i kroppen.(Som exempe, vissa har återkoppling av nålläge osv)



box kopplas oftast mellan railtryckgivare och styrenhet samt ev. fcr ventil på CPx pump. Styrenheten får det värde drn "borde"ha och är nöjd. Boxen kranar på insprutningstryck


Moderna dieselbilar (nånstans efter tidigt 2000tal) kontrolleras avgasrening enbart via obd. Inga felkoder, allt fungerar. Allt ok. Grönt ljus, bock i protokollet. (har själv en 2006 och där görs inte mätning).

Allt motstånd efter turbo är av ondo.

Förbränningstemperaturen sjunker med EGR och därmed minska värmeförlusterna till cylinderväggar och det är även pga temperaturminskningen som NOx minskar med EGR.
HC och CO ökar med EGR dock är det ju inget större problem på en diesel.

Men styrenheten är väl ändå just bara en dator som bara skickar styrsignaler med nästan noll ström. Och sedan använder man relän och omvandlare där man behöver mer ström/spänning? Jag kan inte säga att du har fel men det låter så pass märkligt i mina öron att jag vill dubbelkolla det där.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men det är ju temperaturökningen som driver motorn. (Ju högre tempökning på den komprimerade bränsle/luftblandningen desto mer tryck driver vevaxeln)
På tal om litet problem på diesel så är ju värmeförlust en av den.
En lägre förbränningstemp med högre ingående gastemp kan ju inte bli effektivare? Eller var har jag missat i förbränningsmotorns arbetssätt?
Nej jag vill bestämt påstå att egr sänker effektivitet. Och har även fått detta bekräftat i mätcel. Däremot vinner vi i minskade NOx alldeles så. Men inte i mängd tillfört bränsle.
Som sagt, det trottlas för egr i detta fallet jag mätt.


Leta upp ett elschema över en Scania S8 (xpi) styrenhet och kolla hur magnetventil (piezoelektiska i det fallet, 150V) är kopplad. De heter V141 till V146 i schemat på 6cyl).

Om nu egr vore en vinst ställer jag mig frågande till att Scania lagt ner stor möda på att bli kvitt den på sin ena euro 6 motor.?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är ju temperaturökningen som driver motorn. (Ju högre tempökning på den komprimerade bränsle/luftblandningen desto mer tryck driver vevaxeln)
På tal om litet problem på diesel så är ju värmeförlust en av den.
En lägre förbränningstemp med högre ingående gastemp kan ju inte bli effektivare? Eller var har jag missat i förbränningsmotorns arbetssätt?
Nej jag vill bestämt påstå att egr sänker effektivitet. Och har även fått detta bekräftat i mätcel. Däremot vinner vi i minskade NOx alldeles så. Men inte i mängd tillfört bränsle.
Som sagt, det trottlas för egr i detta fallet jag mätt.


Leta upp ett elschema över en Scania S8 (xpi) styrenhet och kolla hur magnetventil (piezoelektiska i det fallet, 150V) är kopplad. De heter V141 till V146 i schemat på 6cyl).

En svala gör ingen sommar. Glöm inte kappa och bulkmassan samt hur temperaturen är fördelad över tid.

Måste du börja trottla en diesel så är du direkt ute ur matchen mot hög verkningsgrad. Även om vissa ändå tror sig kunna gå den vägen.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och så behövs det matas in diesel i avgastakten för att få upp temp för regenerering. Voine Voine.

Därtill trottlas det för att hålla uppe temp i katalysator.

Men åter till pudelns kärna.
Nej, någon styrning av spridare är inte aktuellt i boxar. Det skulle krävas komponenter som lätt överskrider boxens pris. Det leks med tryck.

I vissa "sofistikerade " fall av boxar leks det med vgt styrning på turbon också. Men fortfarande väldigt yxigt jämfört med original ecu.

Edit:här finns lite intressanta bilder. http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produkt-info.asp?fordon=Toyota_Hilux_3,0_D-4D_AUT_171_hk&vid=2995
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och så behövs det matas in diesel i avgastakten för att få upp temp för regenerering. Voine Voine.

Därtill trottlas det för att hålla uppe temp i katalysator.

Men åter till pudelns kärna.
Nej, någon styrning av spridare är inte aktuellt i boxar. Det skulle krävas komponenter som lätt överskrider boxens pris. Det leks med tryck.

I vissa "sofistikerade " fall av boxar leks det med vgt styrning på turbon också. Men fortfarande väldigt yxigt jämfört med original ecu.

Edit:här finns lite intressanta bilder. http://www.kcr.se/effektboxar/kcr-produkt-info.asp?fordon=Toyota_Hilux_3,0_D-4D_AUT_171_hk&vid=2995

Visst, men det är en väldigt begränsad tid som man går åt för regenereringen så den bränslemängden kan inte göra mycket i det stora hela.

Tycker inte den där länken besvarar en endaste en av mina funderingar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Visst, men det är en väldigt begränsad tid som man går åt för regenereringen så den bränslemängden kan inte göra mycket i det stora hela.

Tycker inte den där länken besvarar en endaste en av mina funderingar.



Du ser inte den lilla men något otydliga bilden på installationsexemplet?

Och det lilla kretskortet?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nej jag vill bestämt påstå att egr sänker effektivitet. Och har även fått detta bekräftat i mätcel. Däremot vinner vi i minskade NOx alldeles så. Men inte i mängd tillfört bränsle.
Som sagt, det trottlas för egr i detta fallet jag mätt.

Det gör det definitivt! Vet inte hur mycket det märks på en mindre euroasiatisk motor men på någon av Powerstroke, Duramax, Cummins märks det tydligt.

De nya maskinerna drar förjäkligt med diesel, runt 2 l milen men EGR-delete så kommer man ner mot nästan hälften av det + mer effekt samt gasrespons.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men åter till pudelns kärna.
Nej, någon styrning av spridare är inte aktuellt i boxar. Det skulle krävas komponenter som lätt överskrider boxens pris. Det leks med tryck.
[/url]
De som finns till min maskin styr spridare. Det är den enda input man kan ändra elektroniskt.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top