Alternativ till KCR box?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!

Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det gör det definitivt! Vet inte hur mycket det märks på en mindre euroasiatisk motor men på någon av Powerstroke, Duramax, Cummins märks det tydligt.

De nya maskinerna drar förjäkligt med diesel, runt 2 l milen men EGR-delete så kommer man ner mot nästan hälften av det + mer effekt samt gasrespons.

Precis! Min gamle cummins cr hade inga sådana och den var betydligt snålare än senare år.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!

Många klämmer ju på en box/chip bara och då sotar det fasen och som FettSnok säger så sjunker verkningsgraden. Den behöver ju även få ordentligt med luft men många struntar i det. Jag impas föga av dieslar som ryker mycket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du ser inte den lilla men något otydliga bilden på installationsexemplet?

Och det lilla kretskortet?

Otydlig var ordet, nej jag ser inte var den ska kopplas in.

Och vad bilden på kretskortet skulle säga vet jag inte heller? Vad får du får information från en bild av ett kretskort? Jag ser varken vilka kablar den ska kopplas in på eller hur den är programmerad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.

Högre bränsletryck ger mindre rök vid en given last. Men tar man ut mer last så visst, då ryker det mer.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Otydlig var ordet, nej jag ser inte var den ska kopplas in.

Och vad bilden på kretskortet skulle säga vet jag inte heller? Vad får du får information från en bild av ett kretskort? Jag ser varken vilka kablar den ska kopplas in på eller hur den är programmerad.

Boxen kopplas till två givare.

Kretsarna är inte kapabla att hantera strömmarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eftersom den inte påverkar öppningstider så blir det ju just mer bränsle.

Vad menar du? Vi pratar om två olika metoder men bägge ökar ju bränslemängden för att öka effekten. Kör man däremot i konstant fart är skillnaden alltså om det är som du säger att motorn går med högre bränsletryck och kortare duration än före modifiering.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad menar du? Vi pratar om två olika metoder men bägge ökar ju bränslemängden för att öka effekten. Kör man däremot i konstant fart är skillnaden alltså om det är som du säger att motorn går med högre bränsletryck och kortare duration än före modifiering.

Den går med samma duration men högre tryck. Ecu har ingen aning om att trycket är högre utan ger duration för ett lägre men inte sant tryck. Dock är det troligt att det ökade trycket enbart är vid områden med högre last, dvs trimlådan märker att ecu tillåter högre tryck, då adderas lite till utan att ECU fattar det.
Om det däremot är högre tryck under dellast, då kan ev ecu dra ner på duration inom ramen för adaption om den har closed loop feedback från en o2 sensor.

Härav problemen som inte är ovanliga med tätare regenerering eller igensatt dpf.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.


Läste inte alla inlägg ingående, borde kanske gjort det:) men bra svar från dig som vanligt:tummenupp
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top