Alternativ till Lap Timer för 149 kr

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Köpte idag detta stoppur på Clas Ohlson för 149 kr. Det manövreras manuellt från styret, lagrar 100 varvtider, visar snabbaste, långsammaste samt genomsnittlig varvtid. Den som lyckas montera det på styret så att den övre svarta knappen går lätt att komma åt har ett mycket prisvärt alternativ till en Lap Timer. För mig som inte har större krav på noggrannhet än 0,5 sek när jag tränar är det perfekt. Återstår bara monteringen. Kanske lättare sagt än gjort. Återkommer.

Bifogat

• 312439_Xw2.jpg
    312439_Xw2.jpg
    20.9 KB · Visningar: 158

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag tycker man har fullt upp ändå med att köra, fast det är ju prisvärt.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Jag tycker man har fullt upp ändå med att köra, fast det är ju prisvärt.

På rakan bör man kunna avvara tillräckligt med koncentration för att trycka på knappen. Det är ju kul/intressant att se hur tiderna påverkas av olika spårval, växellägen, utväxling etc.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
På rakan bör man kunna avvara tillräckligt med koncentration för att trycka på knappen. Det är ju kul/intressant att se hur tiderna påverkas av olika spårval, växellägen, utväxling etc.

Absolut men blir det tillräckligt exakt för att du ska veta om du vann 5 tiondelar på spårvalet i Sviestadsböjen eller pga lite hets vid trycket på knappen? :va

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Går det inte att sätta den upp och ner på styret vi handtaget så att du kommer åt den med tummen. Det borde ju gå rätt så enkelt? Då kommer iallafall knappen bara nån centimeter från handen. Ska nog införskaffa en sån också! Verkar enklare än att få igång den jag har!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
marcus nilsson skrev:
Går det inte att sätta den upp och ner på styret vi handtaget så att du kommer åt den med tummen. Det borde ju gå rätt så enkelt? Då kommer iallafall knappen bara nån centimeter från handen. Ska nog införskaffa en sån också! Verkar enklare än att få igång den jag har!

Jo, något sådan har jag tänkt mig. Frågan är hur man fixerar den vid styret. Buntband? Tejp? Gumminsnodd? Spackel? :rolleyes:

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Buntband känns ju som en bra lösning om det finns nåt på baksidan av stoppuret att fästa det i ett band kan ju fästas där snöret går in.
Nyteknik skrev:
Jo, något sådan har jag tänkt mig. Frågan är hur man fixerar den vid styret. Buntband? Tejp? Gumminsnodd? Spackel? :rolleyes:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Nyteknik skrev:

Har själv kört med stoppuret fast satt på styret. La först en ca. 1mm tjock gummibit på baksidan av uret, så att inte uret glider iväg, och spände sen fast det med buntband. Fungerar väl hyfsat, men tar bort koncentrationen från själva körandet. En laptimer är nog egentligen det enda raka om man verkligen är intresserad, och så kan ingen komma å påstå att man "fuskat" sig till några bra tider. Köp en! Det svider bara en gång i plånboken. ;)

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Hur skulle man kunna fuska till sig bra tider genom att ha ett stoppur istället för laptimer? :va Man använder ju den bara för egen del, exakta tider får man ju på kvalet och på tävlingen!
Lokke skrev:
Har själv kört med stoppuret fast satt på styret. La först en ca. 1mm tjock gummibit på baksidan av uret, så att inte uret glider iväg, och spände sen fast det med buntband. Fungerar väl hyfsat, men tar bort koncentrationen från själva körandet. En laptimer är nog egentligen det enda raka om man verkligen är intresserad, och så kan ingen komma å påstå att man "fuskat" sig till några bra tider. Köp en! Det svider bara en gång i plånboken. ;)

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
ja kan bygga om clahsolssons så du får en externknapp,, typ under gashandtaget/vid starten elle var man vill haden,,,

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Funkar nog bra och är bättre än gökur i depån

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Det låter smidigt!
Ny teknik, är det den stora blåa knappen som är start/stopp i så fall ska det ju inte vara så svårt att pricka knappen med vänstertummen på mållinjen.
MostWanted_NKPG skrev:
ja kan bygga om clahsolssons så du får en externknapp,, typ under gashandtaget/vid starten elle var man vill haden,,,

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
marcus nilsson skrev:
Hur skulle man kunna fuska till sig bra tider genom att ha ett stoppur istället för laptimer? :va Man använder ju den bara för egen del, exakta tider får man ju på kvalet och på tävlingen!

Nja, det förstås. Men hur som helst så är det trevligare med exakta tider än tider man inte e säker på att stämmer, och en tidtagning som man inte behöver tänka på när man är ute å kör.

Problemet med att ha stoppuret vid handtaget är att hitta en bra punkt på banan som man kan ha som märke, och som inte stör körningen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
marcus nilsson skrev:
Det låter smidigt!
Ny teknik, är det den stora blåa knappen som är start/stopp i så fall ska det ju inte vara så svårt att pricka knappen med vänstertummen på mållinjen.

Start på den svarta. Sedan den blå för varje varv.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024