Alternativ till Lap Timer för 149 kr

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
marcus nilsson skrev:
Det låter smidigt!
Ny teknik, är det den stora blåa knappen som är start/stopp i så fall ska det ju inte vara så svårt att pricka knappen med vänstertummen på mållinjen.

Start på den blå. Sedan den svarta för varje varv.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Rätt sjukt att detta finns orginal på Aprilia RS125, med en knapp montarad lagom för tummen... Men inte på en ända annan hoj!? :va

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Rätta mig om jag har fel, men blir det inte samma sak egentligen med en laptimer att man måste leta märken? Det är ju tryckknapp på de me?
Hur exakt blir det när man trycker själv +- några tiondelar måste man ändå räkna med när man inte använder transponder!
Lokke skrev:
Nja, det förstås. Men hur som helst så är det trevligare med exakta tider än tider man inte e säker på att stämmer, och en tidtagning som man inte behöver tänka på när man är ute å kör.

Problemet med att ha stoppuret vid handtaget är att hitta en bra punkt på banan som man kan ha som märke, och som inte stör körningen.

Last edited:

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Ok det ska nog kunna funka, men det hade vart bättre om man kunde använda den blåa på varje varv, men det funkar nog ändå. JAg ska jobba hela helgen så jag sticker nog till Klas ohlssons på måndag, se om man lyckas hitta en bra lösning till träningen på tisdag, ska du dit?
Nyteknik skrev:
Start på den blå. Sedan den svarta för varje varv.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
marcus nilsson skrev:
Rätta mig om jag har fel, men blir det inte samma sak egentligen med en laptimer att man måste leta märken? Det är ju tryckknapp på de me?
Hur exakt blir det när man trycker själv +- några tiondelar måste man ändå räkna med när man inte använder transponder!

Varför skulle man behöva leta märken med en laptimer? :va

Jag menar bara att en laptimer sköter sig själv och att den är mera exakt än när man själv försöker pricka samma ställe. På vilket sätt kan det kasta några tiondelar om man använder laptimer? Har man utplacerat det på en raka där hastigheten är +100 så är det väl nog mera 100-delar å inte 10-delar som det kastar, eller?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag skulle försöka fästa sockel på avtryckaren och på den något glasspinneliknande med superlim så att man får en förlängd avtryckare som man kan använda pekfingret till.

Bifogat

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    1.5 KB · Visningar: 281

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
marcus nilsson skrev:
Det låter smidigt!
Ny teknik, är det den stora blåa knappen som är start/stopp i så fall ska det ju inte vara så svårt att pricka knappen med vänstertummen på mållinjen.

Om du har kvar originalinstrumentet i din RS så funkar tidtagningen alldeles utmärkt i dem. Jag köpte en mottagare som "tar bort" knapptryckningsmomentet. Den är kompatibel med AIM´s sändare. Frågan är bara om det finns någon som tillverkar sådan mojar fortfarande.

/J

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Köp en laptimer istället. De kostar inte så mycket i sammanhanget och så känns det så mysigt proffsigt.

sandstream

Guest
Vad kostar en normal laptimer?
Monterar man en del av den vid start och mål?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
marcus nilsson skrev:
Ok det ska nog kunna funka, men det hade vart bättre om man kunde använda den blåa på varje varv, men det funkar nog ändå. JAg ska jobba hela helgen så jag sticker nog till Klas ohlssons på måndag, se om man lyckas hitta en bra lösning till träningen på tisdag, ska du dit?

Osäkert om jag ska dit på tisdag.

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
sandstream71 skrev:
Vad kostar en normal laptimer?
Monterar man en del av den vid start och mål?

Riktigt billiga får du för 15-1800:-, men de har lite sisådär funktion, de kan missa varv ibland. För 2100:- får du en AIM och då har du fördelen att nästan alla har en sån så du slipper sätta upp en fyr, det brukar ändå finnas en sån på varje race. Min kostade ca: 4000:- med PC interface och en massa roliga funktioner. Den är dessutom blå och snygg..

Knappa in "laptimer" på gurgel eller hasta la vista och se vad som dyker upp.

pilsner

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Pilsner skrev:
Köp en laptimer istället. De kostar inte så mycket i sammanhanget och så känns det så mysigt proffsigt.

Visst är det proffsigare med en Lap Timer. Men om jag kan få mina varvtider med 0,5 sek noggrannhet utan att det stör min koncentration och spara ca 1500 kr på köpet så känns det: :tummenupp

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Pilsner skrev:
Riktigt billiga får du för 15-1800:-, men de har lite sisådär funktion, de kan missa varv ibland. För 2100:- får du en AIM och då har du fördelen att nästan alla har en sån så du slipper sätta upp en fyr, det brukar ändå finnas en sån på varje race. Min kostade ca: 4000:- med PC interface och en massa roliga funktioner. Den är dessutom blå och snygg..

Ta kontakt med Triboman här på forumet, han gör en enkel och billig laptimer som funkar kanon...

http://sirius.mt.luth.se/~jlord/timer.htm

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jörgen Player Special skrev:
Om du har kvar originalinstrumentet i din RS så funkar tidtagningen alldeles utmärkt i dem. Jag köpte en mottagare som "tar bort" knapptryckningsmomentet. Den är kompatibel med AIM´s sändare. Frågan är bara om det finns någon som tillverkar sådan mojar fortfarande.
/J
"The Almight Sven" kan nog tillverka om man frågar snällt, Marcus hoj kanske t.om redan har en sånmojäng på sig eftersom det är Svens gamla?

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Jag har ju en som jag fick till som är kopplat till original intrumenten men jag vet inte hur den fungerar finns inga instruktioner och när finns en tryckknapp. men hur funkar det? Det måste ju finnas en transponder nånstans längst med banan i så fall, har man en egen med sig???
Jörgen Player Special skrev:

/J

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...