Ja, det kan man förmoda kommer fortsätta, kostnader skal styra att motorcyklisterna dödas i bil-räcken!
MC kollektivet´s organisationer, är i ärlighetens namn ganska aktiva i sina metoder att påverka samhället, på..
- SMC, har nästat sig in i United Nations Road safety Council, som en av MC specialisterna. I detta FN forum för trafiksäkerhet är FIM och
IMMA enda medlemmen som endast har MC på sin agenda. FIM har i vanlig ordning en anställd jurist som deltar på dessa möten. När han har förhinder tar hans chef mötet ( det är en Galen dansk på en svensk MC organisation). Sedan tog vi ett beslut i SMC och sa´att vi tar kostnaden för att vi altid är två personer från motorcyklisterna själva som deltar. (Det är sådant en medlems avgift går till också).
I FN mäter man bl a anat trafiksäkerhet i medlemsländerna på om man har "säkra vägar" dvs att en bilräckes väg är bra och ger +point!! Det vi har åstadkommit nu är att man har förstått att detta kan vi inte använde längre - Vi måste tänka om. Ett antal av värdens mest befolkade länder har t. ex. 95% av al trafik på MC - och då är bilräcken inte fiffigt..
Att vi lyckas plantera sådant låter enkelt - men, det rör sig om att rockera på forskning (bil trafik), regeringar, handelsavtal och dylikt som söker mellan politiska relationer etc..
Men, om Sverige fortsatt ska vara nummer ett i trafiksäkerhet - måste Sverige också följa och utveckla infra struktur vart vi inte slår ihjäl människor på MC?
MC kollektivets insatser blir noterad även i internationellt perspektiv..