Alu eller Carbon?????

kyssen

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Triumph sprint RS
Ska köpa ett nyt slipon,står då att välja mellan alu eller carbon.Är det gentligen någon större skilnad förutom priset??
Är det någon som har erfarenhet av Bos eller Sebring?? :confused:

FazArni

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-S
Tänkte ta och uppliva denna gamla tråd :)

Frågan är följande; finns det någon som helst skillnad ljudmässigt mellan rostfritt, kolfiber och titan.
Är på vägg att köpa slipon (LeoVince) och vill ha det mullrigaste ljudet som går att få med den. Det måste väl finnas någon sorts skillnad i ljud beroende på materiell :confused:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
FazArni skrev:

Frågan är följande; finns det någon som helst skillnad ljudmässigt mellan rostfritt, kolfiber och titan.
Är på vägg att köpa slipon (LeoVince) och vill ha det mullrigaste ljudet som går att få med den. Det måste väl finnas någon sorts skillnad i ljud beroende på materiell :confused:

Vad jag hört så ska Alu ge det mulligaste ljudet och rostfritt det vassaste/snärtigaste.

Någon som vet om det stämmer?

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
RSV_R skrev:
Vad jag hört så ska Alu ge det mulligaste ljudet och rostfritt det vassaste/snärtigaste.

vad jag kan säga av vad jag hört själv iof på olika bågar (motorer) men ändå så är kolfiber mullrigare (dovare) och alu är snärtigast. Rostfritt låter lite tungt (vikt) för att ha på en sporthoj. :)

Jonatan Frisk

When in doubt, gas it!!!!
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Yamaha R1
RSV_R skrev:

Jag tror aldrig vi kommer att enas om vilket slipon som ger fetast ljud, eller "rätt" beskrivning av alu, rostfritt och kolfiber....men för den som har tid kan man ju göra en egen liten fältstudie.

Sportrider har en hög ljudklipp från större delen av de slipon som finns ute på marknaden....gå in och avgör själv eller knäck en bärs, dra på stereon och njut av tonerna för ett ögonblick.....:yoparty

http://www.sportrider.com/tech/

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Det jag hade i tanke va att om man tar ett rör i de olika materialen och sedan knackar med en skruvmejsel så får man olika resonanser. Där Alu låter dovast, lägst frekvens på resonansen, och även rostfritt med den högsta klangen (frekvensen).

Men sen är det klart att om man snackar olika märken eller modell av slipon så skilljer det en hel del....

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Hoj
Yamaha R6
FazArni skrev:

Generellt brukar man säga att kolfiber ger ett dovare ljud medan dämpare med hölje av metall så som aluminium, titan och rostfritt ger ett lite vassare ljud. Om det är någon större skillnad mellan ljudet på dessa dämpare med metallhölje låter jag därimot vara osagt, då jag inte riktigt vet.

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Köp alu. Carbon trasas sönder så mycket vid lite för mycket nedlägg.
Alu karvar ju bara av material.

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
men hur snyggt är det o ha en dämpare med svetsfogar på? köp efter eget behag, de du tycker e snyggast innan klotning, för ramlar du ser båda ut som skiit,

FazArni

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-S
Först och främst tack för alla tips och inlägg.

Det verkar som att jag har bestämt mig och det blir ett alu slipon, mest för att priset är avsevärt billigare än både kolfiber och titan, samt det verkar som att det blir inte sådär jättestort skillnad i ljud heller.
Det med att det skadas vid ett eventuellt nerlägg behöver jag nog inte bekymra mig om då för på min hoj sitter de under sadeln, skadas dem så är det verkligen illa med hela hojen så det är inget som jag tagit med i beslut processen.

Nu är det bara att fixa hem det då det blir nog Ebay som jag köper det på, mest för att det är avsevärt billigare än i Sverige och då är frakt inkluderat
:banana

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Kör utan avgassystem, låter klart bäst, kostar inget heller, alla kommer vilja ha ett sånt "slipon"

FazArni

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-S
Ja det är ett väg att gå men jag har en känsla att farbror blå :mad: som bor på samma gata som jag uppskattar det kanske inte kl 5 på morgonen när jag ska till jobbet. Men självklart det är det billigaste lösningen :hihi

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
FazArni skrev:
Ja det är ett väg att gå men jag har en känsla att farbror blå :mad: som bor på samma gata som jag uppskattar det kanske inte kl 5 på morgonen när jag ska till jobbet. Men självklart det är det billigaste lösningen :hihi

PMa mig så ska vi se om jag inte kan fixa ett bra pris på ett leo slipon.

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
FazArni skrev:

Tänk tanken, Grabben (kyssen) la in inlägget 2003-10, fick första svaret 2006-03

Den som väntar på något gott,,,snyggt trådlyft förresten

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
Goose skrev:
Tänk tanken, Grabben (kyssen) la in inlägget 2003-10, fick första svaret 2006-03

Den som väntar på något gott,,,snyggt trådlyft förresten

ja man ska ALDRIG ge upp, och ska man llyfta trådar så ska man titta längs bak i listan... :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept