Alu-epoxy!

McGyver

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha
Ska fylla min krona med aluminium-epoxy för att förstärka den, ska borras...
Nu är bara problemet att jag inte hittar någon bra sådan i butik! :confused:
Någon som vet vart jag kan vända mig? Något speciellt märke kanske?

TAcksam för all hjälp! :corn
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fram med telefonkatalogen och ring runt till traktens plåtslagare, smeder och metallverkstäder.
Dom vet vad det finns för saker. Oftast har dom även sånt hemma i lager.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Du ska alltså fylla hålrummen i kronan med epoxilim (iofs med lite aluminiumpulver iblandat) och sen låta bärigheten hos detta vara avgörande för huruvida styret behåller en god kontakt med gaffeln eller inte? Finns det inte effektivare sätt att begå självmord? :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Så kallad kemisk metall kanske funkar..? Jag lagade en grej tillfälligt med sånt från Plastic Padding, och blev imponerad av hur stabilt det faktiskt blev.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Robban_C skrev:
Finns det inte effektivare sätt att begå självmord? :)
Han är väl vad han heter!! :hihi
Nej men det är väl bättre än ingenting??
Folk kör väl borrat utan att göra nåt alls? :näsblod
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det enda aluminium-epoxy värt namnet är Devcon F (eller Devcon F2 som är flytande). Kostar 700+moms för 500 gram. Säljs av t.ex. Ahlsell.

Aluminium-epoxy förstärker inte din styrkrona det minsta. Ska du förstärka ska du göra en helt ny i CNC-maskin eller svetsa på förstärkningar.
 

McGyver

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha
andersbrink skrev:
Det enda aluminium-epoxy värt namnet är Devcon F (eller Devcon F2 som är flytande). Kostar 700+moms för 500 gram. Säljs av t.ex. Ahlsell.

Aluminium-epoxy förstärker inte din styrkrona det minsta. Ska du förstärka ska du göra en helt ny i CNC-maskin eller svetsa på förstärkningar.

TAck för alla tips!! :) Det kommer nog bli bra!
Grejen är den att undersidan på kronan är inte jämn och jag måste fördela trycket där jag drar fast bulten, så någon egentlig försärkning blir det väl inte... Mer en utfyllnad för bultens och brickans plats.
 

Bifogat

  • Bild 023.jpg
    Bild 023.jpg
    133.7 KB · Visningar: 163

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Prylen är den att en utfyllnad är inte bättre än dess bärighet. När epoxin successivt trycks undan av trycket från muttern/skruvskallen så minskar förspänningen i skruven och vips har du ett styre som i bästa fall bara sitter löst men det kan säkert räcka för att skapa wobbel.
Köp eller tillverka en massiv krona istället.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag håller med om att det absolut bästa är en massiv styrkrona.

Men min egen erfarenhet hittills säger att utfylld styrkrona håller det med.
Jag fyllde mina håligheter i styrkronan med epoxy. Och det har funkat fint.
Her plockat isär allt nu under vintern efter 1 säsong och den visar inga tendenser på att ge efter eller spricka.
 
Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
McGyver skrev:
TAck för alla tips!! :) Det kommer nog bli bra!
Grejen är den att undersidan på kronan är inte jämn och jag måste fördela trycket där jag drar fast bulten, så någon egentlig försärkning blir det väl inte... Mer en utfyllnad för bultens och brickans plats.
Ska du borra i den där (trots allas varningar) se då för fan till att borra i mellan "förstärkningarna" annars är kronan helt slut, kanske en självklarhet, men man vet ju aldrig, det finns ju folk... :3freak
 

Maja

Gillar kossor.
Gick med
17 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Fajtör-kavva i delar. Igen.
Kan säga att jag kör med borrad + ifylld krona och testade faktiskt hållbarheten hos kronan i lördags genom att köra ner styret i en kohage och böja det till en vev. Inte ett märke på varken kronan eller raisern efteråt. Mycke grejer pajade vid det tillfället, men inte kronan. Har kollat skevheten efteråt samt ev sprickbildningar, men inget. Visst, jag röntgade aldrig så det kan ju finnas saker man inte ser på ytan, men...

Nog tror jag att det håller om man är noggrann.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Maja skrev:
Visst, jag röntgade aldrig så det kan ju finnas saker man inte ser på ytan, men...
Röntgen...Där sade du något.
Nästa gång jag plockar loss kronan skall den med till jobbet. Ska röntga den i dom allra senaste maskinerna och leta efter sprickor.
Damn good idea.. :tummenupp

Har tillgång till röntgen på jobbet för alla som undrar.
 

McGyver

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha
Jabben skrev:
Ska du borra i den där (trots allas varningar) se då för fan till att borra i mellan "förstärkningarna" annars är kronan helt slut, kanske en självklarhet, men man vet ju aldrig, det finns ju folk... :3freak

Jo, om jag borrar... vilket fallet nog blir då studentekonomin inte är allt för fet och folk jag har lyssnat med inte har några större missnöjen med sina borrade kronor, då kommer jag självklart att borra mellan förstärkningarna, ja! Men det är sant, det finns ju folk... men tack ändå för tanken! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet inte ifall det spelar så stor roll hållfasthetsmässigt (stavning ?) men..
Jag gjorde som så att jag borrade hålen i kronan innan jag fyllde på med alu-epoxy.
Jag tejpade på målartejp på bultarna som skulle sitta i kronan. Och sen lät jag dom sitta kvar i hålet medans jag hällde på epoxy.
På så sett fick jag hål i epoxyn utan att behöva borra i det.
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
McGyver skrev:
Ska fylla min krona med aluminium-epoxy för att förstärka den, ska borras...
Nu är bara problemet att jag inte hittar någon bra sådan i butik! :confused:
Någon som vet vart jag kan vända mig? Något speciellt märke kanske?

TAcksam för all hjälp! :corn


Finns amerikanskt 2 komponent märke på Clas Ohlsson som jag själv använt och som motortrimmarna brukar använda för plastning av topplock.Tror det heter JD.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top