Aluminiumkedjehjul?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kedjehjulet på en gammal cross jag renoverar föll i bitar lite dramatiskt och jag hittade snabbt ett dito i aluminium i lådorna men är det verkligen ok med ett kedjehjul i aluminium?
 

Bifogat

  • E05D6EB2-2D81-4A1E-ADD6-FB1276DEC7C5.jpeg
    E05D6EB2-2D81-4A1E-ADD6-FB1276DEC7C5.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 56

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tänkte först att detta måste vara typ ett AI-genererat inlägg där avsikten varit att skriva aluminiumdrev.

OnTopic kan jag bara säga: testa och se vad som händer?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tänkte först att detta måste vara typ ett AI-genererat inlägg där avsikten varit att skriva aluminiumdrev.

OnTopic kan jag bara säga: testa och se vad som händer?
Ordet smakade fel så jag skrev det flera gånger för att smaka, men det kändes ändå som fel ord, tror du ett kedjehjul i aluminium skulle skada kedjan?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Stål är hårt. aluminium är mjukt. Kedjan lär inte bry sig. Att minska ofjädrad vikt är inte fel. På en tävlingsmaskin är livslängd och slitstyrka av underordnad betydelse. Bara skiten håller i mål.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det fanns kedjerulle att köpa på Biltema förut. Den verkar inte finnas kvar. Men 24MX har en variant.

 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, det funkar. Ger lite mer (o)ljud men det spelar nog ingen roll på en gammal cross.

Kuriosa: På min "nya" hoj sitter vad som uppenbarligen är ett hjul från en inline (landskrisko). Jag hade inte valt det men det verkar funka så det får väl sitta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, det funkar. Ger lite mer (o)ljud men det spelar nog ingen roll på en gammal cross.

Kuriosa: På min "nya" hoj sitter vad som uppenbarligen är ett hjul från en inline (landskrisko). Jag hade inte valt det men det verkar funka så det får väl sitta.
Där sa du nått!!! Jag kanske kan skaka fram ett gammalt skateboardhjul!!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Varför det? Det finns ju hjul för typ en hundring ett skateboardhjul är knappast billigare.
Och dessutom skulle jag hellre köra med aluminiumrullen än ett skateboardhjul som har alldeles för stor diameter.
Det finns små, ramphjul? Gathjul? Kanske ett färgmatchat med logga. Töntigt? Ja kanske. Aluminiumkedjerullen är iaf diskret snygg, bara den inte nöter onödigt på kedjan.

Visst kan jag köpa en rulle, men jag har plöjt ner stålar i att renovera dessa två crossar och gillar att använda delar som finns hemma. Om det går.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu när jag vädrat garaget och piggnat till undrade jag plötsligt vad jag höll på med, beställde en ny nedre kedjerulle av originaltyp såklart.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top