Amatör lökfrågor!

Karl1973

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
ninja
Tjena alla!

har lite frågar angåande min hojj...

ska ta körkort, men köpte hojjen idag då min kompis skulle åka iväg utomlands hehe, körde runt lite i parkeringen nyss = )

1, när jag startar den så ger den gas automatiskt, utan att jag gasar?beror d på choken? provar dra upp o ner på den men varvtalet går inte HELT ner

2, när man stänger av hojjen, vad mer ska man stänga av?el tänka på, bensin grejen?vet inte vad allt heter, fick ingen instruktions bok, vet nån var man kan ladda ner?

3, hur ofta ska man underhålla den?alltså smörja in kedjorna osv oljan?om man kör 1-2 tim per dag..

Tack på förhand, vore schysst om någon svara :banana

kawasaki ninja

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Instruktionsboken..........

....har de svar du söker.

KentW

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Har inte stenkoll på ninja-modeller men hittade nedanstående iaf:
Ninja650R.pdf
Ninja Forum

Släng gärna fram modellbeteckning, årsmodell o sånt så det blir lättare..

edit: utelämnade pajerna...

Last edited:

Karl1973

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
ninja
....har de svar du söker.

KentW

Förutom att han sa att han saknade instruktionsbok. Läsa innan man skriver, är som att torka sig innan man skiter eller vad? :arsele

skrev till det 1-2sek efter, stog inte när han svara :rolleyes:

men vet du var man kan ladda ner ett?

1. Naturligtvis ska varvtalet gå ned till 0 när du startar den. Att trycka på dödaren brukar ge åsyftat resultat. Ett alternativ för den händige är att ta bort samtliga tändstift samt batteri.

2. Det är bra att stänga av bensinen också så att inte den fortsätter köra. Då är den helt slut när du ska åka iväg igen (kallas på hojspråk att hojen är "tröttkörd" och därför inte går som den ska).

3. Kedjorna, av vilka du bör ha minst fyra, ska du smörja in dagligen. Oljan räcker det med att du smörjer in en gång i månaden.

tack för svaret the stig. ska ner o kolla på den..

schysst forum

kommer nog med några frågor till snart :D

Last edited:

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
stäng av elen samt tändningen. vissa äldre hojar ska man stänga av bensinkranen på, men tvivlar att det är så på din.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
TS skrev:
Tjena alla!

har lite frågar angåande min hojj...

ska ta körkort, men köpte hojjen idag då min kompis skulle åka iväg utomlands hehe, körde runt lite i parkeringen nyss = )

1, när jag startar den så ger den gas automatiskt, utan att jag gasar?beror d på choken? provar dra upp o ner på den men varvtalet går inte HELT ner

2, när man stänger av hojjen, vad mer ska man stänga av?el tänka på, bensin grejen?vet inte vad allt heter, fick ingen instruktions bok, vet nån var man kan ladda ner?

3, hur ofta ska man underhålla den?alltså smörja in kedjorna osv oljan?om man kör 1-2 tim per dag..

Tack på förhand, vore schysst om någon svara

1. Det kallas tomgång, nåt som alla fordon går på när man inte har växel i och motorn är igång.

2. Antingen med dödarknappen (röd brytare på höger styrhalva oftast) eller vrida av nyckeln i tändningslåset.

3. Smörja kedja görs vid behov. Byta olja varierar från hoj till hoj men en par gånger per säsong brukar vara bra.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Att den går lite ojämt kall är nog normalt. Smöja kedjan när den är torr... byt olja var 600:de mil borde räcka(och kanske överdrivet).... jag har de i min servicebok i alla fall på en ninja 1000 -04... bensinkran behöver du inte stänga av är jag ganska säker på, och stänga av med nyckel blir bra och även startknappen om man vill..

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
skrev till det 1-2sek efter, stog inte när han svara :rolleyes:

men vet du var man kan ladda ner ett?

tack för svaret the stig. ska ner o kolla på den..

schysst forum

kommer nog med några frågor till snart :D

tror inte du märkte att han driver med dig. vilken hoj har minst 4 kedjor? wakey wakey...

trist bara att folk inte kan ge seriösa svar till en som inte vet och behöver svar. bara töntigt med dumförklarande av någon som uppenbarligen har en klar anledning till att inte vara så kunnig.

the stig... va du professor i hojologi när du va mc-färsking eller? :va

2. Antingen med dödarknappen (röd brytare på höger styrhalva oftast) eller vrida av nyckeln i tändningslåset.

va tvungen å fixa hojen lite snabbt på en honda-verkstad i tyskland på en resa förra året och då sa meksnubben att man helst inte skulle använda dödarknappen om det inte verkligen var nödvändigt. han förklarade varför men jag minns fan inte vad det va. :va

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Min Thunderace har tre och FZ:an har faktiskt fyra.

syftar du på kedjor i motorn nu eller? tror nybörjaren syftar på själva drivkedjan som går till bakhjulet från motorn. bara ett smartarsle ifrågasätter den frågan.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0