American Chopper byggd turbo Sporthoj

Häftigt att de bygger något annat än överstylade glidare men i detta fall får jag inte ihop designspråket, verkar halvfärdigt och hafsbyggt:

* Bakramen och fästet för sadeln passar inte in i linjerna. Skall man ha sporthojsbak så passar inte den klassiska Y-röramsdelen.
* Vadå fejkat luftintag på plenumet.:zpy
* Stora performaceharleys skall ha kompressor med stor tratt inte turbo med K&N filter.
* Kåpans matchning mot främre delen av ramen skall vara tight.
* Insidan av kåpan uppe vid instrumenteringen kan inte vara färdig.
* Är allt annat svart kan inte transkåpan vara i krom.
 
Rätt snygg ändå.
Men som sagt, varför sätta rören på plenumet på det där viset? Osnyggt. Om de inte leder in till ngn typ av kylmantel, luffarIC s.a.s.
 
Hade som sagt varit snyggare med rå alu än krom på denna hoj. Öht tycker jag att krom på alu ser tårtigt ut
Ang luftintaget till plenum, det kan ju vara så att det är en kombinerad IC och plenum.
Lite som på Trask-kiten till HD.

Med tanke på de vanliga tunga yxlösningarna som OCC-hojarna brukar ha, så tycker jag ändå att det var uppfriskande med denna hoj. De kan ju uppenbarligen om de vill!
 
Last edited:
Vill man se en annan sporthoj med potent Harley-pattern motor, så sök på Bradley Everhart på YT.
Det är mig veterligen ett Busa-chassie med 120" (ca 2-liter) S&S-motor och procharger-kompressor vilken ger ca 245 rwhp.
Filmerna är dock från 2010. Enligt forum är han ifärd med en ny större motor.

http://www.lta-lsr.com/SiteImages/30.jpg
 
Ja tycker den ser helt okej ut. turboladdade radfyror är ju inte direkt udda längre så de får väl folk se nog av ändå
 
Det som stör mig är dom där v-motorerna för dom har inget annat att sätta på ramen..
dom har några hundra sådana på lager som dom använder flitigt till alla byggen.

ser man i klippen att dom kommer med en ram och två hjul, kort där efter kastar dom in en v-motor allt från lagerhyllan av samma märke å modell, inga förändringar förutom att dom nu kallar det en sporthoj ;)
 
Här är bygget! Tyvärr är det reklam i början på alla delar.
Som vi misstänkte sitter det en liten IC i anslutning till trottelhuset.

http://dsc.discovery.com/tv-shows/american-chopper/videos/superbike-sit-down.htm#mkcpgn=fbdsc32

Undrar om de ändrat ngt på förspång/rake på sporthojsgaffeln.
Med tanke på de bygger ramen på deras vanliga choppermanéer så utgår jag från att de inte kör med en framgaffelgeometri som tarvar deltabox-styvhet.
 
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.
 
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.

Jag håller med, alltid väldigt lite fakta om hojarna och byggandet i dessa program, så jag brukar sällan annat än strökolla. 90% drama.

Vad gäller denna hoj fick jag samma intryck som du, att de slentriankör med sina lösningar som de är vana vid och har maskinpark för. Den massiva svingen tex, då slapp de tillverka en svetsjigg.
Fästena för kåpan verkar de göra i massiv rundstång :tungt
Samma med ramfästena i bakkant på motorn, massivt stål där med.
Känns synd med så tunga detaljer när man åas använder en massa dyra highperf.detaljer, som tex den mycket lätta Öhlinsgaffeln, Brembobromsarna etc.
Inte riktigt genomtänkt. Verkar vara mer viktigt med looks och att visa upp de artspecifika komponentvarumärkena som hör ihop med sporthojar.

Men det är uppenbarligen bra TV, hela koncepten med företagsbeställda theme bikes går ju uppenbarligen runt.
 
Den va ful snygg.

Men vist byter man ut kåporna + ramen så kan det säkert bli något.

Gör man svingen ur ett stycke ALU kan man ju lika väl fortsätta & göra hela ramen ur ett stycke.

Ibland blir man så trötta på dom, vissa delar helt genomtänkta medan andra saker slänger dom bara ihop för att få ihop något.
 
Det ser ju ut som att de utgått från en av deras vanliga harleyramar, byggt en lite annorlunda bakram och en egen sving. Sedan bara hängt på diverse sporthojsdelar lite slumpmässigt utifrån var de fått plats utan att behöva ändra något mer på ramen för att snabba upp byggprocessen så mycket som möjligt.

Hela kåpan fram sitter ju åt skogen för långt fram. Hade de kanske kortat avståndet mellan tanken och styrhuvudet några centimeter och totalt skippat kåpan kanske det sett ganska ok ut.

Det mest positiva med den nu är väl att den trots att den är amerikansk inte har kromade billetfälgar.
 
När man såg att det handlade om OCC utgick jag direkt från att behöva vomera, men den ser faktiskt inte så hemsk ut, bort med kromet och ge den en ordentlig smäll både fram och bak så det ser ordentligt ut.:smasha
 
Jag kollade på avsnitten när de byggde hojen och reagerade på att de använde vanliga standardkåpor från en R1:a samt lyktor, inget eget alls. Svingen skar du ut i ren alu i sin vattenskärmaskin. Vet inte hur det är med hållfastheten i en sån produkt men en svetsad borde blivit mycket lättare. Sen var det som vanligt jättebråttom med bygget så man fick ingen info alls om hur den presterade, något som jag som kund hade varit mer intresserad av än kromade fiskmåsar.

Jag följer också American chopper, dom sa i avsnittet att hojen skulle till kund snabbt o sen skulle den tillbaka till shopen en vecka senare då dom skulle provköra och tuna den om jag uppfattade det rätt. Tyckte den blev rätt ball.
 
Näää. Performance är mer vad NCR pysslar med på duccarna i min bok. Dvs stilfullt jaga bort onödig vikt och på med fina chassi-krejerna, snobbiga bromsar, fina dataloggers, etc. Klart att OCC gubbarna kan bygga roliga grejer, men då är det inte sporthojar och duccarna jag tänker på.
 
Av vad jag läst på Amerikanska sporthojssidor om OrangeCounty Choppers Sportbike så verkar den ha allt för många brister för att kunna hanteras på bana.Ögongodis och tyvärr inget annat som någon sa på en Ninja sida ...



Tror att Batmans hoj skulle klara sig ganska väl mot ovanstående bling bling hoj ...

 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top