Amerikaners vapenfixering

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
4-6 jaktvapen är det nu för tiden, iofs många som har vapen sen innan. Tycker inte det var speciellt svårt att få licens för en picka.. skriva ett enkelt prov, träffa en tavla någorlunda bra= klart. I sverige finns inte heller någon begränsning vad gäller antalet vapen, jag vet folk som har licens för 15-20pickor. Det kom för några år sedan nya regler som gör att licensen behovsprövas efter 5år, dvs om du inte använt vapnet regelbundet i organiserad form så dras tillståndet in. Det är skytteklubbarna som skall skriva intyg till polismyndigheten.

Just det, så var det :tummenupp tog examen i våras så jag borde kunna det :gnissla

Men man måste vara med/aktiv i skytteförening för att få pickadolllicens?
Det är väl en 22a som gäller i början?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
NRA leddes under en massa år av Charlton Heston (f.d. skådis) men han
är född i USA (Evanston, Illinois). Han ligger för övrigt och vegeterar nånstans med fullt utvecklad Altzheimer.:arsele

Försöker undvika att namnge personer på intärnättet.
Hade för mig att han var rumän..
Fel som fan.
Gör inget.
Jag är van.

Vapenlagarna skiljer från stat till stat. I NJ var det lite struligt att skaffa stål, men i Wisconsin kan jag gå och köpa ett järn på lunchen. Hagelbrakare säljs på WalMart...
Visst kan det ses som skrämmande att vem som helst som är ostraffad kan gå och köpa ett vapen, men det är något speciellt med känslan att man faktiskt får bestämma själv om man vill ha ett vapen i huset, om man vill köra hoj utan hjälm osv...
Om jag inte minns fel, så var hagelvapen licensfria i Norge länge.
-80 tal?

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Jag säger som Chris Rock.

"Gun control? We need bullet control! I think every bullet should cost 5,000 dollars. Because if a bullet cost 5,000 dollars, we wouldn't have any innocent bystanders."

I WOULD SHOOT YOUR PUNK ASS.... if I could afford it.

:D :D

Last edited:

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Om jag inte minns fel, så var hagelvapen licensfria i Norge länge.
-80 tal?

Tjejens farsa snackade något om att hagelgevären gick att köpa utan licens i norge men inte amunitionen, men i danmark så var det tvärt om, amunitionen var licensfri men inte gevären. :tummenupp
Så om man orkade resa runt lite så gick det att få ihop ett litet vapenpaket

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Försöker undvika att namnge personer på intärnättet.
Hade för mig att han var rumän..
Fel som fan.
Gör inget.
Jag är van.
Bara för att vara förtydliga så var den lilla smileyn inte ämnad för dig utan den gamle skådisen - han är och var ett riktigt stolpskott.
En rätt intressant intervju med honom finns att beskåda i "Bowling for Columbine"...har jag för mig..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Halvtumstudsare har jag pangat!
vanlig repeterstudsare med friliggande system i kaliber .50BMG.
Nästan rekylfri.
Faktiskt.
Användbar träffbild på en kilometers håll, med en klåpare (jag) bakom kolven.
Används till at skjuta blindgångare.

Detta är rejäla skjutvapen:
[YOUTUBE-ID]7FCY3_5Bg1M[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]j7Vt0mr2sjE[/YOUTUBE-ID]

Tom knapp har jag sett irl. tillsammans med Jocke Smålänning.
Imponerande!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har skaffat ett sånt här att ha mina vapen i, när jag får tummen ur och skaffar några, så satans dyrt att vara både jägare och motorcyklist :huvet :huvet

Behöver inte vara så CP-dyrt.
Vilken typ av jakt tänker du syssla med?

Det man "behöver" är en hagelsprakare - Förslagsvis en bock, cal 12, med 1/4 och 1/2 trångborrning. Utkastare och annan extrautrustning är meningslöst.
Hårdkromade pipor är bra.

En hyfsad studsare - .308W dräper allt utan att vara dyr på amunitionen eller slåss.
Riktmedel skulle jag föreslå ett högkvalitetssikte utan extrautrustning.
Själv använder jag ett rödpunktsikte och är nöjd.
Ett fast 4X42 är lagom annars.
Skall du dräpa fågel eller svin med studsaren, så är 8X52 inte fel.

Begagnade .22or (Brno rockar!) är värda sitt pris om man skall ha övningsbössa.
.308 är prisvärt till jakt, men övningsskjuter man mycket, så blir det dyrt..
Och öva skall man.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Behöver inte vara så CP-dyrt.
Vilken typ av jakt tänker du syssla med?
.

Ja, jag hade tänkt mig en bock, tolva med kvarts och halv borrning,
Till rådjur, räv och fågel.

Jag är mest sugen på en 6,5a till bockjakten, tydligen billigaste övningsskotten i den kalibern, det är den enda klass 1 studsaren jag har sjkutit och jag är lagom tillfredstäld med rekylen.:) Skjöt upp med 6,5 x 55, skjöt även guld på älgen så skjuta kan jag :)

En 22a är den nog också meningen att jag tänkte köpa i framtiden, nån halvgammal repeter med nån kikare på. Tänkt till kråka, skata, kaja, hamster och annat småvilt. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, jag hade tänkt mig en bock, tolva med kvarts och halv borrning,
Till rådjur, räv och fågel.

Jag är mest sugen på en 6,5a till bockjakten, tydligen billigaste övningsskotten i den kalibern, det är den enda klass 1 studsaren jag har sjkutit och jag är lagom tillfredstäld med rekylen.:) Skjöt upp med 6,5 x 55, skjöt även guld på älgen så skjuta kan jag :)

En 22a är den nog också meningen att jag tänkte köpa i framtiden, nån halvgammal repeter med nån kikare på. Tänkt till kråka, skata, kaja, hamster och annat småvilt. :)

6,5 duger.
.308 tycker jag är trevligare.
Betydligt bättre utbud av kulor, mycket mer kraft, inte farlig rekyl.
Antagligen en av de mest effektiva kalibrar som finns!
Har själv en helstockad Carl-Gustav i 30-06.
Tycker om den, men de få m/s man tjänar på 30-06 får man igen i rekyl..
Dessutom trivs inte patronen i korta pipor - Vilket .308 gör.

Limez

Gick med
10 Jun 2005
Hoj
6,5 duger.
.308 tycker jag är trevligare.
Betydligt bättre utbud av kulor, mycket mer kraft, inte farlig rekyl.
Antagligen en av de mest effektiva kalibrar som finns!
Har själv en helstockad Carl-Gustav i 30-06.
Tycker om den, men de få m/s man tjänar på 30-06 får man igen i rekyl..
Dessutom trivs inte patronen i korta pipor - Vilket .308 gör.

Hur är det med köttförstörelsen på råbock, om man jämför 6,5 och .308?

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Finlands vapenlagar är nästintill lika liberala som USA:s.
Synd att man inte bor där, skulle vara fränt att ha jaktlicens på armborst.
Såg någon dokumentär för länge sedan från USA, en snubbe som öppnade konto i en bank fick sig en hagelbrakare som tack.
Bara att gå över vägen till vapenaffären och hämta ut en :)

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Just det, så var det :tummenupp tog examen i våras så jag borde kunna det :gnissla

Men man måste vara med/aktiv i skytteförening för att få pickadolllicens?
Det är väl en 22a som gäller i början?

Jo, det är skytteföreningen som skriver intyg till polisen. Det finns dock en del oseriösa klubbar, liknande de golfklubbar som typ bara finns på papper. Tror inte att det finns någon regel som säger att man måste börja med en .22:a? Tror att det är "behovet" som styr, fast iom att .22 oftast används flitigast så är det väl naturligt att börja där. Jag känner dock ett behov av en .50 revolver, måste nog gå med i en "pappersklubb"....:confused:

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Hoj
HD Bobber -06
Vapenlagarna skiljer från stat till stat. I NJ var det lite struligt att skaffa stål, men i Wisconsin kan jag gå och köpa ett järn på lunchen. Hagelbrakare säljs på WalMart...
Visst kan det ses som skrämmande att vem som helst som är ostraffad kan gå och köpa ett vapen, men det är något speciellt med känslan att man faktiskt får bestämma själv om man vill ha ett vapen i huset, om man vill köra hoj utan hjälm osv...

Japp, det vet jag. Men tittade du i tråden som jag länkade? Att man som privatperson får äga 2 automatkarbiner, och ett pumphagel och några revolvrar o pistoler....det e faktiskt sjukt. :näsblod

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Såg någon dokumentär för länge sedan från USA, en snubbe som öppnade konto i en bank fick sig en hagelbrakare som tack.
Bara att gå över vägen till vapenaffären och hämta ut en :)

Enligt filmen så var det så, men i verkligheten låg vapen lagret 30 mil från banken och det var inspelat under flera veckor... Moore gör roliga filmen men allt ska inte tas som sanning....

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Både Norge och Danmark har helt fri effekt på luftvapen, så där är det fortfarande liberalare.

I Sverige är gränsen 10 Joule :gnissla tom lägre än England som är ett våldsamt restriktivt land.

Läste att man kan få upp till 20års fängelse där för innehav av luftrevolver med tryckpatroner. Detta för att de enkelt kan borras upp och användas i cal.22.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Så jävla rätt! Jag har jobbat i New York i totalt åtta månader och den svenska mentaliteten som jag själv är skadad av är lite bisarr. Vi vill nästan att det ska vara bestämt vad vi får och inte får göra för att vi ska känna oss trygga. Får man göra hur som helst, t.ex. köpa en Vodka i snabbköpet, så känns det lite konstigt.

Jag blev nästan utskrattad när vi snackade om "leathers" och att jag nästan alltid kör med skyddsutrustning. Där hade vi 28 grader i februari en gång så sommaren är grymt varm, samma breddgrad som Madrid, så då är det inte helt aktuellt med skinn jämt. Men att man ska kunna få bestämma det själv utan 10000 moraltanter som ska tala om vilken dålig människa man är skulle inte kunna hända där.

Läs "I trygghetsnarkomanernas land", en klart tänkvärd bok om Sverige.

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
I Sverige är gränsen 10 Joule :gnissla tom lägre än England som är ett våldsamt restriktivt land.

Och på halvautomatiska luftvapen är gränsen i Sverige 3 Joule. Tänkte köpa en 5-skotts Steyr luftpistol för att träna standardpistol hemma i garaget. Men det går inte utan licens, som dessutom måste förnyas vart femte år med licensavgift som följd.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024