Amerikanska ammunitionslådor till packlådor, för 600kr..

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tjabba tjena, eftersom jag är en fattig student och inte har råd med de fräsigaste touratech lådorna för 12,000 så hade jag tänkt att göra en budget version på 828kr!!!

Receptet är 2st amerikanska ammunitionslådor för 300kr/st och 6 meter plattjärn för 228kr!

På första bilden är en av delarna som lådorna/lådan ska skruvas fast i. Den sitter på så vis i 2 st av pakethållarens håll närmast sadeln. Tack vare dens längd så ska den kapas, alternativt vikas utåt för att ge mer stöd på själva lådorna, tror det andra alternativet är att överväga.

På den tredje bilden ser ni den andra delen som är fastskruvad i passagerarfotstöden.
Kommer att skruva tillbaka stöden senare då det kommer gå att skjutsa med dessa väskor.
Den andra delen ska skruvas fast i den första delen i en vinkel så den hamnar i kant med regskylten, för att ge den bästa hållbarheten och inte skymma själva skylten..

På 4:de bilden syns lådorna vilka rymmer 36L tror jag och går att köpa på internetsajten www.rodastjarnan.com mycket bra leveranstid på sina grejer, osv.

Kommer att uppdatera om hur det går med bygget och sen hur det tillslut blir, hoppas på ett riktigt lyckat resultat! :)

Hojen är en Africa twin -93.

600490_396967810423783_1615390907_n.jpg

992883_396967867090444_900644208_n.jpg

11520_396967840423780_1668966701_n.jpg

421899_395647547222476_721350594_n.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skall du täta dem eller är de redan täta från början?

Annars skulle nog ett lager "bedliner" (eller vad f*n det nu kallas i Sverige) passa bra. Sen lite tätningslist till t.ex. fönster uppe vid locket.

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Vill påpeka att låderna du har på bilden inte finns kvar i sortimentet hos dom, tror du köpte två av tre sista förut.
men för att folk ska veta vilka lådor det är, lådorna är tillverkade till M430 HEDP (high-explosive, dual-purpose) granater för MK19 granatkastare. det som även fungerar i storlek är 12,7mm tung KSP lådor även om dessa är mindre.

//waldorf (MÖP)

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
Hur hade du tänkt fästa lådorna i fästena? Bör ju göra det relativt smidigt att ta loss de :) Kanske bultar med vingmutter? något sånt här?
Bult - bricka - insidan utav låda - bricka - bult - fäste - bricka - vingmutter
:tuttar
Blir nog fett med de lådorna på den hojen iaf!

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Klart coolt projekt! Skall definitivt följa dina framsteg.

Det enda som behövs sedan är att du lackar om hojen i matt olivgrönt så den matchar lådorna. Då får du högsta betyg av mig. :tummenupp

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Synd. Och jag som skulle börja semestern i morgon med att åka ner till Röda Stjärnan för de ligger ju inte en kilometer från där jag bor. Så det blir väl packrullarna i år igen......

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Antingen är jag som vanligt för trög när det gäller att förstå din konstruktion, eller så har jag tyvärr rätt när jag påstår att jag tror att där blir en för svajig konstruktion. Du behöver nog ett till stag som förhindrar väskorna att röra sig sidledes. Jag byggde något liknande själv för några år sedan och det funkade inte alls. Först när jag dimensionerade upp det till 20*20 mm alu-stag i kombination med ett wingrack 2 som höll väskorna blev det styvt o bra.

Men du får höga innovationspoäng när det gäller val av lådor! :tummenupp

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hur hade du tänkt fästa lådorna i fästena? Bör ju göra det relativt smidigt att ta loss de :) Kanske bultar med vingmutter? något sånt här?
Bult - bricka - insidan utav låda - bricka - bult - fäste - bricka - vingmutter
:tuttar
Blir nog fett med de lådorna på den hojen iaf!

Jag har borrat hål i lådorna (5st var) där jag kommer sätta dit dem med skruv.
Vingmuttrar är helt klart ett alternativ men räknar inte med att ta loss dem under en resas gång och om de skulle behövas så har jag verktyg med mig :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Antingen är jag som vanligt för trög när det gäller att förstå din konstruktion, eller så har jag tyvärr rätt när jag påstår att jag tror att där blir en för svajig konstruktion. Du behöver nog ett till stag som förhindrar väskorna att röra sig sidledes. Jag byggde något liknande själv för några år sedan och det funkade inte alls. Först när jag dimensionerade upp det till 20*20 mm alu-stag i kombination med ett wingrack 2 som höll väskorna blev det styvt o bra.

Men du får höga innovationspoäng när det gäller val av lådor! :tummenupp

Lägger upp en update nu, har satt dit mer stag som ska hålla konstruktionen stadig :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Slut resultatet är nära, själva ramen är klar och ska endast lackas för att sedan monteras på. Lådorna på bilderna är endast fastsatta med ett par muttrar för att ge en ungefärlig bild över hur slutresultatet ska bli! :)

Lådorna är alltså fastsatta i stagen genom att jaga borrat hål i lådorna och sedan satt fast dem med skruvar och muttrar. Jag lackar själva ramen då det är plattjärn vilket rostar sjukligt enkelt vid kontakt med FUKT!

935824_397061517081079_1692015630_n.jpg

947204_397061647081066_468301860_n.jpg

1003965_397061573747740_2030519400_n.jpg

1013118_397061530414411_565638692_n.jpg

1013850_397061613747736_148843722_n.jpg

1017620_397061593747738_102615219_n.jpg

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det där blir ju rå-fräckt alltså.... snacka om blickfångare :tummenupp

Btw: jag tror fan att du får plats med hunden i den där lådan också....

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Det där blir ju rå-fräckt alltså.... snacka om blickfångare :tummenupp

Btw: jag tror fan att du får plats med hunden i den där lådan också....

Tack tack! :hihi

Har jag inte prövat än, länkar video sedan! :tummenupp

Var köper man lådorna? Jag behöver vattentäta lådor till ett annat projekt...

Har tipsat om det i början av tråden, rödastjärnan.se. Dock så verkar de inte ha dem inne men det finns fullt med sajter på internet som säljer liknande och samma slags lådor! Ett tips är att söka army shop på google så kommer det upp ett antal sådana!

Lådorna är tillverkade till M430 HEDP (high-explosive, dual-purpose) granater för MK19 granatkastare, som Waldorf sa. Borde inte vara allt för svårt att få tag på några :)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Passar ju bra ihop med granatkastare-på-styret modden jag tänkte göra som trafiksäkerhetsåtgärd på min hoj!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Slut resultatet är nära, själva ramen är klar och ska endast lackas för att sedan monteras på. Lådorna på bilderna är endast fastsatta med ett par muttrar för att ge en ungefärlig bild över hur slutresultatet ska bli! :)

Lådorna är alltså fastsatta i stagen genom att jaga borrat hål i lådorna och sedan satt fast dem med skruvar och muttrar. Jag lackar själva ramen då det är plattjärn vilket rostar sjukligt enkelt vid kontakt med FUKT!

Förlåt för att jag är en sån surk*k men jag tror inte på den där konstruktionen.

En modest uppskattning av vikten/belastning får väl anses vara minst 25 kg per väska, statisk belastning. Men om du skulle råka få för dig att köra ut på en väg med lite gupp i så kommer vikten/belastningen snabbt att skjuta i höjden. Det är då det gäller det att racket är stabilt.

Om du nu kan ställa dig med en fot i vardera lådan utan att det sviktar en enda cm så kanske jag har fel i min analys, men jag tror tyvärr inte det. Med tanke på att i princip hela tyngden idag hänger på böjda plattjärn så kommer newton obönhörligen att försöka räta ut plattjärnen. De där plattjärnen ser ut att vilja räta ut sig nån millimeter i taget och till slut så hänger de på ljuddämparen. Ett rack som svajar kommer också att leda till materialutmattning och då riskerar du helt enkelt att nått smäller av till slut.

Sen så är stabiliteten i den där konstruktionen också beroende av att lådorna är jämnt packade. Om du skulle lasta 20 kg i den ena lådan och 30 i den andra så får du en vridning i hela racket som riskerar att göra hela hojen instabil när det guppar.

Av vad jag kan förstå av bilderna så finns det gott om plats mellan hjulet och bakskärmen så jag skulle ha dragit bakre "stötfångaren" innanför bakskärmen och därigenom gjort hela konstruktionen mindre, vilket gjort den mer stabil. Sen för att verkligen försöka fånga upp lastens vikt så skulle jag absolut dra två fäststag från vardera sidan av packethållaren RAKT ner till "stötfångaren". Sen skulle jag på så många ställen som möjligt sätta dit snedstag för att förhindra vridningar i racket. Sätter du t.ex. dessutom ett stag från vänster sida packethållaren ner till höger sida av stötfångaren så har du ju kraftigt begränsat rackets möjlighet att svaja från sida till sida.

Visst vore det väl kul om jag hade helt fel angående allt detta? :)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS