Amerikanska ammunitionslådor till packlådor, för 600kr..

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Förlåt för att jag är en sån surk*k men jag tror inte på den där konstruktionen.

En modest uppskattning av vikten/belastning får väl anses vara minst 25 kg per väska, statisk belastning. Men om du skulle råka få för dig att köra ut på en väg med lite gupp i så kommer vikten/belastningen snabbt att skjuta i höjden. Det är då det gäller det att racket är stabilt.

Om du nu kan ställa dig med en fot i vardera lådan utan att det sviktar en enda cm så kanske jag har fel i min analys, men jag tror tyvärr inte det. Med tanke på att i princip hela tyngden idag hänger på böjda plattjärn så kommer newton obönhörligen att försöka räta ut plattjärnen. De där plattjärnen ser ut att vilja räta ut sig nån millimeter i taget och till slut så hänger de på ljuddämparen. Ett rack som svajar kommer också att leda till materialutmattning och då riskerar du helt enkelt att nått smäller av till slut.

Sen så är stabiliteten i den där konstruktionen också beroende av att lådorna är jämnt packade. Om du skulle lasta 20 kg i den ena lådan och 30 i den andra så får du en vridning i hela racket som riskerar att göra hela hojen instabil när det guppar.

Av vad jag kan förstå av bilderna så finns det gott om plats mellan hjulet och bakskärmen så jag skulle ha dragit bakre "stötfångaren" innanför bakskärmen och därigenom gjort hela konstruktionen mindre, vilket gjort den mer stabil. Sen för att verkligen försöka fånga upp lastens vikt så skulle jag absolut dra två fäststag från vardera sidan av packethållaren RAKT ner till "stötfångaren". Sen skulle jag på så många ställen som möjligt sätta dit snedstag för att förhindra vridningar i racket. Sätter du t.ex. dessutom ett stag från vänster sida packethållaren ner till höger sida av stötfångaren så har du ju kraftigt begränsat rackets möjlighet att svaja från sida till sida.

Visst vore det väl kul om jag hade helt fel angående allt detta? :)


Haha ursäkten godtagen :D

Nej men du har rätt den här konstruktionen är långt ifrån gjord att köra på "guppiga" vägar.
Och att packa jämt har jag också insett är ett måste. Men problemet återstår ju fortfarande!

Kan tilläggas att de är endast ska användas under 1-2 resor där asfalt är prio 1 och inte mer så i det förhållandet så tror jag nog inte det ska vara några problem! :) Dock så hade det nog varit ett smart drag att fått in "stötdämparen" innanför regskylten!

Snedstag har faktiskt applicerats för någon timme sen av den anledning du nämner :)


Vi får se hur mycket/lite det rör på sig när lådorna sitter på plats, hitills så är det faktiskt ingen större fara! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror på den här konstruktionen med plattjärn.
För jag vill veta var köper man plattjärn? :va
Vilken dimension har du? 5 x 30mm eller ????? :va

Och vad det gäller mitt bagage så blir det komplett med en packpåse på varje sidan mindre än 2 x 10kg
Och jag räknar med att 1/3 av vikten kommer på triangeln med fotpinnen.
Men kanske bäst med en 2"x 6" planka över baktill över passagerarsadeln om plattjärnen sviktar?
för vikten :va
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag tror på den här konstruktionen med plattjärn.
För jag vill veta var köper man plattjärn? :va
Vilken dimension har du? 5 x 30mm eller ????? :va

Och vad det gäller mitt bagage så blir det komplett med en packpåse på varje sidan mindre än 2 x 10kg
Och jag räknar med att 1/3 av vikten kommer på triangeln med fotpinnen.
Men kanske bäst med en 2"x 6" planka över baktill över passagerarsadeln om plattjärnen sviktar?
för vikten :va

Plattjärn = billigt, går inte av, är lättböjligt åt ETT håll! :)

Dimensionen jag använder är 5 x 35!

En planka kan vara en lösning men i det här fallet så tror jag det hade hjälpt föga då bakdelen på hojen är så bredd så hade väskorna bara åkt onödigt långt ut.
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Här är det slutgiltiga resultatet (med locken borta).
Konstruktionen är i princip vibrations- och rörelsefri båda framåt, bakåt, nedåt, uppåt och åt sidorna. På bilderna syns det också att det har stuckits dit plats bitar för att täta och förhindra allt för mycket vibrationer.

Arbetet tog ca 12 timmar +- 2 timmar och kostade 828 kr exkluderat; skruv och plast.

Plattjärnets dimensioner är 5x35mm och lådornas volym är 30L vardera.

Finns det några frågor är det bara att ställa :)

996823_397763300344234_2048076323_n.jpg
1011229_397763440344220_1350450535_n.jpg
1012353_397763333677564_845452503_n.jpg
1014032_397763270344237_1597159696_n.jpg
1044659_397763357010895_740565344_n.jpg
1045107_397763383677559_1997628654_n.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suveränt ! :tummenupp
Då är dimensionen 5 x 35mm
Men var hittar jag Plattjärn ?
Var köpte du dina plattjärn ?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top