Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
Ok, ok, var inte meningen att låta "messerschmittig". Ett väl ment tips bara..
Det är lugnt.
Vi kan göra en ingenjörsmässig överslagsberäkning så får var och en bedöma om man tycker att det är nödvändingt att ha hojen i våg eller ej.
Ponera att TS har en våg som är 1 decimeter hög och en 200 kilo tung hoj med ett axelavstånd på 1500mm samt med tyngdpunkt 750 mm över marken och symmetriskt placerad mellan hjulen.
Om man försummar klots under det hjul som ej står på den 1 dm höga vågen så får man en lutning på cykeln på 5.7 grader.
Detta kommer att förskjuta hojens tp bort från vågen med ca 70 mm. Man kommer då att isf korrekta 100 kg på varje hjul avläsa ca 91 kg på varje hjul. Således försvinner ca 18 kg på nämnda exempelhoj.
Detta ger för dålig precision för iaf mig om jag med vägningen ska se om tex en vinters viktbantande av hojen med ngt hekto här och ngt hekto där har burit frukt.
Last edited: