Anderstorp 3/9-4/9

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Några bilder...
 

Bifogat

  • IMG_0683.jpg
    IMG_0683.jpg
    90.9 KB · Visningar: 93
  • IMG_0684.jpg
    IMG_0684.jpg
    92.4 KB · Visningar: 85
  • IMG_0731.jpg
    IMG_0731.jpg
    129.5 KB · Visningar: 94
  • IMG_0771.jpg
    IMG_0771.jpg
    138.2 KB · Visningar: 92
  • IMG_0774.jpg
    IMG_0774.jpg
    127.8 KB · Visningar: 83
  • IMG_0775.jpg
    IMG_0775.jpg
    124.1 KB · Visningar: 94
  • IMG_0784.jpg
    IMG_0784.jpg
    116.3 KB · Visningar: 82

DasPB

LillGreven
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
en på två hjul
hade du kört med passagerarpinnarna inne hade det gått fortare om du inte redan viste detta :tungan eller du gjorde så för att inte knäcka alla där ute? :yoparty
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
hade du kört med passagerarpinnarna inne hade det gått fortare om du inte redan viste detta :tungan eller du gjorde så för att inte knäcka alla där ute? :yoparty

Det vart sånt jävla käftande på folket med mindre kubik att jag vart tvunngen och ge dom handikapp.........
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jaha, sammanfattning av dagen so far:

Fiver bör inte ha något med någonting som kan behöva en gnutta av organisering. Det är helt galet hur flummigt allt är. Imorse skulle vi besikta hojen, men innan det var vi tydligen tvungna att anmäla oss i samma kö som "fiver-avdelningen".
Ställer oss i kö, och efter en kvart blev vi tillsagda att gå upp i Honda-salen istället för att stå där. Men vi skulle besikta hojen först sa dem.

Snaggis besiktning gick till ungefär enligt följande:
- Kan du besikta min hoj?
- ja, kan jag väl, men du ser ju bra ut så då gör säkert hojen det med.
-jaha..?
- ja, så länge det inte rinner olja från den så är det ju ok!

Haha, jag trodde han skämtade först, de kollade inte alls på hojarna. Upp i Honda-salen för teori som car minst lika luddig.
Massa instruktörer som enligt dem själva och Honda skulle ge oss massor av feedback men de verkade överlag vara mer intresserade av att försöka köra snabbt själva.

Överlag har det varit skitdålig koll på allt som rört körningen och runt omkring.
- ingen målflagg / röd använda istället
- ingen gulflagg
- kör du av får du stå och jonglera leca-kulor tills passet är slut. Tack gode gud att ingen skadat sig för de skulle säkert varit döda innan skamkärran kommit fram.
- i vårt grupp körde vad jag kunde 3 skramlaha, 2 suzuki och 1 BMW vid ett tillfälle. Jävligt konstig "Hondagrupp" om jag får säga det själv. Men men..

1.58.81 blev det idag vid det tillfälle jag hade laptimern på, men jag förstår inte var fan man ska hitta resterande sekunder att kapa! :/ ajaa, imorgon är det en ny dag. :)

Vad tråkigt att du är missnöjd!
Här kommer lite klarlägganden:
Snaggis besiktning gick till ungefär enligt följande:
- Kan du besikta min hoj?
- ja, kan jag väl, men du ser ju bra ut så då gör säkert hojen det med.
-jaha..?
- ja, så länge det inte rinner olja från den så är det ju ok!

Haha, jag trodde han skämtade först, de kollade inte alls på hojarna.
Du har helt rätt i att han skämtade. De som besiktigar har full koll på vad som är viktigt, och kollar detta noga. De har instruktioner att följa. De är i kort drag: Kolla beläggen fram/bak, kolla efter oljeläckage, kolla att inget är löst, kolla bromsslangarnas dragning, kolla avgassystem. Är det fler punkter du tycker behöver kollas?
Angående instruktörerna, vi tar åt oss av den kritiken och sträcker upp deras uppträdande. De är definitivt där för er.
Angående hojfabrikaten, vi har inte tillräckligt med hondacyklar för att kunna ge alla föråkare en egen, utan de får köra på sin egen hoj. Jag vet ingen annan arrangör som förser föråkarna med hojar.
Angående rödflagg istället för målflagg, på Anderstorp finns ett problem som inte de andra banorna har. Om vi flaggar av med målflagg tar det minst 2 minuter innan alla sett målflaggen, därefter minst 2 minuter till innan sista man kör i depå. Med rödflagg tömmer vi banan på max 2 minuter. Det gör att vi kan få mer effektiv bantid och mindre dötid mellan passen.
Angående avåkningar som inte bärgas under passen så gör vi så för att maximera körtid. Funkisarna gör bedömningen om föraren är skadad eller hojen ligger farligt, och därefter tas beslut om avflaggning eller köra vidare.

Ge gärna feedback under dagen så försöker vi rätta till det du är missnöjd med! Det är svårare att i efterhand korrigera sånt här.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Vad tråkigt att du är missnöjd!
Här kommer lite klarlägganden:

Du har helt rätt i att han skämtade. De som besiktigar har full koll på vad som är viktigt, och kollar detta noga. De har instruktioner att följa. De är i kort drag: Kolla beläggen fram/bak, kolla efter oljeläckage, kolla att inget är löst, kolla bromsslangarnas dragning, kolla avgassystem. Är det fler punkter du tycker behöver kollas?
Angående instruktörerna, vi tar åt oss av den kritiken och sträcker upp deras uppträdande. De är definitivt där för er.
Angående hojfabrikaten, vi har inte tillräckligt med hondacyklar för att kunna ge alla föråkare en egen, utan de får köra på sin egen hoj. Jag vet ingen annan arrangör som förser föråkarna med hojar.
Angående rödflagg istället för målflagg, på Anderstorp finns ett problem som inte de andra banorna har. Om vi flaggar av med målflagg tar det minst 2 minuter innan alla sett målflaggen, därefter minst 2 minuter till innan sista man kör i depå. Med rödflagg tömmer vi banan på max 2 minuter. Det gör att vi kan få mer effektiv bantid och mindre dötid mellan passen.
Angående avåkningar som inte bärgas under passen så gör vi så för att maximera körtid. Funkisarna gör bedömningen om föraren är skadad eller hojen ligger farligt, och därefter tas beslut om avflaggning eller köra vidare.

Ge gärna feedback under dagen så försöker vi rätta till det du är missnöjd med! Det är svårare att i efterhand korrigera sånt här.

Som Nr. 1 tror jag inte riktigt att han skämtade eftersom att det var vad som sades och sedan så gick han iväg. Om någon annan kollade hojen efter det vet jag inte. På min hoj kollades det bromsar och kedja - det var alles. Detta då EFTER jag sagt till att jag ville ha min hoj besiktad.

Nu är vi RUSKIGT bortskämda med SSEMSE här nere i Skåne där det kollas bromsar, kedja, däck, alla möjliga lager - i stort sett en kontrollbesiktning som man fick lära sig på körskolan.
Kan vara därför det kändes så oseriöst vid besiktningen.

Som Nr. 2 - Att instruktörerna eller "föråkarna" kör andra märken är jag helt ok med, det är som du säger ingen annan arrangör som ställer upp och håller hojar till instruktörerna.
De var inte heller de jag syftade på.
Det var deltagare som INTE körde Honda, som körde i Honda-gruppen.
Jag fick senare 3 olika historier om varför det var så, nån sa att det var någon dansk grupp som hade samma typ av kurs, nån sa att det var funktionärer som hade hjälpt till under året och fick bandagen gratis och nån sa något annat. I vilket fall som helst hade det varit bra om vi som körde i Honda-gruppen fick den informationen, för att reda ut potentiella frågetecken.

Jag kan köpa att man flaggar av med rödflagg, men jag köper inte riktigt att det inte är några funktionärer ute på banan som kan rapportera in olyckor.
Att funktionärerna säger till om hojen ligger illa till vet jag inte om jag tror på, då det var en kille som åkte av, hojen låg dåligt till (i sandfållan, men fortfarande i utgången av kurvan), sedan kommer en föråkare och STÄLLER sin hoj, på banan, MITT i utgången av kurvan.

Ut med fler funktionärer på banan som kan rapportera, och framför allt använd gulflagg.
Med de nya flaggsystemet (led-lamporna) är det så lätt, då man kan sätta en gubbe med 4 kontroller och så kan han kontrollera 4 kurvor - om man nu har svårt att få tag i funktionärer.

Annars tyckte jag det var en mycket trevlig helg och har överlag ingenting annat att klaga på. :)
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Jag tog upp det här med fler funktionärer med huvud posteringen under dagen.
Precis när två hojar gått omkull efter långa rakan. Det tog över 2 minuter innan huvud posteringen ens visste om att där va olycka på banan. Sen ytterliggare tid innan beslut togs om vad som skulle göras. Och ytterliggare tid innan hjälp fanns på plats.

Det enda jag fick till svar va: Enligt vår bedömning behövs inga funktionärer ute på banan. Vi har minst två föråkare ute på banan.

Den köper jag inte över huvud taget.

Jag menar, ska en föråkare bara dra förbi lite snabbt och dra in i depå och meddela? Hur mycket hinner han igentligen se? Jo, om hojen ligger illa till. Han hinner inte se om föraren är ok och kanske själv kan köra vidare. Eller om han ligger och har jävligt ont, kanske ännu värre.
Jag tycker det är ett dåligt system.

Ut med 1 eller 2 funktionärer med comradio som kan styra lamporna och rappotera direkt vad som händer. Och som även kan rappotera om föraren reser sig eller inte, om hojen ligger olämpligt eller inte.

Visst, jag förstår att man vill plocka ut så mycket körtid som möjligt, det vill ju alla. Men säkerheten går alltid före!

Att man bara använder röd flagg till både olycka och målgång är helt ok så länge man får reda på det på förarmötet.
Men använd gulflagg och skicka ut en snubbe med comradio på en postering, det hade ökat säkerheten betydligt. Både för dom som kör och för den stackaren som ligger i "skott" linjen för dom andra.

Och vad det gäller bes. av hojarna så finns det säkert riktlinjer på vad en bes. ska innehålla.
Detta gjordes absolut inte på Snaggis hoj.
Han skämtade säkert med vad han sa, men någon riktig bes. av hojen gjordes ej. Ej Godkänt

Hoppas detta kommer fram på något möte som Fiver har så dom kan styra upp det hela.

Annars tyckte jag det var en riktigt kul och trevlig helg med glada människor och fint väder.

Jag kommer köra med Fiver fler gånger om dom ökar säkerheten en nivå.

:tummenupp
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Du kan prova min hoj. Lyckas du få ABS att gå in på framhjulet rakt fram på torr asfalt är du bra duktig. Ni ska inte snacka om ABS hit och ABS dit när ni inte själva vet hur det funkar i verkligheten.


Ni? Jag skulle bara driva med lilleman , dont go crazy on me :gråta


Och jag vågar inte prova din hoj mer , bajsade nästan ner mig när jag gav 50% gas :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top