Anderstorp i fara?!

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
HanneZ skrev:
Det behövs en hel del tid på bana för att lära sig att ströga o dunka plåt ordentligt. Frågan är om Eddie Meduza på högsta volym med de dubbla 12" i bagaget klarar bullerkraven.

Någson från Anderstorp som vet om de varit klagomål på banan?

Gissa OM det har varit klagomål. Det finns bland annat en person som bor i ett hus bortom banan som är värre pina än varböld i häcken.

Det har klagats varje år, varje helg, varje gång det låter från banan typ.

Hoppas allt löser sig med A-torp.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Anderstorp kommer dö sakta men säkert om det inte får in turister (räknar oss (användare av banan) som det). Skulle vara kul med lite bilder på vilka som sitter i ledningen i den kommunen så man kan få sig ett skratt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Bolaget SCS. Vet inte om man är så intresserad av banan heller.
Ok, men bolaget bakom gymnasiet då, vet du något om deras planer för banan? Det är lätt att se att ett motorsportgymnasium gärna har en asfaltsbana på skolområdet...

Man ska nog skilja konflikten mellan kommunen och SCS från banans öde. Det är faktiskt två skilda frågor. Hur trist det än måste vara för SCS:s ägare, och hur lätt det än är att sympatisera med dem (särskilt som man inte hört motparten) så behöver det inte påverka oss som gillar att köra där på ett negativt sätt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
Anderstorp kommer dö sakta men säkert om det inte får in turister (räknar oss (användare av banan) som det).
Jaha, och det vet du med säkerhet, eller?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Ok, men bolaget bakom gymnasiet då, vet du något om deras planer för banan? Det är lätt att se att ett motorsportgymnasium gärna har en asfaltsbana på skolområdet...

Man ska nog skilja konflikten mellan kommunen och SCS från banans öde. Det är faktiskt två skilda frågor. Hur trist det än måste vara för SCS:s ägare, och hur lätt det än är att sympatisera med dem (särskilt som man inte hört motparten) så behöver det inte påverka oss som gillar att köra där på ett negativt sätt.
Problemet är att nya ägaren inte vill betala för grejerna, kommunen vill inte heller betala för dom och SCS vill inte donera 17 mille till kommunen. Tar SCS bort utrustningen måste banan besiktigas om och då efter samma regler som en nybyggd bana. Alla dispenser som SCS har faller om man tar bort leca och räcken. Att återställa kostar enorma summor som ingen vill betala. Då återstår endast att lägga ner hela skiten och vi har ingen anderstorpsbana att köra på.

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Liwa1 skrev:
Gissa OM det har varit klagomål. Det finns bland annat en person som bor i ett hus bortom banan som är värre pina än varböld i häcken.

Det har klagats varje år, varje helg, varje gång det låter från banan typ.

Hoppas allt löser sig med A-torp.

Om jag inte minns fel så är det någon "stadsbo" som veckopendlar till jobbet men bor där på helgerna.. Har bara bott där ett par år och ställt till med massor av oreda..
Borde man inte anta att de ska väsnas om man köper hus vid en motorbana?

Är bara som jag har hört sen tiden (13år) jag bodde 1½ mil från banan... Så rätta mig om jag har fel!

/Johan

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Motormänniskor i exempelvis Spanien skulle sannolikt skratta sig harmynta om de fick höra detta.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Problemet är att nya ägaren inte vill betala för grejerna, kommunen vill inte heller betala för dom och SCS vill inte donera 17 mille till kommunen. Tar SCS bort utrustningen måste banan besiktigas om och då efter samma regler som en nybyggd bana. Alla dispenser som SCS har faller om man tar bort leca och räcken. Att återställa kostar enorma summor som ingen vill betala. Då återstår endast att lägga ner hela skiten och vi har ingen anderstorpsbana att köra på.
Jo, det förstod jag. Men det förutsätts här att SCS har rätt och kommunen har fel i frågan (enligt artikeln menar kommunen att den enligt arrendekontraktet har rätt till grejerna). Jag kan inte på villkors vis tro att kommunen medvetet försöker konfiskera privat egendom, utan att det är en avtalstvist där parterna är oense om vems grejerna är. Om man tillåts anta att kommunens jurist har tittat på ärendet så har denne kommit fram till att avtalet säger att grejerna är kommunens. Och har han kommit fram till det så är caset nog inte solklart.

Ajja, den som lever får se. Jag hoppas att vi får köra vidare på banan och att Sanell & Co går skadelösa ur historien.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
valmers skrev:
Motormänniskor i exempelvis Spanien skulle sannolikt skratta sig harmynta om de fick höra detta.

Skojar du?!

Var på en bana utanför Barcelona förra sommaren och såg juniorraceing. På ett ställe var det ca 40 meter till ett bullerplank. På andra sidan detta ett bostadsområde.

På terrasserna på husen satt det ganska mycket människor och "fikade" och tittade på god racing.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Jo, det förstod jag. Men det förutsätts här att SCS har rätt och kommunen har fel i frågan (enligt artikeln menar kommunen att den enligt arrendekontraktet har rätt till grejerna). Jag kan inte på villkors vis tro att kommunen medvetet försöker konfiskera privat egendom, utan att det är en avtalstvist där parterna är oense om vems grejerna är. Om man tillåts anta att kommunens jurist har tittat på ärendet så har denne kommit fram till att avtalet säger att grejerna är kommunens. Och har han kommit fram till det så är caset nog inte solklart.

Ajja, den som lever får se. Jag hoppas att vi får köra vidare på banan och att Sanell & Co går skadelösa ur historien.
Om kommunen tolkat kontraktet rätt borde ju tingsrätten dömt till deras fördel i frågan om kvarstad? Mer info kommer nog snart.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nilles skrev:

Det har jag också tänkt på när man hör allt klagande om ljudnivåer. Ingen av banorna i sverige är ju direkt nybyggda, så i dom flesta fall så fanns ju banan där redan när folk flyttade in i husen runt banan.
Antingen fick man huset jäkligt billigt för att det ligger i en bullerzon, och då ska man bara hålla käften och vara glad.
Eller så har man köpt huset till marknadspris utan att göra någon som helst research kring området runt huset, eller vetat om banan och blundat för fakta, och då får man fan skylla sig själv..

Är samma gnäll kring gamla flygfältet här hemma, det klagas som fan på att det bullrar. Men vafan tror man om man köper ett hus 200m från ett flygfält.. :kocko

Vad det gäller Anderstorp så vore det synd om vi tappade den deltävlingen i SM serien, även om den arrangerats illa dom senaste åren. Det är en rolig bana.. Men det är väl inget som säger att det är slut på tävlingar på banan, bara för att kommunen tar över banan eller?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
Det har jag också tänkt på när man hör allt klagande om ljudnivåer. Ingen av banorna i sverige är ju direkt nybyggda, så i dom flesta fall så fanns ju banan där redan när folk flyttade in i husen runt banan.
Antingen fick man huset jäkligt billigt för att det ligger i en bullerzon, och då ska man bara hålla käften och vara glad.
Eller så har man köpt huset till marknadspris utan att göra någon som helst research kring området runt huset, eller vetat om banan och blundat för fakta, och då får man fan skylla sig själv..

Är samma gnäll kring gamla flygfältet här hemma, det klagas som fan på att det bullrar. Men vafan tror man om man köper ett hus 200m från ett flygfält.. :kocko

Vad det gäller Anderstorp så vore det synd om vi tappade den deltävlingen i SM serien, även om den arrangerats illa dom senaste åren. Det är en rolig bana.. Men det är väl inget som säger att det är slut på tävlingar på banan, bara för att kommunen tar över banan eller?

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
Honda 1000RR -07
Macke skrev:
Men det är väl inget som säger att det är slut på tävlingar på banan, bara för att kommunen tar över banan eller?
Vill inte vara negativ men jag har väldigt svårt att tänka mig att en kommun skulle anordna tävlingar. Hoppas jag har fel, men det känns inte alls bra när kommuner blandar sig in i motorsporter.
Tycker det är väldigt trist, hoppas det löser sig på nåt sätt.

Det med att folk flyttar så de bor granne med motorbanan och sen klagar på bullret är ju också helt sanslöst. Sen att stollen som har flyttat in dessutom får igenom sina klagomål är ju ännu mer sanslöst. Förstår inte varför svenskar överlag är emot motorsporter, det som är så kul :D

gamle svarten

Avliden medlem
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
GIXXER 750 -00 såld och en risig sp1:A_00 STULEN
Nilles skrev:
Om jag inte minns fel så är det någon "stadsbo" som veckopendlar till jobbet men bor där på helgerna.. Har bara bott där ett par år och ställt till med massor av oreda..

Är bara som jag har hört sen tiden (13år) jag bodde 1½ mil från banan... Så rätta mig om jag har fel!

/Johan

tjafset om bullret startades av en kärring för en 7-8 år sedan, sen banarrangören började med hårdare bullerkrav har inte det vart ett så stort problem,däremot när dom gjorde en bullervall i däck i slutet av rakan så vart dom anmälda av en anomym person att dom dumpat olja i däcksvallen....

med påföljd att miljönissarna började borra mäthål runt hela banan för vattenanalys.

och den hostorien kostade banan 400.000:-

och så gnäller vi över att a-torp har sämst toaletter&duschar...... :huvet

när dom får lägga 400 papp på nåt helt meningslöst.....

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
gamle svarten skrev:
tjafset om bullret startades av en kärring för en 7-8 år sedan..

Det är faktiskt ännu längre tillbaks.
VM Endurance´t kördes 1993 (som Bike, bägge Petrarna samt Bosson, körde och kom trea i med Sköld-fixad RC30)...

Där tanten, som påtalas i tråden, var som mest aktiv. Det var faktiskt en inlämnad bilaga till kommunens miljökontor från just denna "göteborgsdam" som fick hela tävlingen att nästan dratta på ända. Landshövdingen gick in med vetorätt.

"Göteborgssdamen" är numera historik och tillför inget för nuvarande tillställning!

Största problemet när jag vara aktiv och bodde där uppe - kommunen är Gislaveds kommun som har lite svårt att vara lillebror till A-torp och en "attraktiv" bana som faktiskt drar folk. Gislaved och Anderstorp är ju två olika samhällen.

Få förunnat att enbart kunna glädjas åt andras framgångar...

Sedan att kommuner runt omkring i detta land gärna lyssnar mycket på endel klagomål (boende runt omkring) gentemot andra "fördelar" o positiva saker e väl kanske inget nytt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om kommunen tolkat kontraktet rätt borde ju tingsrätten dömt till deras fördel i frågan om kvarstad? Mer info kommer nog snart.
Njae, tingsrätten har bara tagit ställning till kvarstadsfrågan. Väl? Kvarstaden är skild från ägandefrågan och påverkas rimligtvis av bl a arrendekontraktet. Har man arrenderat ut något till någon måste man ju ha tillräcklig grund för kvarstad, eftersom det inverkar så starkt på arrendatorns rätt. Att man har en avtalstvist med denne kan knappast utgöra tillräcklig grund.

Nä, slutspekulerat nu. Hoppas den info som kommer blir bra för alla parter.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Njae, tingsrätten har bara tagit ställning till kvarstadsfrågan. Väl? Kvarstaden är skild från ägandefrågan och påverkas rimligtvis av bl a arrendekontraktet. Har man arrenderat ut något till någon måste man ju ha tillräcklig grund för kvarstad, eftersom det inverkar så starkt på arrendatorns rätt. Att man har en avtalstvist med denne kan knappast utgöra tillräcklig grund.

Nä, slutspekulerat nu. Hoppas den info som kommer blir bra för alla parter.

Det finns massor med tillfällen kommuner försökt leka rövare, konfiskera privat mark, egendom m.m. Ibland med laglig rätt och ibland utan.
Kommunala tjänstemän tar dagligen felaktiga beslut som länsrätt/kammarrätt/regeringsrätt river upp.
Vem som har rätt eller fel i detta fall har jag dock ingen aning om.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Riktigt ledsamt om Anderstorp får lägga ner :( men det går tyvärr helt i stil med hur de politiker i Sverige verkar styra...

Är det nån mer än jag som vill flytta söderut och bosätta sig NÄRA en bana?

//håkan

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...