Andra skruvar/beslag till motorkåpor?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Håller med dig, men jag vill försvara Polidomkillarna lite även om jag inte vet exakt hur de jobbat. Tänk dig själv att du arbetar med att ta fram kolfiberskydd till motorn och skruvar av o på grejerna massor med gånger. E man då van vid japsmotorer som har hårdare skruvar i många hojar så blir man väl lite snopen...
Tycker det ändå är ett friskhetstecken att skicka med nya skruvar när man upptäcker att orginal "är dåliga".

PS. Vad f-n har du gjort med katten? :D DS.

Jo, sant sant. Kan förstå den poängen med.

Hehe, grannens katt hade massa tovor i pälsen och fick den rakad av veterinären. Bland det roligaste jag sett i kattväg.
 

Hyperhybris

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Solna
Hoj
Ducati HM
Fick följande svar från BMW Sverige där jag citerade ditt inlägg ovan;

Hej
Det stämmer. Flertalet skruvar på motorns täckkåpor, är ”engångs”, och svaret du citerat i ditt mail, är helt korrekt.
De måste dras med exakt rätt moment, och får inte återanvändas efter att de lossats.
Om man monterar en annan typ av skruv kan korrosion uppstå.

Det här är inget unikt i BMW världen, det finns på flera andra MC-modeller (K 1200/1300 och S 1000), och det finns samma lösningar i våra bilar.

Momentet är lite olika beroende på var de sitter, men generellt är 3-5Nm + 90 grader en bra fingervisning.
Men säkrast är att kolla exakt vad som gäller för den skruv som ska dras.


Vänliga hälsningar / Best Regards / Mit freundlichen Grüßen
Peter Andersson
Service Manager Motorcycles

BMW Sverige AB
BMW Motorrad • V1-R1-SE-X
Gårdsvägen 11
Box 1525
S-171 29 SOLNA
http://www.bmw-motorrad.se

Hmmm... Tycker det förefaller märkligt att man ska dra skruven så pass hårt att man passerar sträckgränsen. Det som händer då är antagligen att skruven "mosas" fast i gängan i blocket istf. att hållas av den normala friktionskraften som förspänningen (dvs. det vridmoment man dragit skiten med) ger. Dessutom förlorar man all elasticitet vilket borde leda till "skramlande kåpor" med tiden...

Men men... BMW har ju trots allt konstruerat en å annan mojäng som hålls ihop av skruvar, så jag rättar mig i ledet.
Påminner lite om min handledares svar när jag praoade (stavas det så?!) i nian och skulle momentdra skruvar för första gången i mitt liv:
"Dra tills skiten går av, sen backar du ett kvarts varv."


/Hh
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top