Angående begagnatpriser sporthojar...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
954-Fajerbläjd skrev:
En motorcykel är en sak och en försäkring är en annan sak ska man komma ihåg! Priset på motorcyklar gäller för alla medans priset på försäkringar inte gäller för alla.

Om alla som har och ev. ska sälja sin "sporthoj" tror att beg.priserna blir låga och dessutom skyltar med det ja vad händer då? Öhhh??...priserna blir låga.

Så skärp er och var lite kalla och ta rejält betalt för era surt förvärvade pärlor, för det är alltid säljarens marknad!!!

Vet inte om jag håller med här. Jag brukar vara duktig på att pruta, men släpper samtidigt iväg hojarna till bra priser när det blir dags att sälja igen. Det går väl på ett ut i längden?
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
954-Fajerbläjd skrev:
Så skärp er och var lite kalla och ta rejält betalt för era surt förvärvade pärlor, för det är alltid säljarens marknad!!!
Här har vi en som köpt hyfsat nytt eller kanske helt ny motorcykel och sen insett att oj, det här var ingen aktie jag köpte. Den här maskinen ökar inte i värde ju mer jag kör med den utan tvärtom.

Inse istället att motorcyklar kostar pengar, köper du nästan ny/helt ny cykel får du räkna med en rejäl värdeminskning.

Att du är sur för att du inte räknat ut det innan, det är din sak. Men gnäll inte på andra för det. Att folk säjer billigt beror väl på behov, behov av pengar och behov av att införskaffa något annat. Tydligen är behovet så stort att man tar den ekonomiska smällen som det kan tänkas bli...

Det är faktiskt var och ens rättighet att sälja till det pris man själv känner är rätt. I slutändan om man vill ha något sålt är det ändå köparen som bestämmer... Säljarens marknad är det endast om det finns brist på varan. Jag tror inte vi har nån speciell brist på sporthojar idag...

Skaffa dig en äldre cykel istället så blir också förlusten mindre...
Eller så ta smällen...
Ditt val, men det skulle du tänkt på redan innan du skaffa hoj...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Korvmebröd levererar sanningen i hårda paket. Det finns sporthoj-nördar som köper en språjlers maskin för 130 och tror att det ska gå att sälja för 115 efter 300 mil :D När man kan köpa språllans nya importer för 110???

Skärpning! En sporthoj är precis som en bil ekonomiskt självmord när den rullar sina första mil. Sen ska man komma ihåg vad hojarna kostat när de såldes. Tex brukar första generationen Hornet(-98) ofta ligga på annons för runt 50. För en hoj som kostade under 60 ny?!?! Eller en R6 -99 för 50 som kostade ...kr ny?! :rofl

Det är fanimej inet säljarens marknad, det är och ska vara säljarens. Våra beg-priser är skrattretande och behöver knuffas åt rätt håll, dvs neråt....
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
tks skrev:


Jag vet så mycket som att enda chansen till att jag köper en fk-7-sporthoj är om den är så billig att det känns värt att halv/trafikförsäkra.

Så är min tanke gång oxå..
Fölåt om jag är en dålig människa.. :rolleyes:
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Visst skulle man vilja byta upp sej till något nyare när man har detta intresse men det kostar förmycket.Själv köpte man en sprillans ny Retta 00,kanske för det var millenium år o för man ville ha nåt nytt o gränsla mellan benen.Men i fortsättningen blir det nog o köpa beg hoj som nästan är ny men haft sin förlust i värdeminskning redan från det att den plockats ut ur butiken.
Men som det ser ut nu så håller jag med vissa inlägg,behåll det man har o istället förfina det genom att köpa till smått o gott godis som fjädrar,system osv,kanske fixa en personlig stil på hojen osv.Dessa hojar räcker långt o väl länge för oss som inte kör som Rossi.Att sälja hojen känns som en förlust just nu,där måste finnas ett undre tak oxå så om några år håller sej säkert
Rettan o andra sporthojar 98-01 kvar på 50 tusen eller kan jag ha fel?.
Sen lite funderingar kring hållbarheten o mil tal.....det verkar som hojarna tål mycket o långa mil bara de har god skötsel.
Där var nån kille här nere som har en ZX10 äldre model o den har gått 8000 mil o går än som en klocka.Det ryktas oxå om en gixer från början av 90 talet-en ägare o den har rullat upp mot 30 tusen mil..låter mycket men får se om jag kan bevittna det själv.
Så nog allt håller våra hojar länge o frågan är om det ibland är värt o göa dessa stora förluster på o byta upp sej.Klart är man gjort av pengar o inte har andra intressen kanske så...men jag vill både ha hojen kvar,leva o ut o resa..fast nog fan har jag råd he he he.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

R1 racer skrev:
....där måste finnas ett undre tak oxå så om några år håller sej säkert
Rettan o andra sporthojar 98-01 kvar på 50 tusen eller kan jag ha fel?.
...

Jag tror verkligen att du har total-fel men det kommer märkas. Det "tak" som fångar upp hojar i fint skick verkar ligga mellan 20-30 tusen och dit kommer nog R1'orna också till slut...
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Jag tror verkligen att du har total-fel men det kommer märkas. Det "tak" som fångar upp hojar i fint skick verkar ligga mellan 20-30 tusen och dit kommer nog R1'orna också till slut...

Jo det är klart tänkte inte på det,det brukar ju finnas undre tak
o då tänkte jag på för nåt år sen.Man kunde se gamla kawor o gixer o annat i sporthoj väg ligga på 40-50 tusen även om det var äldre modeller.Men det är klart det är ju andra tider nu o blir nog inte mycket bättre.Fördelen blir ju att man kan köpa billiga hojar,blir billigare o göra byggen osv,det måste oxå bli godis o välja o vraka för o skaffa sej en billig ban hoj...o delarna till dessa blir det gott om säkerligen oxå.
Anntingen ska man sälja sin hoj nu o vinna det lilla man kan på det o köpa billigare sen (kanske man får 2 då om man väntar he he) eller så får man behålla sin kära 2-hjuling o sköta den så gott det går o förfina detaljer....dessa hojar kommer ju ändå hänga på
ett bra tag.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Jag tror verkligen att du har total-fel men det kommer märkas. Det "tak" som fångar upp hojar i fint skick verkar ligga mellan 20-30 tusen och dit kommer nog R1'orna också till slut...
Vet inte om man skall kalla det för tak men jag har noterat att det är mycket liten skillnad i begärda annonspriser för GSXR-600 98-01. Begärda priser för en -98 ligger runt 50k och den biligaste -01 har gått för 55k. Fallet dit går fort men sedan verkar prisfallet stanna av däromkring.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Håller med Bingo, det finns ett otroligt spann av hojar i prisklassen 40000-55000, från nästan nya hojar till mid-nittiotalare...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Bingo skrev:
Vet inte om man skall kalla det för tak men jag har noterat att det är mycket liten skillnad i begärda annonspriser för GSXR-600 98-01. Begärda priser för en -98 ligger runt 50k och den biligaste -01 har gått för 55k. Fallet dit går fort men sedan verkar prisfallet stanna av däromkring.

Bara en idiot eller totalt illgrön knutte köper en Gixxer600 -98 för över 50k! Vad kan de ha kostat nya? 70?

Folk måste börja tänka när de ska handla hoj även om det är svårt med en affär som avgörs med hjärtat. Beg-priserna är alldeles för höga just pga att folk betalar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Bara en idiot eller totalt illgrön knutte köper en Gixxer600 -98 för över 50k! Vad kan de ha kostat nya? 70?

Folk måste börja tänka när de ska handla hoj även om det är svårt med en affär som avgörs med hjärtat. Beg-priserna är alldeles för höga just pga att folk betalar.
Marknaden består inte bara av genier, som du och jag. EN polare till mig köpte en GSXR-98 för 47k för en vecka sedan trots att jag hade uppmärksammat honom på 01:an för 55. Han valde 98:an för att han saknade de sista tusenlapparna. Han hade helt enkelt inte råd att göra den bra affären.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Bingo skrev:
Marknaden består inte bara av genier, som du och jag. EN polare till mig köpte en GSXR-98 för 47k för en vecka sedan trots att jag hade uppmärksammat honom på 01:an för 55. Han valde 98:an för att han saknade de sista tusenlapparna. Han hade helt enkelt inte råd att göra den bra affären.

Ett praktexempel på varför folk måste börja tänka! Vicken praktblåsning...

Gixxer600-02 kostade ca 90 om jag inte missminner mig vilket gör att den i höst bör kosta mellan 60-70 och sen snabbt dyka i pris. -01 för 50-60 och den gamla generationen ska allt inte gå långt över 40. 97 eller 99 är rätt ointresant, skicket avgör.

Det är ungefär som en R1 -98 för 60-70k!! För en hoj som kostade 113 för 5 år sen?!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Ett praktexempel på varför folk måste börja tänka! Vicken praktblåsning...

Gixxer600-02 kostade ca 90 om jag inte missminner mig vilket gör att den i höst bör kosta mellan 60-70 och sen snabbt dyka i pris. -01 för 50-60 och den gamla generationen ska allt inte gå långt över 40. 97 eller 99 är rätt ointresant, skicket avgör.

Det är ungefär som en R1 -98 för 60-70k!! För en hoj som kostade 113 för 5 år sen?!
Listpriserna för GSXR-600 var 107 000 år 01 och 97 000 år 02 och 03. Man behöver inte vara idiot bara för att man gör en sämre affär. Killen visste vad han gjorde eftersom jag nogsamt förklarade läget för honom. Men han köpte det han hade råd med - vilket inte är samma som han helst hade valt - för att han tyckte att det var viktigare att ha en båge än att göra den bästa affären.

Vi kan tycka vad vi vill om saken med det förefaller som om säljarna hellre låter skiten ruttna i garaget än går ner ytterligare. Det "taket" (snarare golvet med mitt språkbruk) förefaller ligga strax under 50k för förra generationens bågar. Du hittar helt enkelt inga -98or för 35 eller 40k.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Ett praktexempel på varför folk måste börja tänka! Vicken praktblåsning...

Gixxer600-02 kostade ca 90 om jag inte missminner mig vilket gör att den i höst bör kosta mellan 60-70 och sen snabbt dyka i pris. -01 för 50-60 och den gamla generationen ska allt inte gå långt över 40. 97 eller 99 är rätt ointresant, skicket avgör.

Det är ungefär som en R1 -98 för 60-70k!! För en hoj som kostade 113 för 5 år sen?!

Jag förstår inte riktigt kopplingen till dåvarande nypris och begagnatpris. På en normal marknad så är ju begagnatpriset vare sig mer eller mindre än vad folk är villiga att betala. Det priset brukar relateras till vad motsvarande produkt kostar ny , inte vad den kostade för 100 år sedan.

För att ta ett helt annorlunda exempel. Den båt jag har är byggd 1975. Då kostade den enligt listpris 45 KSEK. Jag köpte den för 65 KSEK, vilket kan anses vara ett oerhört bra pris då prisläget på ostkusten då var betydligt högre (fanns i princip ingen likadan för under 100 KSEK). Så en båt som var 25 år gammal vid inköpet kostade alltså mig ungefär 50% mer än vad den gjorde ny.

Jämförelse två man kan göra är väl lägenhetspriser. Kolla vad en lägenhet i stockholm exempelvis kostade "ny" samt vad den kostar idag.

Således har nypris inte speciellt mycket med begagnatpriset att göra, utan det är tillgång och efterfrågan som sätter pris.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Tom skrev:
Jag förstår inte riktigt kopplingen till dåvarande nypris och begagnatpris. På en normal marknad så är ju begagnatpriset vare sig mer eller mindre än vad folk är villiga att betala. Det priset brukar relateras till vad motsvarande produkt kostar ny , inte vad den kostade för 100 år sedan.

För att ta ett helt annorlunda exempel. Den båt jag har är byggd 1975. Då kostade den enligt listpris 45 KSEK. Jag köpte den för 65 KSEK, vilket kan anses vara ett oerhört bra pris då prisläget på ostkusten då var betydligt högre (fanns i princip ingen likadan för under 100 KSEK). Så en båt som var 25 år gammal vid inköpet kostade alltså mig ungefär 50% mer än vad den gjorde ny.

Jämförelse två man kan göra är väl lägenhetspriser. Kolla vad en lägenhet i stockholm exempelvis kostade "ny" samt vad den kostar idag.

Således har nypris inte speciellt mycket med begagnatpriset att göra, utan det är tillgång och efterfrågan som sätter pris.

Jag förstår ditt resonemang men jag håller inte med om att vi ska ha någon sorts samlarvärde på hojar som tillverkas i otroliga serier. Att sedan äldre prylar går upp i pris igen eller att fastigher är investeringar känns bara delvis relevant.

Speciellt en sporthoj är en hårt använd leksak, ingen samlarpryl...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Speciellt en sporthoj är en hårt använd leksak, ingen samlarpryl...

OBS! Ska vara en hårt använd leksak... :D
 
Last edited:

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Visst skulle man vilja byta upp sej men..nä

Chrille skrev:
Jag förstår ditt resonemang men jag håller inte med om att vi ska ha någon sorts samlarvärde på hojar som tillverkas i otroliga serier. Att sedan äldre prylar går upp i pris igen eller att fastigher är investeringar känns bara delvis relevant.

Speciellt en sporthoj är en hårt använd leksak, ingen samlarpryl...

Visst är det så. Men parallellen är ju rätt lätt att dra. Å ena sidan har vi folk som inte inser att deras sprillans nya hoj tappar otroligt i värde bara för att man rullar ur den ur hallen. (Jag köpte ju min FJR i år, sprillans ny. Fast jag räknar med att ha den ett bra tag, så det blir inte så dyrt ändå i slutändan.)
Begagnade datorer har ju samma tendens, folk annonserar ut gamla maskiner till fantasipriser.

Å andra sidan är det ju så att ju fortare nypriset stiger (pga inflation eller annat), desto högre blir begagnatpriset, då de följs åt.

Det är ju alltid köparens marknad, om köparen inte vill köpa till utsatt pris så kan han/hon leta upp ett annat objekt. Om det finns god tillgång på cyklar så kommer man förr eller senare att hitta någon till ett pris man är villig att betala. (Bara säljaren förlikar sig med tanken på att han förlorat en jäkla massa pengar på sitt hojåkande.)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det intressanta med denna tråd är att den började med gnäll över för låga begagnatpriser på sporthojar i Sverige. I verkligheten, som ofta kan vara tuff att möta, är ju våra priser fortfarande höga ! Titta bara vad som hänt med begagnatbilpriserna de senaste fem åren. Fram för fri handel över gränserna, som rycker upp sossesverige ur protektionismens falska trygghet!
 

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Höllviken-Skåne
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Nä lyssna och lär nu!

Jag kan tänka mig hosta upp 23 000:- för en GSXR1000-03:a.

Även om jag måste rensa bort all posersmörja och skaffa separata extrafälgar.

Kom igen nu, sälj. Ni får aldrig mer ändå. Sälj!!!

Kan skicka med en ultrafet retta men då ska jag ha ordentligt emellan.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
valmers skrev:
Det intressanta med denna tråd är att den började med gnäll över för låga begagnatpriser på sporthojar i Sverige. I verkligheten, som ofta kan vara tuff att möta, är ju våra priser fortfarande höga ! Titta bara vad som hänt med begagnatbilpriserna de senaste fem åren. Fram för fri handel över gränserna, som rycker upp sossesverige ur protektionismens falska trygghet!
Du kan för fan inte jämföra en hederlig svensk motorcykel med en ramsned, mätarskruvad, försäkringsbolagsinlöst fulbåge med dunkel servicehistorik från Tyskland. Det fattar väl alla att en svensk motorcykel är mycket bättre och en mycket tryggare affär.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top